Lovisenlund allé blir værende som grønn lunge, siden sykkelekspressveien med all sannsynlighet skal gå i Oddernesveien. Foto: Vegard Damsgaard

— Dette er ganske dramatisk, og påfører oss naboer fysiske og psykiske belastninger. Det blir en betongkoloss som vil bryte opp det fine grøntområdet, og syklistene vil kunne se hva vi har på middagen, uttalte Jahn A. Stray, talsmann for beboerne i Kjøita Zenit.

De nyinnflyttede på elvebredden satte morgenkaffen i halsen da de nylig kunne lese i avisen at kommunen ønsker at sykkelekspressveienskal følge raskeste rute over Otra.

Talsmann for beboerne i Kjøita Zenit, Jahn A. Stray, vil ha seg frabedt en betongkoloss midt i fleisen. Ved siden av står Stian Storbukås (Frp). Foto: Vegard Damsgaard

Det til tross for at reguleringsplanen for de 32 boligene kun er fem år gammel.— Den er nesten ikke tørr, påpekte Stray.

Utsatte avgjørelsen

Torsdag var byutviklingsstyret på befaring, da de skulle velge trasé for strekningen Oddemarka til Tordenskjolds gate. Det endte med at de utsatte avgjørelsen.

Finnes det ingen begrensning for hva vi skal investere i en svær bro à la Golden Gate?

Under ordskiftet ble det antydet en pris på rundt 80 millioner kroner for broa ved Kjøita, som også skal brukes av fotgjengere.

Dette er en grovskisse av de to broforslagene over Otra. I bakgrunnen ses broa ved Kjøita. Foto: STATENS VEGVESEN

— Finnes det ingen begrensning for hva vi skal investere i en svær bro à la Golden Gate, til ulempe for naboer. Denne broa er ikke noe folkekrav fra syklistene, det er misbruk av skattebetalernes penger, uttalte Vidar Kleppe (Dem.), og hisset på seg Miljøpartiet. - Jeg minner om at vi bor i en by som har sagt ja til å bruke nesten 10.000 millioner på ny motorvei rundt byen, så dette er ikke store beløp i den sammenhengen, mente Marte Rostvåg Ulltveit-Moe.

- Galimatias

Alternativene er å lage en støyskjerm på Oddernesbroa eller bygge ny bro noen få meter sør for denne. Prisen for støyskjerm antydes til en tidel av ny bro.

Innehaver Ragnhild Wæthe (t.h.) er bekymret for at sykkelekspressveien på bysiden vil stenge innkjørselen til Rolfs Elektro. Her sammen med Sigrun Sørensen og Stian Storbukås (Frp). Foto: Vegard Damsgaard

— Det er rett og slett galimatias å legge så mye midler og skape styr med å lage egen sykkelbro gjennom et boligområde for at noen kanskje kan kjøre fem km/t fortere på sykkel, mente Odd Nordmo (H), og viste til ulemper også på motsatt side av elva, for Rolfs Elektro og beboere.Det var tydelig at beboernes protest gikk rett hjem.

- I utgangspunktet hadde jeg tenkt å støtte broalternativet ved Kjøita. Men når vi har vært på befaring og ser at det skaper store problemer på begge sider av elva, hadde jeg gjerne sett andre alternativer, sa Petter Benestad (V), nestleder i utvalget.

Politikerne vil nå ha utredet konsekvenser og kostnader ved å bygge støyskjerm på Oddernesbroa.

Politikerne vil undersøke hvor dyrt det blir med støyskjerm her på Oddernesbroa, fremfor ny bro. Foto: Vegard Damsgaard

— Fyrtårnet vårtTeknisk direktør Ragnar Evensen var tydelig skuffet over at enda et broforslag kan bli kastet på Otra - i strid med administrasjonens og veivesenets anbefaling.

- Hvis vi skal slå oss på brystet her i byen, er det sykkelekspressveien vi er bedre på enn andre - den er selve fyrtårnet vårt i bymiljøavtalen. Da må vi vise at vi satser på den, påpekte Evensen, som advarte mot at dagens bro ikke gir samme sikkerhet og fremkommelighet.

Ansatte og elever advarte mot å legge sykkelekspressveien forbi Lovisenlund skole. Politikerne vil at den skal gå her i Oddernesveien, til tross for at naboene protesterer. Foto: Vegard Damsgaard

Når det gjaldt traseen videre opp mot Oddemarka var ikke politikerne i tvil:Den skal følge Oddernesveien, og ikke beslaglegge grøntarealene i Lovisenlund allé.

Per i dag har Oddemarka— Tordenskjolds gate, inkludert broa over Otra, andreprioritet i bymiljøavtalen etter strekningen Vollevannet- Oddemarka. Den er tidfestet til avtalens fase to; perioden 2022-25.

Illustrasjonen viser de ulike alternativene som ble lagt fram for politikerne i byutviklingsstyret.