Planleggingssjef Tvedt fra Statens vegvesen redegjorde for at de måtte forvalte samfunnets pengeresurser på en forsvarlig måte og at de derfor ikke kunne velge så dyre løsninger.

Umiddelbart kan jo Tvedts uttalelse virke naturlig og fornuftig.

Naturreserven

Men det er altså ikke bare økonomiske ressurser som skal forvaltes i et slikt stort prosjekt. I ennå større grad skal den ikke-fornybare naturen/naturressursen forvaltes til beste for fremtiden, klodens helse, naturmangfoldet, folks helse og livskvalitet. Naturen er gjerne den største, mest sårbare og viktigste ressursen vi har og det er derfor tvingende nødvendig å forvalte den på en omsorgsfull og fremsynt måte.

sp25d119.jpg Foto: Kallestad, Gorm

Naturen er en type ressurs om ikke fornyer seg når den er rasert og tilintetgjort, slik den blir i et motorveiprosjekt. Penger, derimot, fornyer seg hele tiden og vår felles pengekasse fylles hele tiden opp med nye friske penger. Derfor bør hensynet til naturverdiene vekte tyngre enn pengebruken.

«Spare seg til fant«

Utgiftene til veibyggingen er en engangsutgift og blir glemt straks veien er bygget. Naturtapet blir aldri glemt, er synlig for alltid og kan aldri erstattes. Det er uklokt på «spare seg til fant».

Ettersom Norge har en overmåte velfylt pengekasse er det ingen grunn til å velge «budsjettutgave» når det skal investeres.

Anbefalingen til Statens vegvesen: Vis at dere evner, vil og kan ta et slikt ansvar og spar oss for dette veimonsteret i vår umistelige natur her.

Mange hevder at ny ringvei er helt unødvendig og noe vi ikke hverken bør bygge eller har bruk for. Det fører bare til mer biltrafikk og utslipp av skadelige klimagasser osv., stikk i strid med Stortingets Klimaforlik fra 2012. Det er for så vidt en annen diskusjon, men hører likevel med i det totale bildet.