Arbeidsgruppa som jobber med ny bompengeperiode for Kristiansand (bymiljøavtalen), kommer til å foreslå nye bommer.

Selv om forslaget ennå ikke er klart, er dette noen av bommene som kan bli aktuelle:

• Sørlandsparken får bommer på alle tre innfartsårene.

• Det blir bom både på den nye og den gamle Lundsbroa.

• Det blir i tillegg bommer ved Hellemyr, Kjos, Ålefjærveien og på Høvågveien (fv 401).

• Dagens bommer beholdes, men bommen på Grim flyttes.

Ny plassering

Flere av dem som skal sitte i bystyret i den kommende periode er forberedt på ny plassering av bommene.

— Bomavgift er en betaling for de som bruker veien. Når vei og transportmønster endrer seg, er jeg også åpen for å se på ny plassering, sier Harald Furre, Høyres ordførerkandidat.

Han sier at det er altfor tidlig å si noe om hvor bomstasjonene bør ligge, hvor mange det skal bli og hva det skal koste å passere. Høyre i Kristiansand venter til etter sommeren med å diskutere saken.

— Jeg har ikke satt meg tilstrekkelig inn i saken, men vi må være positive til å diskutere plassering, sier Furre som legger til at målet må være å få nullvekst i trafikken uten for mange restriktive tiltak.

Dobling

Som Fædrelandsvennen skrev onsdag, har formannskapet i Kristiansand fått presentert planer som viser at avgiftene i bommen kan bli doblet og at det kan komme flere bommer.

— Hovedmålet med bommene er å nå målet om nullvekst i biltrafikken. Bommene er et virkemiddel for å få til det, sier Jo Viljam Drivdal, prosjektleder for den nye bymiljøavtalen.

En forutsetning for å få penger fra staten, er nemlig at det ikke er vekst i biltrafikken.

I tillegg vil bommene være den viktigste inntektskilden når kostbare samferdselsprosjekt skal gjennomføres (se fakta).

Kollektiv

Pengene vil blant annet gå til en kraftig økning i kollektivtrafikken. Denne kan bli doblet.

— Uten en stor satsing på kollektivtrafikken har jeg ingen forståelse for økning i antall bomstasjoner eller i avgiftene, sier Mette Gundersen, ordførerkandidat for Ap.

— Men er dere villige til å øke prisene og tillate flere bommer hvis økningen i kollektivtrafikken er stor nok?

— Vi må se på hele pakka når forslaget kommer. Men en kraftig satsing på kollektivtrafikk må være en premiss som må ligge til grunn for ytterligere restriktive tiltak.

KrFs gruppeleder, Grete Kvelland Skaara, tror resultatet kan bli flere bommer. Uten at hun kan si hvor de bør komme.

— Men det trenger ikke bety at det blir dyrere. For har du passert den ene, så betaler du ikke i neste.

Store summer

Gruppa som jobber med bymiljøavtalen, har også regnet på hva bommene vil bety for økte inntekter og lavere trafikkvekst. Selv om tallene er usikre, er tendensene tydelige:

• Hvis man beholder dagens takst og bygger bomring rundt Sørlandsparken, får man i overkant fire milliarder de første 15 årene.

• Hvis man i tillegg dobler satsene og bygger flere bommer, øker inntektene til rundt 10 milliarder. Samtidig blir det en betydelig nedgang i trafikken.