Hvis busstilbudet skal bli bedre, trenger kollektivtrafikken mer penger. Et av alternativene som nå blir diskutert, er om bompenger skal gå til bussdrift når neste bompengeperiode begynner. Her fra stoppestedet Spicheren ved universitetet. Foto: Kjetil Reite

Å bruke bompenger til buss er en mulighet Kristiansand har når den nye bymiljøavtalen nå utformes.

— Dette er en politisk beslutning. Det er ikke umulig at man kan bruke noe av bompengene til drift av kollektivsystemet, men det er for tidlig å si om det kommer et slikt forslag, sier Jo Viljam Drivdal, prosjektleder for bymiljøavtalen.

Denne avtalen vil ikke bare inneholde nye veier. Den vil også ha en rekke nye tiltak for å få flere over på buss.

Målet med bymiljøavtalen er nemlig at det ikke skal være noen vekst i personbiltrafikken. Samtidig er befolkningsveksten i Kristiansand på to prosent og nye boligområder ligger langt unna sentrum. Kristiansand har en høy sykkelandel, men når avstandene blir for store, dropper folk sykkelen.

Da må det satses kraftig på bedre kollektivtilbud.

— Hvis det skal være troverdig at vi ønsker flere over til kollektivt, må vi også satse på det. Vi jobber nå med noen skisser der vi legger opp til en veldig sterk økning i kollektivtrafikken, sier Arvid Grundekjøn (H), ordfører i Kristiansand og leder av gruppa som jobber med forslag til bymiljøavtale.

Utbygging

Skal Kristiansand få flere til å ta buss, trengs det en utbygging som sikrer at bussen kommer raskere fram. Samtidig må kollektivtrafikken få mer penger til å opprette flere avganger.

— Hvis vi skal nå de ambisjonene som er satt, må det betydelig med penger inn, også til drift. Vi skal frakte flere passasjerer og hver enkelt bussreise er subsidiert, sier Siv Wiken, direktør i Agder kollektivtrafikk.

Hun vil ikke ta stilling til om pengene til flere avganger skal tas fra bompengene. Den saken skal gjennom både bystyre og Stortinget i forbindelse med at bymiljøavtalen skal godkjennes.

Bompenger

Arvid Grundekjøn vil heller ikke si noe om hvor aktuelt det er å bruke bompenger til bussdriften.

— Det er åpnet for en slik løsning, men finansieringsmodellen er fortsatt i støpeskjeen, sier Grundekjøn.

— Hva synes du selv om en slik løsning?

— I utgangspunktet er jeg mer for en løsning der vi gjør kollektivtrafikken mer attraktiv. Men nå er vi inne i en fase der vi ser på hvilke finansieringskilder vi har, sier Grundekjøn.

Dobling

Veksten innen kollektivtrafikk vil uansett bli betydelig:

— Hvis målet er nullvekst de kommende ti årene, snakker man nok om en dobling, sier Siv Wiken.

Det innebærer at antall passasjerer øker fra dagens 35.000 passasjerer til 70.000. I tillegg til flere avganger, kan bussene bli større. Et alternativ er å kjøpe inn leddbusser.

— Vi vurderer både forskjellige type kjøretøy og drivstoff, sier Wiken.

Statlige penger

Fædrelandsvennen skrev i forrige uke at Kristiansand har kommet med i en ordning der staten støtter store kollektivprosjekter. Denne ordningen gjaldt tidligere kun de fire største byene som kunne få dekket opptil 50 prosent.

Nå har flere byer blitt med, uten at det er oppgitt noen prosentsats.

— Vi vet ikke ennå hvor mye det kan dreie seg om. Men vi må nok uansett vurdere alle typer tiltak for å nå målet om å unngå vekst i personbiltrafikken, sier Jo Viljam Drivdal.

Planlegger kollektivbro over Otra

Mer penger til kollektivtrafikken øker også muligheten for helt nye kollektivveier og broer i Kristiansand.

Det største tiltaket som planlegges, er en bro fra Sødal til Eg som utelukkende skal brukes til kollektivtrafikk. Denne er spilt inn som et mulig tiltak i bymiljøavtalen.

I tillegg kan det bli forbedringer på Rundingen og Lundsbroa.

Det vil føre til at bussen kommer lettere fram og at Kristiansand kan få en bussrute som går i ring sentrum, Lund – Eg – sentrum.

— Hvis bussene står og stanger i trafikken, er det dårlig utnyttelse av dem, i tillegg til at tilbudet blir mindre attraktivt, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand.

Agder kollektivtrafikk har tidligere lansert en helt ny struktur på sine ruter: Skytteltrafikk av busser mellom Sørlandsparken og Søgne og en ringbuss via Eg. Dette innspillet blir det også jobbet med i bymiljøavtalen.