— Vi mener absolutt det den beste traseen går rett over Otra og inn i hovedsykkelgata i Kvadraturen. Estetisk blir det også mye finere å få en bro i passe avstand til Oddernesbroa, begrunner teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune.

Utvidet sykkeltrasé mellom Sørlandsparken og Ytre Vågsbygd har høy prioritet i den nye bymiljøavtalen for Kristiansand, og vil koste rundt 300 millioner kroner.

Målet er en fordobling av sykkeltrafikken fram til 2020, tilsvarende 11 prosent av all trafikk.

Torsdag skal byutviklingsstyret angi hvilken trasé Statens vegvesen skal legge til grunn i videre planlegging. Bystyret fatter vedtak to uker senere.

Slik ser sykkelekspressveien ut der den starter ved Oddernes kirke. Foto: Arkivfoto

— Komplett kaosAlt tyder på at sykkelbroa som treffer rett på Tordenskjolds gate velges fremfor å utvide Oddernesbroa eller bygge ny bro noen få meter sør.

Striden har først og fremst stått om etappen mellom Oddemarka og Otra.

I 2003 forsvant E 18 ned i tunnel, og beboerne i Oddernesveien ønsker ikke «sykkelens E 18» kloss inntil husrekka.

Lovisenlund allé er alternativ til Oddernesveien, men kommune og veivesen fraråder denne traseen. Foto: Vegard Damsgaard

De menersykkelekspressveienbør følge Lovisenlund allé, noe som har fått naboene ved grøntdraget til å se rødt.Både elever og foreldre ved Lovisenlund skole har engasjert seg sterkt i saken.

— Vi har en veldig trang passasje ved skolen der det allerede er biltrafikk. Med alle syklene vil det bli komplett kaos og farlig skolevei. I tillegg brukes alleen som uteareal i hvert friminutt, forklarer rektor Stig Atter til Fædrelandsvennen.

Statens vegvesenog kommuneadministrasjonen veier fordeler og ulemper slik at Oddernesveienvelges fremfor Lovisenlund allé.

Parkdraget med siktlinjer mot Otra har dype røtter, nedfelt som det er i Langes plan fra 1924. Ragnar Evensen husker at dets betydning ble trukket fram også i 1996, da han jobbet i veivesenet.

— Men den standarden vi skal ha på sykkelveien blir det dessuten et mye større inngrep i grøntområdet enn en vanlig gang-/sykkelvei gjorde i gamle dager, sier han.

Dette er en grovskisse av de to broforslagene over Otra. Foto: Statens vegvesen

— Tydelig systemFor å få plass til 5,5 meters sykkelvei er det foreslått at fortauet på den ene sida av Oddernesveien fjernes. Noen titall parkeringsplasser ryker, men beboerne frykter mest syklister på høygir gjennom barnerik gate.

— Det er om å gjøre å lage et tydelig system med oppmerking, som gir sikkerhet gjennom bedre atferd blant syklistene, mener Ragnar Evensen.

Beboerne i Oddernesveien ønsker ikke sykkelekspressvei rett utenfor døra. Foto: Vegard Damsgaard

Også kryssing under Torridalsveien skal skje på raskeste måte, uten at syklistene må ta omveier. — Det må lages en trafikksikker og brukervennlig kryssing, men vi har ikke begynt å detaljere løsningen ennå. Vi må ha hovedprinsippet klart først, forklarer seksjonssjef Hilde Gulbrandsen i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Når kommunen har bestemt seg, vil veivesenet lage detaljreguleringsplan for strekningen.

Per i dag har Oddemarka-Tordenskjolds gate, inkludert broa over Otra, andreprioritet i bymiljøavtalen etter Vollevannet-Oddemarka. Den er tidfestet til avtalens fase to; perioden 2022-25.