Verden over kjemper flyselskaper en knallhard kamp for å tilby billigere billetter enn konkurrentene. Kostnader og all service skrapes inn til beinet for å overleve, ofte i kamp mot lavprisselskapene.

Men det finnes unntak.

Noen selskaper satser på rene businessfly, rettet inn mot kremen av passasjerer, de fett betalende næringslivstoppene som ikke stirrer seg blinde på pris, men forventer kjapp og effektiv reising.

Nå har SAS for første gang kastet seg inn på dette markedet, med et fly som kun består av businessklasse, og hvor den billigste tur/retur-billetten koster rundt 25.000 kroner.

Direkteruten binder de to oljebyene Houston og Stavanger sammen.

Skrur ned kostnadene

Eivind Roald Foto: Knut-Erik Mikalsen

— Jo, det er en veldig spesiell og sær rute. Om vi er spent? Helt klart! Vi har jo aldri gjort noe slikt før, innrømmer mannen som mange peker ut som arkitekten bak nysatsingen hos SAS, Eivind Roald. Han er eneste nordmann i konsernledelsen og har ansvaret for salg og marked i selskapet.Selv om også oljebedriftene har skrudd til kostnadsskruen, er miljøene i Houston og Stavanger store kunder hos hverandre, og med høye krav til reiseeffektivitet:

I Houston anslås det er at det finnes 5000 energibaserte bedrifter, og mange av disse har stor kontaktflate mot det norske oljemiljøet. En fersk undersøkelse forteller at over 43.000 jobber i olje- og gassnæringen i Stavanger-området. Norge er storeksportør av oljeteknologi og oljerelatert utstyr som miljøet i Houston etterspør. På samme måte selger amerikanerne sitt spesialutstyr til oss.

Krevende kunder

Dessuten har flere store leverandører av oljeutstyr- og teknologi sine kontorer i Stavanger og Houston, med tilhørende møte- og kundekontakt. Et anslag går ut på at det finnes rundt 150 norske bedrifter i området, og at 12.000 nordmenn bor i eller nær Houston.

I tillegg satses det åpenbart på også å betjene oljeindustri på den andre siden av Nordsjøen, i skotske Aberdeen.

Dette, håper SAS, skal være med på å danne et tilstrekkelig grunnlag for at en krevende kundegruppe skal like produktet godt nok til at den første nordiske ruten med kun businessklasse skal kunne overleve. I dag er det bare British Airways og Lufthansa av de andre europeiske flyselskapene som har tilbud om egne bussinesjet-ruter.

Fjernet mange seter

Flyet blir møtt med vannkanon på premiereturen når den lander i Houston. Foto: Knut-Erik Mikalsen

— Dette er jo nesten som å reise med privatfly, utbryter utgiver for det britiske oljetidsskriftet Platform Oil & Gas Magazine, Alan Davies etter å ha blitt servert et glass Henriot 2007 champagne før takeoff.Fire kabinansatte er sving med å servere passasjerene, og de har god tid til å yte personlig service; flyet tar bare 44 passasjerer. Det er fire seter i bredden, og disse kan senkes til å bli liggestoler. En vanlig utgave av dette flyet har rundt 140 seter.

Etter en bedre treretters middag over Atlanteren faller roen over kabinen. Mange forsøker å få seg en blund for å utligne litt av tidsforskjellen.

Ekstra drivstofftanker

Verdens lengste kommersielle flyrute med et Boeing 737-fly varer i 10 timer og 40 minutter. Da vi tar bakken, gjør syv timers tidsforskjell at det fremdeles bare er tidlig på kvelden i Texas.

Et fly av denne typen, et Boeing 737–700 fly skal normalt ikke rekke lenger enn fra Oslo til Kanariøyene. For å øke rekkevidden til nesten det dobbelte er rundt hundre seter fjernet, og det er montert inn syv ekstra drivstofftanker.

Det serveres treretters middag på turen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Slik er det mulig å fly direkte mellom kontinentene, og slik er den nye SAS-ruten blitt verdens lengste flyrute med et Boeing 737-fly. Den forrige rekorden var en tilsvarende businessrute med KLM mellom Amsterdam og Houston.

Ikke råd til å bomme

Når de store flyselskapene planlegger en interkontinental flyrute, ligger det enorme summer i potten.

Hos SAS sier konsernsjef Rickard Gustafson at det å starte en ny rute krever en investering på rundt 1 milliard kroner i form av etableringskostnader, markedsføring og disponering av kostbare flymaskiner.

Derfor kan det å bomme på markedet få katastrofale følger. I dette tilfellet kan imidlertid SAS senke skuldrene en smule:

Boeing 737–700 flyet er langt billigere i drift enn de store langdistanseflyene som tar opptil 260 passasjerer. Flyet er dessuten innleid fra sveitsiske Privatair, og bemannes av mannskap derfra.

SAS mener at ruten skal gå i pluss med litt over halvfulle fly.

