— Det handler om å legge til rette for syklistene. Når de må dele veien med bilene, skaper det irritasjon. En slik bro vil gjøre at de som sykler til og fra jobb får en mye enklere trasé, sier Abid Raja, som er nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

Etter en natt på hotell i Kristiansand la han søndag ut på andre etappe, av totalt 29, på den 300 mil lange strekningen fra Lindesnes til Nordkapp.

Med sommerens prosjekt ønsker 39-åringen å løfte fram sykkelens mange fortrinn, både for folkehelsa og klodens klima.

- Blir sjøsyk

Abid Raja (t.v.) i samtale med Morten Leuch Elieson, Venstres tredjekandidat i Kristiansand. Avtroppende gruppeleder Dag Vige i styrhuset. Foto: Vegard Damsgaard

Men allerede én kilometer etter avgang Torvet parkerte han sykkelen — og løftet den om bord i båten til Dag Vige, Venstres gruppeleder i Kristiansand.- Nå kommer jeg til å bli sjøsyk, varsler Raja i det han bykser om bord, og legger til at han egentlig kunne ønske seg skyss over Topdalsfjorden, så han slapp den harde stigningen opp Varoddbroa på søndagens ferd til Tvedestrand.

— Men der skal det ikke bygges noen sykkelbro, repliserer Vige.

Broa er en del av den planlagte sykkelekspressveien mellom Sørlandsparken og Andøya, som er en viktig ingrediens i den nye bymiljøavtalen for Kristiansand, som skal forhandles noen måneder fram i tid.

Prisen er estimert til rundt 300 millioner kroner. Målet er en fordobling av sykkeltrafikken fra 2014 til 2020, tilsvarende 11 prosent av all trafikk.

Per i dag har strekningen Oddemarka- Tordenskjolds gate andreprioritet, bak etappen fra Vollevannet til Oddemarka. Det betyr at broa etter planen bygges i avtalens fase to; perioden 2022- 26. ## Må ha førsteprioritet

Det liker Venstre dårlig.

— Bygging av ny gang- og sykkelbro over Otra må ha førsteprioritet når Kristiansand skal forhandle ny bymiljøavtale med staten. Uten en tidsmessig og bilfri bro vil kryssingen over Otra fremstå som en «missing link» på sykkelekspressveien. Traseen er også viktig for å knytte UiA og Kvadraturen sammen, fremholder Morten Leuch Elieson, partiets tredjekandidat i Kristiansand ved høstens valg.

Venstres samferdselspolitiske talsmann skal sykle fra Lindesnes til Nordkapp. Med rundt ti mil om dagen er han framme 18. juli. Søndagens etappe var Kristiansand–Tvedestrand. Foto: Vegard Damsgaard

Han lister opp en rekke andre tiltak for å bedre sykkelens fremkommelighet i byen. Statens vegvesen holder på å konsekvensutrede trasévalget, men vil etter alt å dømme anbefale bro der Abid Raja passerte Otra søndag, fremfor en ny bro kloss inntil Oddernesbroa.

— Det ligger i kortene at broa skal treffe på høyde med Tordenskjolds gate. Den skal gjøre sykkelekspressveien gjennom byen komplett, fra øst til vest, opplyser Jo Viljam Drivdal, prosjektleder for bymiljøavtalen.

Politikerne i Kristiansand bestemmer seg for trasé til høsten.