Slik lander broa over Otra på bysiden. Foto: Statens vegvesen
For å ta hensyn til Kjøita-beboerne (t.v.) er broa senket i terrenget. Men roklubben her til høyre for broa er ikke fornøyd med løsningen. Foto: Statens vegvesen
Broa går fra Kjøita til Tordenskjolds gate. Foto: Statens vegvesen

KRISTIANSAND: Det krever Arbeiderpartiets representant i by— og miljøutvalget.

— Saken blir så vanskelig når man ser hvilke konsekvenser broa kan få for arbeidsplassene. Vi må få en eller annen forsikring om at bedriften blir ivaretatt, sier Eirik Dåstøl Langeland til Fædrelandsvennen.

Neste torsdag skal utvalget ta stilling til hvordan myke trafikanter skal bevege seg over Otra i fremtiden.

Det står i realiteten mellom en støyskjerm på Oddernesbroa til rundt 15 millioner kroner, eller ny gang- og sykkelbro til minst 80 millioner.

Nye illustrasjoner viser gang- og sykkelbroa fra Kjøita til Tordenskjolds gate, forbi Rolfs Elektro. Innkjøring til butikken er fjernet. Foto: Statens vegvesen

— Har ingenting i mot broaAp-politikeren slo av en prat med de butikkansatte, som satte stor pris på besøket. Dialogen med veivesen og kommune har nemlig vært helt fraværende hittil.

- Vi har ingenting i mot broa, men har aldri forstått hvorfor hele parkeringsplassen vår må forsvinne. Det bør være mulig å beholde en del av den, og vi er mer enn villige til å finne en løsning, understreker daglig leder Kjetil Skogen ved Rolfs Elektro.

Kommuneadministrasjonen anser sykkelekspressveien som selve fyrtårnet i bymiljøavtalen, med den følge at ny bro er verdt hver krone.

Ifølge Statens vegvesen er det kun denne broa somgir en fullverdig, fremtidsrettet løsning. Også UiA har vært ute og sagt at broa vil få uvurderlig betydning for byens studenter og studentbyen som sådan.

Slik lander broa over Otra på bysiden. Foto: Statens vegvesen

— Må være til å leve medMen spørsmålet er om livsnerven tilRolfsElektro må kuttes, det vil si parkeringsplassene.

— Det er ikke sikkert vi finner en løsning som er hundre prosent god, men den må være til å leve med. Vi vil slippe å havne i skvis mellom den beste sykkelbroa og nedleggelse av bedriften, understreker Eirik Dåstøl Langeland.

Rolfs Elektro har 25 ansatte og 60 millioner i omsetning, fordelt på Kvadraturen og Sørlandsparken. Hvis den ene avdelingen må legge ned, kan den andre få trøbbel, ifølge de ansatte. Foto: Sondre Steen Holvik

Han etterlyser kontakt mellom kommunens planleggere og geskjeften. — Det meste kan løses ved dialog, men det har ikke vært noen dialog, sier engasjert selger Eli Withers hos Rolfs Elektro.

— Det er jeg litt overrasket over nå som saken har pågått så lenge, svarer Langeland, som får støtte fra sin utvalgskollega i KrF:

— Det er noe med å ta grunneierne på alvor. Det gjelder å ha en god dialog fra starten når forslag berører folks eiendom, så de slipper å lese alt i avisen, mener Grete Kvelland Skaara.

Selv avventer hun partigruppas diskusjon mandag før hun bestemmer seg for trasé.

Les om da politikerne var på befaring på Kjøita

Illustrasjonen viser de ulike alternativene som er vurdert. Den røde anbefales for politikerne når saken kommer opp neste torsdag.

— Vanskelig for ossPlan- og bygningssjefen i Kristiansand mener det har vært for tidlig å gå i dialog.

- Jeg håper de skjønner at det er vanskelig for oss å begynne aktiv samhandling før vi vet at det er der traseen skal være, sier Venke Moe til Fædrelandsvennen.

Venke Moe. Foto: Arkivfoto

Hun poengterer at by— og miljøutvalget kan stille vilkår når de bestemmer seg for trasé. Neste skritt er reguleringsplan, og politikerne kan i forkant kreve at situasjonen løses for Rolfs Elektro.- Hvis vi da legger fram en reguleringsplan som ikke innfrir, vil de fortsatt kunne sende den i retur for bearbeiding, sier plan- og bygningssjefen.

Hun mener byen aldri har vært nærmere ny bro over Otra. I vår ble nemlig sykkelekspressveien fra Vollevannet til Tordenskjolds gate lagt inn i forslag til Nasjonal transportplan.

Den er også en del av bymiljøavtalen for Kristiansand-regionen. Prisen på 350 millioner kroner, inkludert bro til 65 millioner, bygger på anslag fra 2013. Strekningen Oddemarka til Tordenskjolds gate er tidsbestemt til andre fase - 2022 til 2025.

Denne løsningen redder parkeringsplassen ved Rolfs Elektro, men frarådes av hensyn til trafikksikkerheten. Foto: Statens vegvesen

— Må løfte blikketNye illustrasjoner viser to løsninger ved Rolfs Elektro. Den anbefalte løsningen avskjærer atkomsten til butikken, mens den andre følger boligkomplekset bort til krysset ved Statoil/Circle K.

Denne siste frarådes av Statens vegvesen.

- Det blir for mange ulike trafikkmomenter på én plass, i et allerede ulykkesbelastet kryss, forklarer planleggingsleder Jorann Tørnkvist.

Hvis bensinstasjonen blir værende, er også konflikten med deres atkomst åpenbar.

For å ta hensyn til Kjøita-beboerne (t.h.) er broa senket i terrenget. Men roklubben til venstre for broa er ikke fornøyd med løsningen. Foto: Statens vegvesen

En trafikksikkerhetsanalyse konkluderer med at ny bro over Otra blir tryggere enn dagens, til tross for at den nye traseen må krysse Egsveien.Kristiansand Roklubb har i et brev advart mot at brohøyden på Kjøita-siden kommer i veien for deres aktiviteter.

Plan— og bygningssjefen mener roklubbens behov, i likhet med elektroforretningens, kan løses til fordel for et veldig viktig infrastrukturtiltak de neste hundre årene.

- Det handler om å ta det beste valget for byen; løfte blikket og tenke litt fram, sier Venke Moe.