Små på business class

Camilla og Daniel koser seg sammen med pappa Arne Knudsen på turen over Atlanteren. Begge barna har vært på flere reiser på businessklasse før. Foto: Knut-Erik Mikalsen

— Slik vil jeg reise også, når jeg blir stor.10-årige Camilla Knudsen er smørblid og tilfreds der hun sitter i det brede setet, midt i kabinen. Hun er – i likhet med sin 8-årige bror Daniel – godt vant med oppgradert service på fly. Pappa Arne Knudsen er blant de beste flykundene, og i dag er også mamma Xiao Hong Yand er med. Det kan ligge an til flytting til Texas, derfor er de på tur denne spesielle dagen.

- Ruten kan bli nyttig for oss, mener Knudsen, som legger avgjørende vekt på tidsbruken når han velger transport på sine forretningsreiser.

Storkunde

Noen seter lenger bak sitter Jon Petter Landsverk, som er konserninnkjøper i den norske delen av det multinasjonale offshorekonsernet National Oilwell Varco.

Selv er han et par-tre turer til Houston hvert år og sender dessuten hundrevis av medarbeidere på salgsmøter og konsernmøter fra Kristiansand til hjemmebasen i Houston i løpet av året.

— De fleste av offshorebedriftene i Agder har reiser til og fra Houston. Hvor godt og hvor mye denne nye direkteruten vil bli brukt er det nok opp til SAS å bestemme. Ikke alle av oss kommer fra Stavanger, og gode tilknytningsruter er derfor viktig for oss, sier han.

Har fått svar

Erik Wiik. Foto: Knut-Erik Mikalsen

På det andre kontinentet sitter Erik Wiik, som er Nord-Amerika-sjef for det norske oljeserviceselskapet Aker Solutions. Han sier den nye forbindelsen blir et middel til å pleie enda tettere forbindelser mellom de to oljehovedstedene:— Selv forsøker vi jo å spare inn på reiseutgiftene, men spesielt for våre kunder er det viktig å komme seg kjapt mellom USA og Norge. Vi har en stor produksjon i Norge av utstyr til olje- og gassindustrien som amerikanerne vil reise til Oslo og Stavanger for å se, derfor er det en stor fordel for oss at vi har fått en kjapp forbindelse til Norge, sier Wiik.

Ruten har vært i gang siden 20. august. Og på den korte tiden har SAS fått en del svar på hvordan markedet ser ut til å utvikle seg:

Kan gi overskudd

— Belegget så langt svinger en del, som vanlig ved nye ruter. Noen avganger har vært tilnærmet fulle, mens andre avganger bare har vært rundt 20 prosent fulle. Våre anslag for perioden litt frem i tid viser at vi i september og oktober ligger an til å få et belegg rundt 60–70 prosent. Det betyr at vi etter bare få ukers drift faktisk er helt på høyde med bookingen på vår mest populære langdistanserute, Oslo–New York. Den vi har hatt i gang siden 1946!

— Holder denne tendensen seg, blir dette en fin overskuddsrute for oss, sier Eivind Roald.

Det er gode nyheter for et selskap som de senere årene har slitt med inntjeningen.

Allerede snakker man i SAS om å opprette enda en slik ren businessjet-rute, den vil i så fall gå fra København til New York.

Blant de tilbakemeldingene SAS har fått, spørs det om ikke denne kommer til å få en sentral plass hos SAS-sjefene. Meldingen kom fra en reiseerfaren, svensk forretningsmann som hadde tatt den nye ruten fra Stavanger:

— Jeg betrakter denne flyvningen som den beste i min 30-årige karrière.

Er kaken stor nok?

Den nye ruten ble feiret med egen kake på flyplassen i Houston. Foto: Knut-Erik Mikalsn

Både flyanalytiker Richard Björnelid og forsker Jon Martin Denstadli ved Transportøkonomisk Institutt er en smule tilbakeholdne da Aftenposten spør om hvilke sjanser de tror den nye ruten mellom Stavanger og Houston har til å overleve.— I all hovedsak går trafikken mellom Norge og Houston fra Oslo og Akershus, Stavanger og Bergen. Andelen forretningsreisende er svært høy, opptil 80 prosent. Primærmarkedet vil være trafikken fra Stavanger, mener Denstadli.

Han ser også en annen utfordring i billettprisen.

— Den ligger vesentlig over gjennomsnittsprisen som forretningsreisende mellom Norge og Houston betaler. På samme tid er betalingsviljen for redusert reisetid høy i markedet som den henvender seg til. Det blir derfor spennende å følge med hvordan dette utvikler seg, sier han.

Analytiker Björnelid sier SAS rett og slett ikke har råd til å mislykkes med ruten:

- Er det mulig å tjene penger på dette svært spesielle markedet, skal SAS selvsagt unytte den muligheten. De er offensiv satsing, men jeg tror ruter som dette kan bli ytterst få, sier han.