KRISTIANSAND: Hjelpemiddelet er 39 UiA-logoer; brent ned i asfalten langs hele strekningen.

— Det er et stunt. Vi ønsker å gjøre det enkelt for studentene å finne fram, og for byens befolkning å finne universitetet. Målet er å knytte UiA og byen tett sammen og redusere den fysiske og opplevde avstanden, forklarer underdirektør Eli Skaranger fra UiA.

For to år siden leverte arkitekter fra København en 50 siders analyse av universitetsbyen Kristiansand fram til 2040. Målet er en attraktiv universitetsby, ikke bare en by med universitet.

Man ønsker studenter som vrimler i bybildet.

Skal hete Universitetsveien

Det er foreslått aktiviteter og urban fortetting på strekningen Kvadraturen til Gimlemoen. I tillegg til byplangrep ønskes enkle tiltak som skilting og merking.

39 logoer er brent fast i asfalten. Foto: Vegard Damsgaard

Under en workshop med studenter sist vinter kom det fram at veien til UiA kan være vond å finne, selv på høylys dag.Ideen om de røde og hvite logoene dukket opp i ei arbeidsgruppe med folk fra kommunen, fylkeskommunen, UiA, SiA og Statsbygg. Jobben ble utført akkurat i tide til studiestart mandag.

— Studentene beveger seg mye denne uka. Vi håper logoen skaper oppmerksomhet og undring, at de snakker med hverandre og lurer på hva dette er, sier planlegger Anne S. Lislevand fra by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

Den mest kjente traseen som er merket, er densom etter planen skal få navnet Universitetsveien:

Den starter fra Elvegata, fortsetter over Lundsbroa, Lund Torv/Rundingen, Østerveien forbi Oddernes kirke og passerer Gimlehallen til campus.

Dette er den planlagte broa for gående og syklende over Otra, like sør for Oddernesbroa. Foto: STATENS VEGVESEN

Trygler om ny Otra-broStrekningen er 2,5 kilometer, men føles lengre. Det finnes også en litt kortere rute som nå er merket.

— Det er den naturskjønne og rolige veien. Den går fra Lundsbroa via Nedre Lunds vei, Torridalsveien, tunnellokket ved Oddernes kolonial, forbi Gimle aldershjem, tvers over Gimleveien og opp gang-/sykkelveien til Gimlemoen, forklarer soneingeniør Torfinn Jore i ingeniørvesenet.

Lund Torv blir et viktig utviklingsområde på strekningen mellom Kvadraturen og UiA. Foto: Vegard Damsgaard

De har brukt samme type materiale som i gangfelt; varm termoplast. Dette slites av med tiden, men de regner med at logoen skal holde seg i mange år.Tiltaket ribber verken kommunale eller statlige budsjetter. Men for UiA er det ett større tiltak som virkelig vil korte ned avstanden til sentrum, og som Kristiansands politikere skal ta stilling til i høst:

— Det viktigste er å bygge gang-/sykkelbroa over Otra ved Kjøita, den vil gjøre turen kortere og hyggeligere mellom universitetet og byen. I dag er biltrafikken over de to broene plagsom for gående og syklende, mener Eli Skaranger.

Byanalysen peker på Oddemarka og Lund Torv som velegnet for urbanisering. Her kan det etableres studentboliger i stor skala, men også undervisningsrom, servicefunksjoner, kafeer og lignende.

Studentene Lavrans Haugen (t.v.), Martine Netland og Mina Landøy passerer UiA-logoen på vei fra campus på Gimlemoen. Foto: Vegard Damsgaard

— Trodde det var pokestops- Jeg trodde det var pokestops (til mobilspillet Pokémon Go, journ.anm.), smiler Lavrans Haugen (21) fra Haugesund.

Sammen med to medstudenter fra filosofistudiet rusler han over flere UiA-logoer på sletta fra campus mot byen. Alle har lagt merke til de nye merkene i asfalten, og minst to av dem vet hva de skal være godt for.

— De viser vei til skolen, sier Mina Landøy (20) fra Lyngdal.

Studentene Lavrans Haugen (t.v.), Martine Netland og Mina Landøy passerer UiA-logoen på vei fra campus på Gimlemoen. Foto: Vegard Damsgaard

— Har folk problemer med å finne fram? - Kanskje noen sliter når de har drukket. Når de er edru er de flinkere, svarer Haugen.

Trioen er på andre året og liker studentbyen Kristiansand. De to kvinnelige filosofistudentene bor i sentrum, og mener mange UiA-studenter benytter seg av byens utesteder, Fiskebrygga og Markens.

— Kristiansand er akkurat passe stor. Da blir det lettere å ha oversikt enn i en by som Oslo, mener Martine Netland (23) fra Mandal.