KRISTIANSAND: — At det går an å tenke så snevert i 2016 - at alt handler om miljø. Man kan jo ikke bare lukke ned en bedrift med 25 ansatte som går så det suser, sier selger Eli Withers hos Rolfs Elektro til Fædrelandsvennen.

Det er full fyr i komfyren hos den kjente elektroforretningen etter at veivesen og kommuneadministrasjon nylig presenterte sin klare anbefaling om fremtidig sykkelekspressvei over Otra.

- Betydelige ulemper

Veivesenets konklusjon er at bare ei ny bro som lander ved Rolfs Elektro gir en fullverdig løsning, som er fremtidsrettet og i tråd med nullvekstmålet i bymiljøavtalen.

Illustrasjonen viser hvordan sykkelekspressbroa lander i området ved Rolfs Elektro. Foto: Statens vegvesen

Samtidig erkjenner de at butikken til Rolfs Elektro henger i en tynn tråd, da broa må ha samme høyde som Tordenskjolds gate. — Jeg er redd for at Rolfs Elektro kan ryke hvis dette alternativet velges, i hvert fall hvis de skal ha en god parkeringsplass. Det blir betydelige ulemper for dem; atkomsten må flyttes og plassen utenfor fylles opp, forklarer planleggingsleder Jorann Tørnkvist fra Statens vegvesen.

Rolfs Elektro ble etablert i Elvegata i 1987, og flytting blir vanskelig, mener de ansatte. Foto: Reidar Kollstad

Rolfs Elektro er Sørlandets største frittstående elektroforretning, og åpnet i Elvegata i 1987. Noen år senere kom avdelingen i Sørlandsparken, og totalomsetningen på 60 millioner fordeler seg noenlunde likt på de to.De mener det er vanskelig å finne et annet egnet sted i Kvadraturen, også fordi butikken har så dype røtter på stedet.

— Fullstendig krise

— Vi er avhengig av å ha en viss størrelse for å kunne konkurrere, ellers er det fullstendig krise for oss. På Handelens dag selger vi 500 hvitevarer her i byen. Det handler jo om miljø det også, å ha denne tradisjonsrike butikken her, mener daglig leder Kjetil Skogen.

Slik blir broa for gående og syklende over Otra, like sør for Oddernesbroa. Foto: Statens vegvesen

Politikerne har stadig gitt honnør for at Rolfs Elektro holder stand i Kvadraturen. Nå er de ansatte spent på om fagre ord følges opp når trasévalget for sykkelekspressveien besluttes til høsten. En bro vil koste minst 80 millioner kroner, mens alternativet er støyskjerm på Oddernesbroa. Ifølge veivesenets beregninger vil en 1,8 meter høy og 240 meter lang skjerm koste 12 til 16 millioner kroner.

— Dette gir også en dårlig løsning for trafikksikkerheten. De syklende kommer i stor hastighet ut i Egsveien, som er kryssende bilvei, påpeker Sigrun Sørensen, som eier Rolfs Elektro-bygget og er vei- og trafikkingeniør av yrke.

Sørensen-familiens eiendomsselskap bygger for tiden åtte leiligheter ved elva, som vil få broa som nærmeste nabo.

Slik blir broa for gående og syklende over Otra, like sør for Oddernesbroa. Foto: STATENS VEGVESEN

— UforståeligKommuneadministrasjonen anser sykkelekspressveien som selve fyrtårnet i bymiljøavtalen.

— Vi legger ikke skjul på at vi ønsker flere broer over Otra, og dette er det eneste alternativet som gir en fullverdig sykkelekspressvei over elva, sa plan- og bygningssjef Venke Moe i Kristiansand kommune til Fædrelandsvennen for to uker siden.

Deres argumenter er estetikk, avstand til biltrafikk og raskere vei for myke trafikanter.

— Jeg kan ikke forstå det, så lenge Oddernesbroa ligger så nærme. Syklistene bruker ett minutt over broa, mens andre får ulemper 24 timer i døgnet, sier Kjetil Skogen.

På motsatt side er broa senket i terrenget til fordel for beboerne i Kjøita Zenit.

Talsmann for beboerne i Kjøita Zenit, Jahn A. Stray, under en befaring på elvebredden før jul i fjor. Ved siden av står Stian Storbukås (Frp). Foto: Vegard Damsgaard

— Klart det nye forslaget er bedre enn ei bro oppe i lufta, spesielt for de i første og andre etasje. Men det er fortsatt uforståelig for oss at de må velge den traseen, sier talsmann Jahn A. Stray.De mener også støyskjerm bør rekke, eventuelt at det bygges ei broa tett inntil Oddernesbroa, som ikke gir vesentlige ulemper i omgivelsene.

Vil ha støyskjerm fremfor nye bro

Stian Storbukås (Frp), leder av by- og miljøutvalget, har hatt møte med flere naboer.

- Jeg har vært skeptisk til broa av tre grunner; kostnaden, innsyn mot naboer på Kjøita-siden og forholdet til næringslivet på andre siden, spesielt Rolfs Elektro. To av disse innvendingene står i høyeste grad igjen, sier Storbukås til Fædrelandsvennen.

Han mener fortsatt at støyskjerming på Oddernesbroa er akseptabelt. Da frigjøres også midler til den øvrige sykkelekspresstraseen mellom Sørlandsparken og Ytre Vågsbygd.

Slik blir broa for gående og syklende over Otra, like sør for Oddernesbroa. Foto: STATENS VEGVESEN

— Vi får ikke en fullgod sykkelekspressvei, men det offeret er jeg villig til å ta. Om ikke det blir perfekt over Otra mener jeg det er viktigere med høy kvalitet fra A til Å, sier utvalgslederen. - Er det ikke bare å flytte butikken?

— Det er en meget betenkelig tilnærming. Tenk deg om Snadderkiosken måtte flytte. Dette er institusjonsbedrifter, og for meg står næringsvennlighet høyere i kurs enn politiske planer.

By- og miljøutvalget får saken på bordet i slutten av august, deretter avgjør bystyret traseen i septembermøtet.