Prosjektgruppa for bymiljøavtalen har mottatt en rapport som blant annet sier at bompengesatsene må dobles hvis målet om nullvekst i biltrafikken skal oppnås. Foto: Kjartan Bjelland
Det ligger inne forslag om sykkeltiltak for 1,2 milliarder kroner i bymiljøavtalen, først og fremst sykkelekspressvei. Foto: Torstein Øen

— I Høyre kan vi ikke akseptere en dobling av bompengesatsene, men vi kan se på endret plassering av bomstasjonene. Det betyr også at vi er beredt til å tenke at prosjektene kan skyves i tid og volum, sier ordfører Harald Furre til Fædrelandsvennen.

Harald Furre (H). Foto: Reidar Kollstad

Onsdag var prosjektleder Jo Viljam Drivdal i formannskapet for å informere nyvalgte politikere om bymiljøavtalen for Kristiansands-regionen. Det opereres med en rikholdig meny av tiltak verdt 16,4 milliarder kroner, tilsvarende rundt én milliard i året i perioden 2018-33.

Omtrent halve potten er forbeholdt drift og ny infrastruktur for kollektivtrafikken. Ny E 39 fra Gartnerløkka til Breimyrkrysset er tallfestet til 3,4 milliarder.

— Blir for lettvint

I samme periode er det anslått bompengeinntekter på mellom 9,5 og 11 milliarder, så fremt en dobling av satsene legges til grunn. Men et slikt mandat henger i en tynn tråd:

- Det blir litt for lettvint hver gang å velge minste motstands vei, og skyve regningen over på bilistene. Dette utgangspunktet er veldig passivt, vi er ikke villige til å øke avgiften i det hele tatt, fastslår Frps gruppeleder Stian Storbukås overfor Fædrelandsvennen.

En rapport fra Urbanet Analyse, som ble levert tidligere i høst, konkluderte med følgende tiltak for å nå målet om nullvekst i biltrafikken:

Bompengene må opp i 40-50 kroner, tilsvarende en dobling fra dagens nivå, kollektivtilbudet må tredobles og det må etableres flere bomstasjoner, inkludert en bomring rundt Sørlandsparken.

Prosjektgruppa for bymiljøavtalen har mottatt en rapport som blant annet sier at bompengesatsene må dobles hvis målet om nullvekst i biltrafikken skal oppnås. Foto: Kjartan Bjelland

— Går utover barnefamilier- Personlig synes jeg det er ganske tøft med en dobling. Det går utover barnefamilier og de som har minst. Det er bra å få mange over på kollektiv, sykkel og gange, men noen er for eksempel avhengig av bil for å komme til barnehagen. Det er de som får svi, uttaler gruppeleder Grete Kvelland Skaara (KrF) etter møtet.

Grete Kvelland Skaara (KrF). Foto: Reidar Kollstad

Partiene tok onsdag saken til orientering, og vil de neste to månedene ta den store diskusjonen internt i gruppene. — Dette må vi diskutere nøye. Premissene som kommer fra prosjektet er litt for absolutte. Hvilket ansvar skal staten ta for nullveksten, og hvilket ansvar skal kommunene ta? spør Trond Blattmann (Ap).

Både Stavanger og Bergen har kommet lenger i utforming av sine bymiljøavtaler, også her diskuteres satser på over 40 kroner. En lignende økning i Kristiansand kan innkassere 400 millioner årlig fra bompenger, mot dagens 250.

Slik blir Gartnerløkka når veiprosjektet er fullført, etter planen i 2021. Foto: Rambøll

Fire faserOm tiltakspakka skal bli fullfinansiert er regionen dermed avhengig av at staten bidrar med mellom 5,4 og 7,0 milliarder, tilsvarende pluss minus 400 millioner i året. Dette er den foreløpige planen for gjennomføring:

Fase 1 (2018-21):

Fire felts motorvei Gartnerløkka-Kolsdalen, kollektivterminaler i kommunene, bro for kollektivtrafikk, sykkel og gange over Otra til Eg (del 1), sykkelekspressvei Vollevannet-Oddernes.

Fase 2 (2022-25):

Motorvei Kolsdalen-Meieriet og Meieriet-Breimyr, bro til Eg (del 2), innfartsparkeringer, sykkelekspressvei Oddemarka-Kvadraturen.

Det ligger inne forslag om sykkeltiltak for 1,2 milliarder kroner i bymiljøavtalen, først og fremst sykkelekspressvei. Foto: Torstein Øen

Fase 3 (2026-29):Ny Havnegate, riksvei 9 (del 1), sykkelekspressvei Lumber— Auglandsbukta.

Fase 4 (2030-33):

Riksvei 9 (del II), fylkesvei 456 Lumber-Kjosbukta.

Den nye bymiljøavtalen vil bli forhandlet fram med Samferdselsdepartementet, forhåpentligvis i løpet av 2016. Saken skal behandles både av Kristiansand bystyre og fylkestinget.

Vil at Kristiansand skal snike i køen

Departementet har sagt at de fire største byene står først i køen for å forhandle bymiljøavtale med staten.

— Staten har gitt signaler om at de fire største byene stikker av med det meste. Noe blir igjen til oss, men kanskje litt senere i perioden. Vi har laget en optimistisk portefølje som forutsetter betydelig statlig medvirkning, påpekte prosjektleder Jo Viljam Drivdal overfor formannskapet.

Prosjektleder Jo Viljam Drivdal. Foto: Reidar Kollstad

Fem andre byer, inkludert Kristiansand, havner dermed bak i leksa. Det godtar ikke formannskapet. — Det kan ikke være sånn at vi skal vente på Oslo og Stavanger fordi de ikke klarer å gjøre seg ferdige, mente Mette Gundersen (Ap).

Hun tok også til orde for å beholde dagens system med 20 prosent rabatt i bommen, mens staten kun vil godta ti prosent.

Vi må vurdere muligheten for å snike i køen.

— Vi må vurdere muligheten for å snike i køen. På planlegging ligger vi foran flere av de andre byene, og det er fristende å melde at vi er klare til å forhandle nå, sa Harald Furre (H).

Overfor Fædrelandsvennen poengterer ordføreren at regionen må føre tøffe forhandlinger med sikte på å skyve en større del av regningen bort fra bilistene og over på staten.