Bymarka er antagelig et sammenhengende stille område nordover til Strai. Ytre Ringvei kan dele den sentrale Bymarka i to — uten at vi får vite om det før det er for sent.

I Retningslinje for behandling av støy i arealplanlegging (T-1442/2012) fra Miljødirektoratet står det følgende om rekreasjonsområder og stille områder:

Nye støykilder

Kommunen bør unngå å lokalisere nye støykilder slik at verdifulle rekreasjonsområder og stille områder forsvinner eller reduseres i omfang. Fravær av støy er en forutsetning for at frilufts- og rekreasjonsområder og kulturmiljøer skal ha full verdi. Hvilke lydnivåer som oppleves som sjenerende, avhenger av hvilken type område man befinner seg i, og hvilken bruk av området som er ønskelig. … Kommunen bør vurdere støybelastningen ved ny virksomhet opp mot hvilken karakter de berørte områdene og bruken av disse har.

Lars Verket

Her er det mye kan og bør. I praksis betyr jo det ofte at det ikke blir gjort, men Kristiansand kommune har satt ned en prosjektgruppe som skal ha dette ferdig til desember i år.De stille områdene har en støygrense på <40db når det gjelder bymark. Statens Vegvesen må lage støykart ned til 55db, men har også vært veldig behjelpelige med å lage støykart over områder der det er konfliktfylt (vestlig del). Områdene mellom 40 og 55db er her tegnet inn i forskjellige grønnfarger — altså grønn støy(!) Men, det blir ikke mindre plagsomt av den grunn.

Tunnelåpningene fungerer som trompeter som forsterker støy ut i terrenget.

Tunnelåpningene fungerer som trompeter som forsterker støy ut i terrenget. Under Bymarka er det tunnelåpninger på begge sider, og kart over vestsiden (se illustrasjon) viser at Bervannet ikke lenger kan defineres som stille områder etter at Ytre Ringveg er på plass.

Områder utenfor konflikt

Når jeg etterspør kart over hele Bymarka i frykt for at den nå deles i to, så får jeg beskjed fra Statens vegvesen at de ikke har kapasitet til å lage slike kart over områder utenfor konflikt. Hvis et slikt kart viser at Bymarka deles i to av støy, så både håper og tror jeg at det vil være konfliktfylt! De viser til at en slik henvendelse må komme fra kommunen, og jeg har prøvd å mobilisere der. Foreløpig uten hell. Kanskje noen politikere kan hjelpe?

Der veien kommer opp i dagen snakker vi ikke bare om store naturinngrep, men også om støy som vil forringe store områder.

I dag gis det et inntrykk av at hele Ytre Ringveg skal legges i tunnel. Dette er ikke tilfellet. Der veien kommer opp i dagen snakker vi ikke bare om store naturinngrep, men også om støy som vil forringe store områder. Ingen av dagens tunnelforslag gjør noe med Breimyrtrompeten. Denne spagettien av et kryss forringer store områder i Vågsbygmarka. De andre stedene veien kommer opp i dagen er det stor folkelig motstand, og det er bra!

Stillheten har mange kvaliteter. Dessverre er det slik at vi må ofte må miste den, og så få den tilbake, for å sette pris på den. Tenk deg kjøkkenvifta. Hvor utrolig godt det er når du slår den av. Problemet med Ytre Ringveg er at den ikke kan slås av hvis den blir bygget. Dette er et irreversibelt overgrep som vil forfølge oss i all framtid.

Bymark i folkehelsesammenheng

Friluftslivets viktigste kvalitet er stillheten, og det understrekes av ca 90 % av de som går på tur. Bymark i folkehelsesammenheng har helt uvurderlige kvaliteter, og er derfor vanskelig å verdsette i kroner og øre. Stillheten som forutsetning for avslapning, ettertanke og refleksjon er også undervurderte størrelser. I dag haster vi avgårde. Raskere og raskere. Mot hva?

Å vedta at trafikken ikke skal øke, samtidig som en legger til rette for trafikkvekst virker noe merkelig.

Noen har åpenbart tatt feil av framtid og endetid i denne saken. Framtiden andre steder i Norge og verden preges av en nedgang i biltrafikken, selv om befolkningen øker. Egentlig er det sånn at trafikkveksten i Kristiansand også skal tas med kollektiv, gang og sykkel. Men, Ytre Ringveg ser ut til å være høyt hevet over denne beslutningen. Å vedta at trafikken ikke skal øke, samtidig som en legger til rette for trafikkvekst virker noe merkelig. Det blir litt som å slanke seg med å slakke på beltet. I beste fall er dette en sub-optimal løsning. Lastebiler får også veldig gode vilkår med en sånn vei, mens vi egentlig vil ha gods over på bane og båt. Gabriel Scott traff disse problemstillingene allerede for 100 år siden i boka Alkejegeren: Livet er ikke lenger det første, det er tiden som er det første - følge med tiden heter det. Før eller siden blir vi innhentet av virkeligheten, og da tror jeg vi vil innse at Ytre Ringveg var et formidabelt feilgrep.

Vedtas 28. oktober

Saken om Ytre Ringveg skal vedtas 28. oktober, mens kartleggingen av kommunens stille områder ikke er ferdig før i desember. Hvem kan kreve at det utarbeides støykart langs HELE strekningen før beslutningen tas? En så stor avgjørelse bør vel baseres på fakta og kunnskap?