I forskriften regjeringen nå vil sende på høring oppheves hele vannscooterforskriften. Det er det delte meninger om på Sørlandet. Foto: Sondre Steen Holvik
Peder Johan Pedersen i Naturvernforbundet mener bortfallet av vannscooterforskriften er noe landet ikke trenger. Foto: Vilde Baugstø
Frank Salvesen (Dem) mener regelverket for vannscootere har vært talentløst og jubler over regjeringens forslag. Foto: Tormod Flem Vegge
Helge Andresen (H), tidligere varaordfører i Søgne Foto: Janne Birgitte Prestvold
Leder for politiets båttjeneste i Agder, Miriam Stausland, opplyser til Fædrelandsvennen at de vil håndheve det til enhver tid gjeldende regelverk både for vannscootere og fritidsbåter. Foto: Baard Larsen
Arnt Olav Thorsen smiler til tross for at han nettopp har blitt idømt en ubetinget bot på 5000 kroner for å ha kjørt for fort med vannscooter i forbudsbeltet. – Det primære for meg har vært å få belyst urettferdigheten i regelverket, uttalte han da. Foto: Richard Nodeland

— Det var jo fantastisk. En gledeshistorie rett og slett, sier Arnt Olav Thorsen til Fædrelandsvennen.

Fædrelandsvennen kunne fredag fortelle at regjeringen vil foreslå å kutte hele regelverket for vannscootere fra og med neste sommer. Det betyr at du da kan bruke vannscooteren på lik linje med andre fritidsbåter.

— Det måtte bare gå den veien. Alle så jo hvor idiotisk dette var, sier Thorsen.

Jærbuen ble i fjor sommer anmeldt for å ha kjørt vannscooter i forbudsfeltet utenfor Flekkerøya i for høy fart. I januar ble han i Kristiansand tingrett dømt til å betale en bot på 5000 kroner etter å ha nektet å vedta forelegget og tatt saken til rettssalen.

Arnt Olav Thorsen smiler til tross for at han nettopp har blitt idømt en ubetinget bot på 5000 kroner for å ha kjørt for fort med vannscooter i forbudsbeltet. – Det primære for meg har vært å få belyst urettferdigheten i regelverket, uttalte han da. Foto: Richard Nodeland

— Det har haglet inn med gratulasjoner på telefon, sms og Facebook i dag. De to første som kontaktet meg var begge politimenn. Det viser hvor skeivt dette var, mener Thorsen.

- Ikke det landet trenger

Leder av Naturvernforbundet i Vest-Agder, Peder Johan Pedersen, er, ikke uventet, av en noe annen oppfatning enn Thorsen.

Peder Johan Pedersen i Naturvernforbundet mener bortfallet av vannscooterforskriften er noe landet ikke trenger. Foto: Vilde Baugstø

— Det er jo ikke overraskende med den regjeringa vi har nå og den liberaliseringen av motorferdsel i utmark som de ivrer for. Dette er ikke det landet trenger, og vi i Naturvernforbundet synes dette er en feil utvikling. Støy og uro bør begrenses for mennesker og dyr, ikke økes, sier Pedersen.

Frykter økt vannscooterbruk i år

Han er redd vannscooterførerne vil ta seg til rette alt i sommer.

— Med de signalene regjeringen sender ut er jeg redd vi allerede denne sommeren vil få en økning i vannscooterbruken der folk ikke overholder regelverket og kontrollen av det er minimal, sier Pedersen.

Har du lest våre tidligere saker om vannscooter-forskriften?

Vil håndheve gjeldende regler

Leder for politiets båttjeneste i Agder, Miriam Stausland, opplyser til Fædrelandsvennen at de vil håndheve det til enhver tid gjeldende regelverk både for vannscootere og fritidsbåter. Foto: Baard Larsen

Leder for politiets båttjeneste i Agder, Miriam Stausland, opplyser at de vil håndheve det til enhver tid gjeldende regelverk både for vannscootere og fritidsbåter.— Det er jo det vi er satt til å gjøre, sier Stausland og fortsetter:

— Men fokusområdene våre er høy fart, promille, manglende lanternebruk i mørket og utvettig kjøring, da disse faktorene representerer det største skadepotensialet.

Tar gjerne ny rettssak

Thorsen melder på sin side at han i sommer akter å bruke vannscooteren som andre bruker fritidsbåtene.

— Jeg kommer til å kjøre akkurat slik jeg vil, på lik linje med andre småbåter. Er jeg 50 meter fra land, gir jeg full gass som andre båter. Jeg har sagt til familien at de må kjøre så mye de vil med scooteren. Jeg betaler bota, og tar gjerne en rettssak hvis staten gidder å bruke tid og ressurser på slikt, forsikrer Thorsen og legger til:

Jeg har aldri forulempet noen på sjøen, og tar hensyn til andre. Men det må være likhet for loven.

I forskriften regjeringen nå vil sende på høring oppheves hele vannscooterforskriften. Det er det delte meninger om på Sørlandet. Foto: Sondre Steen Holvik

— Ikke tjent med dette

Tidligere varaordfører i Søgne, Helge Andresen, er på linje med Naturvernforbundet. Som Høyre-medlem er han negativ til sin egen regjerings forslag.

Helge Andresen (H), tidligere varaordfører i Søgne Foto: Janne Birgitte Prestvold

— Jeg skulle ønske dette ikke kom til å bli gjennomført. Jeg tror ikke livet i skjærgården er tjent med dette, sier Andresen.Han mener det ville vært mer fornuftig å ha egne baner for vannscooterne.

— Ta fuglelivet som eksempel. De får jo ikke fred noen plass, og enda mindre dersom vannscootere skal inn i alle sund og viker. Allerede i dag er fuglelivet i skjærgården dramatisk på vei tilbake. Her jeg sitter i hytta i Ny-Hellesund er det snaut en sjøfugl igjen å se, kun en enslig stakkars tjeld, forteller Andresen.

- Mangler logikk

Frank Salvesen i Demokratene har lite positivt å si om det nåværende regelverket.

Frank Salvesen (Dem) mener regelverket for vannscootere har vært talentløst og jubler over regjeringens forslag. Foto: Tormod Flem Vegge

— Særreglene for vannscootere har rett og slett vært talentløse. Det har vært et bortkastet regelverk, tordner Frank Salvesen i Demokratene.Som tidligere styrmann på Fjord Cat, mener han det nåværende regelverket mangler logikk.

— Når man kom midt i Østergabet med Cat-en i 37 knop og treffer på en scooter som maks har lov å kjøre fem knop, mens rib-ene kan suse forbi i 50- 60 knop, virker det ikke helt logisk. Vi i Demokratene var de eneste som dro fram denne saken i valgkampen i fjor, og er storfornøyde med endringene regjeringen nå foreslår, sier Salvesen.

Frykter ikke flere ulykker

- Du ser ingen betenkeligheter med å slippe vannscooterene løs?

— Nei, så lenge folk forholder seg til regelverket som gjelder for småbåter, er jeg ikke redd for flere ulykker. Man skal være minst 50 meter fra land for å kjøre mer enn fem knop, og det forhindrer villmannskjøring rundt holmer og i trange sund, svarer Salvesen.