— Før i tida pleide vi si at «jeg kan ikke si jeg lier det noe særlig». Men jeg vil helst bruke et mye sterkere uttrykk nå, sier Kay Simonsen.

Pensjonisten og naboene langs fredelige Oddernesveien er fortørnet over at Statens vegvesen vil la den fremtidige sykkelekspressveien passere kloss inntil husrekka.

Sykkeltraseen mellom Sørlandsparken og Andøya har høy prioritet i den nye bymiljøavtalen for Kristiansand, og vil koste rundt 300 millioner kroner. Søndag fikk Venstres samferdselspolitiske talsmann, Abid Raja, selv se hvor syklistene i Kristiansand skal krysse Otra på bro.

Målet er en fordobling av sykkeltrafikken fram til 2020, tilsvarende 11 prosent av all trafikk.

På helsa løs

Beboerne på Lund finner det uakseptabelt at 30-40 parkeringsplasser forsvinner utenfor husene. Men mer bekymret er de over at syklister skal tråkke på høygir rett forbi porten, der barna i dag ferdes trygt.

For å få plass til den 5,5 meter brede sykkelveien, forsvinner fortauet på den ene sida, mot sør.

Strekningen er allerede populær blant syklister. De tar rennefart ned bakken til tross for kryssende bilvei.

For fire uker kolliderte to syklister med en bil i krysset utenfor Joker-butikken i Oddernesveien. Foto: Tipser

Sandy og Øivind Aadnevik har veranda ut mot det ene krysset, og skal ha vært tilskuere til flere uhell og nestenulykker enn de fleste.— Vi venter bare på at det skal skje en dødsulykke, og har alltid mobiltelefonen liggende parat ved siden av solstolen. Flere ganger i uka hyler det i bremser her nede, forteller de.

Senest 23. mai omtalte Fædrelandsvennen en ulykke mellom to syklister og en bilpå stedet.

- Velg Lovisenlund allé

— Noen ganger kommer syklene så fort forbi her, og du hører dem ikke heller. Jeg vil være mer bekymret for sykler enn biler her i fremtiden, sier småbarnsmor Maria Fjelde.

Vi lufter bikkjene her, men det er sjelden vi ser noen unger.

De peker på det andre alternativet, som er å legge sykkelekspressveien ned gjennom Lovisenlund allé - et grøntdrag de hevder er lite frekventert.

— Vi lufter bikkjene her, men det er sjelden vi ser noen unger. Dessuten vil det ikke ødelegge for noen beboere, mener Kay Simonsen.

- Tenk hvor deilig det må være å sykle gjennom denne parken på vei til jobb, tilføyer Kjetil Solvang.

I konsekvensutredningen for trasévalg anbefaler Statens vegvesen Oddernesveien fremfor Lovisenlund allé. De peker på at verdifulle leke- og rekreasjonsarealer blir skadelidende, det kreves betydelige terrenginngrep, og gamle trær kan gå tapt.

Lovisenlund allé er alternativ trasé til Oddernesveien. Her leker Maria Fjelde med hunden. Foto: Vegard Damsgaard

«Det er få negative konsekvenser ved valg av Oddernesveien», anfører veivesenet.

Fartsgrense for sykler?

— Det er en klar konflikt mellom sykkelekspressvei som svinger inn foran Lovisenlund skole og skolebarnas sikkerhet. Det kreves dessuten ganske store inngrep i parken, sier planleder Eirik Martens Svensen i kommunen.

Han mener det tross alt er enklere å løse trafikksituasjonen i Oddernesveien, med noen tiltak. Kristiansands-politikerne skal velge trasé til høsten.

- I Oddernesveien er det allerede lagt asfalt, i stedet for at vi må ofre en grønn park. Er det ikke mulig å sette fartsgrense, for eksempel 20 km/t, også for syklister, spør Venstres gruppeleder Dag Vige.

Per i dag har strekningen Oddemarka-Tordenskjolds gate, inkludert broa over Otra, andreprioritet etter Vollevannet-Oddemarka. Etter planen bygges den i avtalens fase to; perioden 2022-26.