KRISTIANSAND: — I høringsforslaget som sendes ut gis kommunene adgang til å ilegge fartsbegrensninger lokalt, men da må begrensningene gjelde både vannscooter og småbåter. Det gis ikke anledning til å forskjellsbehandle, opplyser statssekretær Lars Andreas Lunde i klima- og miljødepartementet til Fædrelandsvennen.

I mai fortalte stortingsrepresentant Svein Harberg (H) at regjeringen ville oppheve hele vannscooterforskriften fra og med 2017.

Statssekretær Lars Andreas Lunde, klima- og miljødepartementet. Foto: BJORN H STUEDAL www.stuedal.no

— Vi har lenge ment at det ikke er behov for et eget regelverk, og er kjempefornøyd med å ha fått gjennomslag for det, uttalte han da.

- Rett rundt hjørnet

Nå opplyser statssekretær i klima- og miljødepartementet at forskriftsendringen er i ferd med å sendes ut på høring.

— Den er rett rundt hjørnet. Så vil den ligge ute til høring i tre måneder før innspillenes tas til vurdering og endelig forskrift godkjennes av kongen i statsråd i god tid før sommeren 2017, forteller Larsen.

I og med at dette er en forskriftsendring, og ikke en lovendring, må den heller ikke voteres over i Stortinget.

- Flere båtførere som kjører for fort

Harberg forteller han selv har fått en rekke positive tilbakemeldinger etter han gikk ut med nyheten i mai.

— Det folk sier til meg er at dette er den naturlige og enkle måten å gjøre det på, sier Harberg.

- Ingen kritiske røster?

Stortingsrepresentant Svein Harberg (H). Foto: Reidar Kollstad

— Jeg registrerer at enkelte mener vannscootere kjører for fort og hensynsløst, men etter å ha vært på sjøen i to uker selv, har jeg sett opplevd mange flere voksne mannfolk i båt som kjører for fort enn vannscootere, sier stortingsrepresentanten.

- Kronglete regelverk

Stabssjef i Agder politidistrikt, Bård Austad, er heller ikke fremmed for en oppmykning av regelverket.

— Pr i dag er regelverket for vannscootere kronglete. Jeg skal vokte meg for å komme med personlige ytringer, men jeg skulle ønske vi fikk et regelverk som var likt for småbåter og vannscootere. Du kan sammenligne det med trafikkreglene på veien. Der er reglene de samme uavhengig om du kjører på to eller fire hjul, sier Austad.

Har du lest våre tidligere saker om vannscooterregelverket?

— Rigid regelverk

Politistasjonssjef i Mandal, Leif Vagle Foto: Jarle R. Martinsen

Også politistasjonssjef i Mandal, Leif Vagle, er positiv til en harmonisering.— Selv synes jeg det høres fornuftig ut. Det nåværende regelverket er rigid og vanskelig både å forstå og forholde seg til. Det er fornuftig om det gjøres enklere, sier Vagle.

Han mener likevel at enkelte vannscooterførere ser ut til å ha misforstått de forespeilte regelendringene.

— Det virker som at enkelte tror det blir fri fart over alt, neglisjerer alt som finnes av fartsbegrensninger og ikke viser hensyn.

Utfordring

Lensmann i Lillesand, Kjetil Nygård. Foto: ERLEND OLSBU

Lensmann Kjetil Nygård i Lillesand ønsker ikke å uttale seg om eventuelle regelendringer, men sier følgende:— En regel fungerer hvis den etterleves og håndheves. Det har vært utfordringen med dagens regelverk for vannscootere, som hverken etterleves eller håndheves i tilstrekkelig grad.

Varierende klager på vannscooterkjøring

Politimestre rundt om i landet har gjennom media de siste dagene klagd på uvettig og ulovlig kjøring med vannscootere. Peder Johan Pedersen i Ny-Hellesund uttalte nylig til Fædrelandsvennen at lovløsheten blant vannscooterførere akselererer.

— Vi har hatt et par personer som har vært innom kontoret og kommentert vannscooterkjøringen i Blindleia i forbindelse med andre saker, men så vidt meg bekjent har det ikke vært det store problemet, sier lensmann i Lillesand, Kjetil Nygård, som heller ikke kjenner til at det er gitt forenklede forelegg eller anmeldelser lokalt som følge av ulovlig vannscooterkjøring.

I august sender regjeringen forskriften som skal likestille regelverket for vannscootere og småbåter ut på høring. Forskriften vil trå i kraft innen neste sommer, ifølge statssekretær Lars Andreas Lunde. Illustrasjonsbilde. Foto: Illustrasjon: Sondre Steen Holvik

— Vi har fått en del klager på vannscooterkjøring i Mandal- og Lindesnes-området, men har hatt begrenset mulighet til å være på sjøen i sommer, sier politistasjonssjef Leif Vagle i Mandal, som heller ikke kjenner til forenklede forelegg eller anmeldelser som er gitt.

Stabssjef Bård Austad i Agder politidistrikt sier følgende:

— Det har ikke vært mye klager fra publikum på vannscootere, så vidt jeg vet. Så skal det også nevnes at vi har hatt mye mindre båttjeneste i sommer enn tidligere.

- Veldig bra vannscootersalg

— Salget av vannscootere så langt i år har vært veldig bra. Vi har bare én scooter igjen, etter å ha solgt mellom 70 og 80 stykker, sier daglig leder Tore Stray Laastad i Båthuset Kristiansand.

Daglig leder Tore Stray Laastad i Båthuset Kristiansand. Foto: Christian Tunge

Han forteller av vannscooterne bestilles på høsten for levering til våren, og at det er vanskelig å få tak i flere når sesongen er i gang.— Nytt av året er vannscootere med 300 hester. De kunne jeg solgt det dobbelte av hva jeg har, om jeg hadde fått fatt i flere, sier Laastad.

Han har merket økt interesse for scootere etter regjeringen varslet om oppmykning av regelverket.

— Neste år forventer jeg dobling av salget, sier Laastad og legger til:

— Det er mange som er innom her og skal ha båt som ikke liker vannscootere i det hele tatt. Likevel har jeg til dags dato ikke truffet én person som mener dagens regelverk for vannscootere er fornuftig, avslutter Laastad.

Men væravhengig

Hos Trippelmotor i Lyngdal kan daglig leder Tormod Helge Iddeland fortelle om et salg hittil i år likt fjoråret.

— Det ligger på ca. 25 vannscootere, noe som delvis har med dårlig vær å gjøre. Er det sol og godt vær, merker vi det med en gang i butikken, sier Iddeland.