— Jeg kunne sagt at jeg må beholde huset, men sikkerheten er viktigst. Det er Tour de France forbi hver morgen, det er jo livsfarlig. Vi kan ikke ha det sånn at folk fortsetter å kollidere i bunnen av bakken her, sier småbarnsfar Richard Haye til Fædrelandsvennen.

Slik ser det ut i Vollebakken, der både bilister, syklister og gående – samt unge og eldre beboere, stadig opplever farlige situasjoner. Hekken til familien Haye til høyre. Foto: Reidar Kollstad

Sykkelekspressvei mellom Sørlandsparken og Ytre Vågsbygd har høy prioritet i den nye bymiljøavtalen for Kristiansand 2018-33, og er estimert til rundt 300 millioner kroner. Målet er en dobling av sykkeltrafikken fram til 2020, tilsvarende 11 prosent av all trafikk. Nå står strekningen Vollevannet-Oddemarka for tur.

— Må tenke helt nytt

Det må knuses noen egg for å lage god omelett, og i Vollebakken ved enden av Bjørndalssletta ryker en hel sekspakning - inkludert huset til familien Haye.

— Det er kjipt, vi har lyst å bo der, men det er liten vits å irritere seg over ting du ikke kan gjøre noe med. Nå har vi bare lyst til å bli ferdige med prosessen, sier småbarnsfaren.

Den røde sirkelen rammer inn de seks husene langs E 18 som må rives til fordel for sykkelekspressveien.

I en samlet uttalelse til Statens vegvesen skriver de seks huseierne at de er skuffet, men innser at dette er beste løsning — og ber om fortgang: «På mange måter lever vi i et vakuum, og jo lenger denne situasjonen vedvarer, jo større blir påkjenningen for oss.»

I fem-seks år har det vært snakk om å utbedre Vollebakken, men først nå er tiden moden.

Dagens sykkelbro må rives og erstattes av en ny og bredere bro over rundkjøringen, både av hensyn til Fremtidens bydel i Bjørndalen og ny sykkelekspressvei. Foto: Reidar Kollstad

— Når all trafikkvekst i fremtiden skal tas ved kollektiv, sykkel og gange, krever det at vi tenker helt nytt. Man kan rive seks hus for en motorvei fordi alle er enige om at samfunnet trenger bilveien. Denne tankegangen må også gjelde for sykkelveier, og det er noe helt nytt i norsk sammenheng, opplyser sykkelkoordinator Christen Egeland i Kristiansand kommune.Sykkelekspressvei er anlagt på enkelte, korte strekninger i byen. Den er 5,5 meter bred; 3,5 meter sykkelvei med gul midtstripe, og to meter opphøyd fortau for gange.

Tilbakemeldingene er svært gode, både fra gående, langsomme og raske syklister.

Rett og slak kurve

Vollebakken, som i dag er en vanlig boligvei, er et kritisk punkt på sykkeltraseen inn til Kristiansand sentrum.

Det er en salig blanding av gående, syklende og kjørende.

— Her finnes det overhodet ikke sikkerhet for myke trafikanter. Det er en salig blanding av gående, syklende og kjørende, med flere avkjørsler og mange nestenulykker. Syklistene får høy fart ned bakken, forklarer planleggingsleder Toni S. Sinnes i Statens vegvesen.

Traseen er foretrukket blant tre alternativer fordi den scorer best på kriterier som stigning, svinger og fremkommelighet. For at flest mulig skal velge å sykle eller gå, veier dette tyngre enn om hus må rives.

Sykkelekspressveien skal ende opp her ved Oddernes gartneri, der det allerede er anlagt bred sykkeltrasé forbi kirkegården. Foto: Reidar Kollstad

Byutviklingsstyret har nå godkjent trasevalget, og arbeidet med reguleringsplan kan starte. Så fort planen er godkjent av bystyret, innen ett års tid, har huseierne krav på å få eiendommen innløst til en pris rundt markedsverdi.— Vi har allerede hatt et møte med grunneierne. De er ikke overlykkelige, men har forståelse, bekrefter Sinnes.

Prisen for den 1400 meter lange strekningen er beregnet til 160 millioner kroner, men med stor grad av usikkerhet. Det må blant annet bygges ny bro over rundkjøringen ved Oddernestunnelen.