Veivesenet ønsker å rive fremfor at spøkelseshus blir stående midt blant bebyggelse. Enkelte har valgt å bli boende inntil videre. Foto: Vegard Damsgaard
Veivesenet ønsker å rive fremfor at spøkelseshus blir stående midt blant bebyggelse. Enkelte har valgt å bli boende inntil videre. Foto: Vegard Damsgaard

KRISTIANSAND: — Husene rives og området forlates litt greit, så vil det ikke bli mer aktivitet før prosjektet er finansiert og vi har penger til oppstart, uttaler prosjektleder Inger Ann Fidjestøl fra Statens vegvesen.

Siste par ukene har det vært riveaktivitet langs E 39. Et felt med 15 eneboliger på Fidjetoppen ligger bokstavlig talt i veien øst for Breimyrkrysset ved Hellemyr.

Sju av boligene er revet hittil. Noen av husene kommer i konflikt med veitraseen, for andre blir støyforholdene uakseptable.

Kart_Fidjetoppen_nett.jpg

Vil unngå spøkelseshusReguleringsplanen for E 39-traseen ble vedtatt av bystyret i fjor. Hele den 5,5 kilometer lange strekningen fra Gartnerløkka til Breimyrkrysset har en kostnadsramme på fire milliarder kroner.

Inger Ann Fidjestøl. Foto: Arkivfoto

Siden det er statlig vei, har beboerne rett til å få boligen innløst så snart planvedtaket er fattet. Det har altså halvparten gjort, mens resten bor der inntil de har funnet noe nytt eller det nærmer seg bygging. — Staten har sagt at selv om ikke prosjektet er finansiert og ligger til gjennomføring i nær fremtid, skal de som ønsker det få husene innløst. Vi har valgt å gå inn og rive husene så de ikke blir stående tomme i et område der noen fortsatt blir boende, sier prosjektleder Fidjestøl.

Gartnerløkka-utbyggingener en del av bymiljøavtalen for kristiansandsregionen. Den første strekningen til Kolsdalen er også finansiert i Nasjonal transportplan - per i dag inne i perioden 2020-23. De to siste etappene, Kolsdalen til meieriet og meieriet til Breimyrkrysset, havner lengre bak i køen.

Se video av ny firefelts E 39 fra Gartnerløkka her!

Illustrasjonen viser nye E 39 ved meieriet og Kartheia, vest for Kristiansand sentrum. Foto: Rambøll

— Ganske kilne saker- Hele strekningen ligger inne i bymiljøavtalen for perioden fram til 2032, opplyser prosjektleder Jo Viljam Drivdal.

- Så der husene nå rives er det ikke planlagt ny vei før om 15 år?

— Nei, men alt svever litt foreløpig. Dette er ting vi nå skal forhandle med staten om i bymiljøavtalen, svarer han.

Veivesenet ønsker å rive fremfor at spøkelseshus blir stående midt blant bebyggelse. Enkelte har valgt å bli boende inntil videre. Foto: Vegard Damsgaard

Statens vegvesen har klare retningslinjer for innløsing av hus. De sier i korte trekk at huseier skal få et anstendig oppgjør. — Dette kan være ganske kilne saker, og svært personlig for dem det berører. Når huseier bor i egen bolig, gir vi den rettighet at han kan komme og si «jeg vil flytte». Vi betaler da minimum eiendommens salgsverdi, med noe tillegg for andre kostnader som påløper i forbindelse med å bytte hus, forteller Kristen Langan, grunnerverver i veivesenet.

Det er ikke bare boliger som må vike for ny E 39. Langt dyrere blir det åinnløse de tre bensinstasjonene ved Vesterveien og Gartnerløkka.

Også jernbanekontorbygget til Rom Eiendom og en lagerbygning i Rigetjønnveien mårives.