Mens trafikken nå øker i bomstasjonene på Vesterveien og Bjørndalssletta, går den ned i bomstasjonen på Grim.

En av grunnene er at mange kjører den nye veien over Tinnheia i stedet. Under et møte i ATP-utvalget (areal transportplan) fredag, kom det fram at 6000 kjører veien hvert døgn.

Bruken har nok vært større enn vi hadde trodd da den ble bygd.

— Det har blitt en vei som mange bruker, jeg har gjort det selv. Men bruken har nok vært større enn vi hadde trodd da den ble bygd, sier Høyres gruppeleder, Hans Otto Lund, som også deltok på møtet.

Han er enig med at det ville være mest rettferdig om veien fikk bom, samtidig som bommen på Grim blir flyttet opp. Slik kan det bli når dagens bompengeordning avløses av en ny i 2018.

Lokalpolitikerne må snart bestemme seg for om de skal gå inn for flere nye bomstasjoner og økning i satsene. Torgeir Eikeland (Frp), mener kommunene må si nei og heller gå glipp av midler fra staten. I bakgrunnen Hans Otto Lund (H). De deltok på fredagens møte i ATP-utvalget, et samarbeidsorgan mellom fylkeskommunen og kommunene i Kristiansandsregionen. Foto: Kjetil Reite

Berger KristiansandNedgangen i bomstasjonen på Grim er så sterk, at Kristiansand fortsatt kan skryte av at de ikke har noen vekst i biltrafikken. Trafikken ligger omtrent på nivå med 2012. Nullvekst er helt avgjørende for at Kristiansand fortsatt skal få belønningsmidler fra staten som blant annet går til å bygge ut kollektivtrafikken. I år får Kristiansand 115 millioner.

Blir trafikken større enn den var i 2012 kan store deler av belønningsmidlene forsvinne (se fakta).

— Vi ligger ennå under tallet vi måles opp mot, og bomstasjonen på Grim er jokeren. Hadde det ikke vært for den, hadde det vært en økning, sa Inger Ann Fidjestøl, fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen, på møtet i AKT-utvalget.

Hun understreker likevel at det ikke er noe som tyder på at alle som før kjørte gjennom denne bommen når tar turen over Tinnheia.— Det er mange som kjører over Tinnheia, men det er ikke hele forklaringen, sier Fidjestøl.

Får bom

Til tross for at trafikken går ned på Grim, øker trafikken i de andre bommene så mye at Kristiansand det kommende året ligger an til å få en vekst i biltrafikken. Det er en av grunnene til at det nå diskuteres opp mot en dobling i bomsatsene (42 kroner) når den nye bymiljøavtalen kommer.

Det er slike satser som må til for å hindre en fortsatt vekst i biltrafikken, heter det i en rapport fra Urbanet Analyse. Det er også det som må til for å kunne finansiere kostbare prosjekter som sykkelekspressvei og firefelts vei Gartnerløkka - Breimyrkrysset.

Det dreier seg om et rettferdighetsprinsipp.

I forbindelse med bymiljøavtalen planlegges det også bom på veien over Tinnheia. Samtidig vil bommen på Grim flyttes til Dalane.

— Det dreier seg om et rettferdighetsprinsipp. Folk i de forskjellige bydelene skal ha tilgang til sine bydelssenter uten å kjøre gjennom bommen, sier fylkesordfører Terje Damman (H).

Han er nestleder i gruppa som jobber med å utforme bymiljøavtalen.

Sørlandsparken

Gruppa som jobber med bymiljøavtalen har blitt enige om at det må komme bom på snarveien mellom Grim og Glencore og at bommen på riksvei 9 flyttes.

Ifølge prosjektleder for bymiljøavtalen, Jo Viljam Drivdal, er gruppa også enige om at det må komme bommer rundt Sørlandsparken og at det fortsatt skal være rushtidsavgift.

De vil også ha timeregel i bommen, rabatter og en maks månedspris.

Bymiljøavtalen skal godkjennes av bystyret og fylkestinget før den blir endelig vedtatt av Stortinget.