Broa har vært diskutert i over ti år og blir stadig mer aktuell.
— Den er viktig for å knytte sykehuset til universitetet, den viser at vi satser på sykehuset og den er helt sentral i kollektivsatsingen i byen, sier Ragnar Evensen, teknisk direktør i Kristiansand.
Ingen privatbiler får slippe til på broa. De må holde seg til dagens veier til Eg.
Det er den nye bymiljøavtalen som er grunnen til at broa kan bli bygd. Bymiljøavtalen avløser dagens bompengeordning, trolig fra 2018. I denne vil det ligge en rekke samferdselsprosjekter.
Planleggingen av broa er i full gang. Ifølge Statens veivesen er det planlagt folkemøte til vinteren og en reguleringsplan kan bli vedtatt til våren.
Prioriterer
Onsdag skal politikerne i Kristiansand si hvilke prosjekter de ønsker å prioritere bymiljøavtalen. I tillegg til ny bro, blir trolig disse prosjektene også prioritert:
• Mer penger til kollektivtrafikken. Her kan det være snakk om fem milliarder over en periode på 15 år.
• Bedre framkommelighet for bussen på Marviksletta og Kjos-krysset.
• Firefelts vei Gartnerløkka — Breimyr.
Motorvei
En firefelts vei fra Gartnerløkka blir dermed det første, store prosjektet i en bymiljøavtale.
— Det er knyttet til det generelle behovet for bedre veikapasitet, men også bedre fremkommelighet for bussen. I tillegg kommer behovet for en god tilkobling til ferjeterminalen og det nye prosjektet vil være estetisk mye bedre enn eksisterende veisystemer, sier saksbehandler Jan Erik Lindjord.
Det store prosjektet vil koste rundt tre milliarder ifølge foreløpige utregninger.
Viktig signal
Det er fortsatt et stykke fram til en bymiljøavtale er på plass. Først skal Kristiansandsregionen forhandle med staten om innholdet i avtalen (se fakta). De har ennå ikke begynt. Så skal bystyret og fylkestinget godkjenne avtalen
Stortinget tar den endelige beslutningen.
— Men nå skal Kristiansand si hvilke prosjekter vi prioriterer, og det er et viktig signal fra kommunen, sier Ragnar Evensen.
Ingen biler
Ny bro over Otra er et av flere infrastrukturtiltak innen kollektivtrafikken som til sammen vil koste tre milliarder.
— For byen er den etterlengtet. I tillegg kan den bli en del av sykkelekspressveien som vi ønsker å få på plass, sier Renate Hægeland, gruppeleder i Høyre.
De behandlet saken på sitt gruppemøte mandag kveld.
Bompenger
I denne omgang skal politikerne kun si hva de ønsker. Debatten blir langt hardere når de skal diskutere hvor mye bompenger bilistene skal betale. Satsene må trolig opp i over 40 kroner hvis alle prosjektene skal finansieres.
— Er det aktuelt å utsette eler droppe prosjekter for å få ned prisene?
— Det har vi ikke diskutert. Vi er opptatt av å få til en god avtale som løser våre problemer til en pris vi kan leve med. Vi vil jobbe knallhardt mot sentrale myndigheter for å minske belastningen så mye som mulig, sier Renate Hægeland.