— Hvorvidt formålet er å fylle drivstoff eller avslutte vannscooterturen for å reise hjem, er etter vår vurdering ikke relevant. Slik vi ser det, vil dette også være vanskelig og uhensiktsmessig å kontrollere.

Det uttaler seksjonsleder Terje Qvam og seniorrådgiver Marit Johanne Birkeland i en tolkning av forskriften om vannscootere til Agder-politiet. De slår dermed fast at det er lov, uansett formål og når i turen, å kjøre inn til land med vannscooteren.

Vannscooterkjøring er strengt regulert. Utgangspunktet er at man ikke skal kjøre vannscooter nærmere land enn 400 meter, men at transportkjøring inn og ut av sonen i fem knops fart er tillatt.

Drivstoffylling

Søgne-mannen Tom Arne Aamodt måtte i sommer møte i retten. Han var tiltalt for å ha kjørt nærmere enn 400 meter fra land og for å ha kjørt for fort med vannscooter. Da saken var oppe, falt det prinsipielle spørsmålet om lovligheten i å kjøre nær land fra. Resultatet av det ble at Aamodt fikk 2000 kroner i bot for å ha kjørt for fort.

I anledning saken, uttalte politiadvokat Rune Alsted Amundsen følgende.

I verneområdet mellom Oksøy og Ryvingen er det totalforbudt å kjøre vannscooter. I de rosa feltene og den røde buffersonen rundt verneområdet er det lov å drive transportkjøring i fem knop.

— Utgangspunktet for forelegget var at kjøringen hadde foregått fra Ny-Hellesund til Høllen for å fylle drivstoff. Underveis i forhandlingene endret faktum seg slik at den gjeldende forklaringen var at kjøringen hadde foregått fra land, like ved Høllen brygge, og på vei mot Kristiansand, men den ble avbrutt ved Ny-Hellesund grunnet drivstoffmangel. Når faktum endret seg, endret også grunnlaget for saken seg slik at det ikke lenger var mulighet til å få en prinsipiell avklaring for drivstoffylling, sier Amundsen.Nå har altså Miljødirektoratet vurdert saken med teoretiske briller. De slår fast at det er lov med transportkjøring uansett når du skulle ønske eller trenge det i løpet av kjøreturen.

— Transportkjøring må ikke være knyttet til spesifikke formål eller kun være forbeholdt turens start og slutt. Miljødirektoratet legger derfor til grunn at transportkjøring er åpen for alle formål der vannscooterbrukeren har behov eller ønske om å ta seg til land, skriver Miljødirektoratet.

Få praktiske konsekvenser

I tillegg til at man skal drive transportkjøring til man er 400 meter fra land, skal den maksimalt foregå i én kilometer. Det er ikke lov å kjøre vannscooter i verneområdet, og praksis blir resultatet at det er umulig å kjøre vannscooter i Søgne-skjærgården uten at man bryter loven.

Agder-politiet ba derfor også om Miljødirektoratets vurdering av «totalforbudet» i Søgne opp mot EØS-reglene for fri ferdsel.

Miljødirektoratet slår fast at det er de norske reglene som gjelder.

Foreløpig har regelen om én kilometer ikke fått praktiske konsekvenser. Politiet har uttalt at de ikke stopper vannscooterførere hvis man ikke kjører i verneområder og holder fartsgrensen på fem knop til man er utenfor grensen på 400 meter.