— Jeg har fått belyst urettferdigheten i regelverket, som jeg for øvrig tror blir endret innen kort tid. Personlig har jeg bare fått positive tilbakemeldinger på saken, sier Thorsen til Fædrelandsvennen fredag morgen.

Ubetinget bot

Noen få minutter tidligere hadde Thorsen fått overlevert dommen i fjerde etasje av Tinghuset.

Resultatet ble 5000 kroner i ubetinget bot for å ha ført «vannscooter i forbudsfeltet i høyere hastighet enn 5 knop.»

I formildende retning ble det vektlagt at Thorsen straks stoppet for politiet og erkjente de faktiske omstendigheter på stedet, samt at han avga en uforbeholden tilståelse til retten. Uten sistnevnte ville boten blitt 6000 kroner.

Her har politibetjentene Magnus Fiane (t.v.) og Audun Roland stoppet Arnt Olav Thorsen. Han nekter nå å vedta forelegget på 5000 kroner. Foto: Kjartan Bjelland

Thorsen ble stanset i fjor sommer, da Fædrelandsvennen var med politibåten i Kristiansand på patrulje.

Den gang omtalte Thorsen regelverket for vannscootere som «fullstendig galimatias», og lovte å ta saken til retten. Nå har saken fått sitt endelikt.

— Som forventet

Politiadvokat Rune Alsted Amundsen. Foto: Eivind Kristensen

Påtaleansvarlig i saken, politiadvokat Rune Alsted Amundsen, sier til Fædrelandsvennen at resultatet er som forventet.— Dommen er i tråd med påtalemyndighetens påstand. Sammenlignet med de andre politidistriktene er boten også på det nivået vi mener den bør ligge på, sier Amundsen og presiserer:

— Det var viktig å få en stadfestelse fra tingretten på bøtenivået. Så langt jeg kjenner til er dette den første saken i vårt distrikt som kun omhandler bøtenivået.

- Urettferdigheten

Thorsen på sin side mener boten er altfor stor, men at det ikke er hans hovedpoeng.

Arnt Olav Thorsen smiler til tross for at han nettopp har blitt idømt en ubetinget bot på 5000 kroner for å ha kjørt for fort med vannscooter i forbudsbeltet. -Det primære for meg har vært å få belyst urettferdigheten i regelverket, sier han. Foto: Richard Nodeland

— Det primære er å få belyst urettferdigheten i dette. - Som er?

— Urettferdigheten er at jeg med den lille miksmasteren må helt til havs for å kjøre lovlig, mens alle andre fosser forbi hytta vår med bare så vidt propellen nedi, med småunger, bare 50 meter fra land, og det er helt greit, helt lovlig, svarer Thorsen.

- Enkelte vil være kritiske til at du trekker dette inn i rettssystemet og bruker offentlige penger på det. Hva tenker du om det?

— Det har aldri vært i tankene mine. Da jeg ble stoppet av politiet i fjor sommer tenkte jeg at dette kan jeg bare ikke godta, det blir for urettferdig. På Facebook, meldinger og e-post har jeg fått positive tilbakemeldinger fra hele landet, inkludert advokater som støtter meg. Men nå har jeg bestemt meg for å sette en sluttstrek, svarer Thorsen.

- Skal kose meg

- Og vannscooterkjøringa?

— Jeg skal kjøre masse med vannscooteren og kose meg med den framover, på lik linje med andre som bruker båt i havnebassenget.

- Har det vært verd det?

— Absolutt. Jeg har fått belyst saken og fått masse omtale, avslutter Thorsen.

- Viktig at regelverket er forståelig

— Vi har diskutert regelverket for både snøscooter og vannscooter i Frps transportfraksjon på Stortinget, forteller Åse Michaelsen (Frp) til Fædrelandsvennen.

Åse Michaelsen (Frp) Foto: Tone Sandberg

— Dersom regelverket oppleves for rigid, må vi ta det opp for å se om det kan endres, fortsetter Michaelsen, og legger til at det er to sider i saken som må tas hensyn til.- Vi ønsker å se på helheten, og da er det viktig at regelverket er forståelig og ikke for kronglete, sier stortingspolitikeren.

Eventuelle endringer vil imidlertid ikke komme med det aller første.

— Er det snakk om lovendringer, vil det fort ta et snaut år. Forskrifter kan regjeringen endre, men det er fortsatt snakk om høringsrunde, sier Michaelsen.