Det medfører at man kjører rundt for å lete etter plasser i Kvadraturen. Det er ikke klimavennlig. Da må man stille seg spørsmål om hvorfor folk ikke kjører direkte til parkeringshusene? Svaret kan ikke være noe annet enn at man finner det kronglete å parkere her. Løsningen blir det nye, brukervennlige parkeringsanlegget under Torvet som vil bli et attraktivt tilbud til bilister som i dag kjører rundt for å finne plass i gatene. I forbindelse med byggingen av anlegget så vil man vurdere reduksjon av gateparkering i sidekvartalene til Markensgaten. Dette vil gi et mer trivelig bysentrum og åpne for bedre sykkelveier.

Flere tar bil?

Motstanden mot dette anlegget begrunnes med at et nytt parkeringsanlegg vil medføre at flere tar personbil til Kvadraturen. Isolert sett kan dette ikke være riktig når det er ledige plasser i dagens anlegg, men med et nytt brukervennlig anlegg så er det god grunn til å tro at mange som i dag er på vei til Sørlandsparken vil stanse i Kvadraturen.

Det er fremkommet mange påstander tilknyttet byggingen av anlegget, og i den forbindelse vil jeg påpeke følgende forhold:

• A: Kommunen bevilger kun 16,8 mill. kr for å få forbindelseslinje fra parkeringshuset til Rådhuskvartalet (som også inneholder turistkontoret for byen) og hovedbiblioteket.

• B: Det vil ikke bli noen særordninger ved utleie av plasser i parkeringshuset (månedsleie) utover det som praktiseres i kommunale parkeringshus.

• C: Torvet kommer til å bli nøyaktig likt som i dag når anlegget er ferdig med unntak av trealleen på Øvre torv.

• D: Alle de store trærne i Wergelandsparken (usikkerhet om røttene på ett tre kan bli skadet) blir bevart.

• E: Over 170 år gammel gravjord fraktes bort og blir plassert på Voie kirkegård. På dagens kirkegård blir gamle graver tatt i bruk etter 20 år.

En del av utviklingen

Byggingen av nytt parkeringshus under Torvet må ses på som en del av utviklingen av kvartal 32 på samme måte som det er parkeringshus under Sørlandssenteret. Spørsmålet er om det bør undersøkes om mulighet for sykkelparkering her?

Det eneste jeg har som innsigelse mot planen for det nye parkeringshuset, er at både inn/utkjørselen er i Festningsgaten.

Utfordringen er å skape liv i Kvadraturen og hindre videre handelslekkasje til Sørlandsparken.

• Detaljhandelen (eksl. mva) viser for Kvadraturen, 2008: 2.253 mill. kr og 2014: 2.234 mill. kr.

• For Sørlandsparken 2008: 1.687 mill. kr og 2014: 3.177 mill. kr.

Les også: Kvadraturen taper mot Sørlandssenteret

Det er viktig at Kvadraturen får et innendørstilbud på dager med dårlig vær, og et ledd i dette er at Sandens og de nye forretningene i Kvartal 32 blir tilkoplet til det nye parkeringshuset. På dagtid er pensjonistene den gruppen som har størst mulighet til å skape liv i Kvadraturen, og da må man kunne unne oss (jeg er 75 år) pensjonister å få et brukervennlig parkeringshus (ingen søyler, ingen sirkelrund inn/utkjørsel og parkeringsfelt med hele 2,7 m bredde). For mange av oss er det altfor lang avstand mellom busstoppstedet og boligen.

Det eneste jeg har som innsigelse mot planen for det nye parkeringshuset, er at både inn/utkjørselen er i Festningsgaten. Jeg synes det er mer fornuftig å ha innkjørselen i Festningsgaten og utkjørselen i Bryggebakken mot Vestre Strandgate, og dermed fordelt trafikken. Jeg synes også det kunne være fornuftig at alle veifeltene i Festningsgaten mellom Tollbodgaten og Skippergaten blir nedgravd 5 m. Dermed kan man lage sykkel/gangvei oppå taket i Rådhusgaten og knytte denne vei sammen med en planlagt bro over Otra og videre til UIA. I det hele synes jeg at trafikkmønsteret i Kvadraturen er rotete, og det er planlagt på en slik måte som gjør at bilistene må kjøre mer enn nødvendig. Jeg vil ønske at man fikk enveiskjøring av gatene, slik får man mer plass til sykkel/gangveier og mulighet for eget kollektivfelt for busser.

Det beste tiltaket

For oss som går inn for det nye parkeringshus ser vi anlegget som det beste enkelttiltak for å redde Kvadraturen som handelssenter og møteplass. De som sitter på informasjon om driften av forretningene i Kvadraturen, uttaler at forretningene sliter tungt. Vi opplever at forretninger nedlegger virksomheten i Kvadraturen og samler alt i Sørlandssentret. Fremtidsutsiktene er også at netthandelen vil bli en alvorlig konkurrent for forretningene. Ingen ønsker å oppleve å få mange tomme forretningslokaler i Kvadraturen. Jeg har i USA opplevd byer med nesten ingen folk på dagtid i bysenteret, og hvor handelen var flyttet til kjempestore kjøpesentre utenfor byen med store parkeringsplasser, altså et bysenter uten sjel.

Vi opplever at forretninger nedlegger virksomheten i Kvadraturen og samler alt i Sørlandssentret.

Hovedformålet til det nye bystyretsom trår sammen 14. oktober, bør være å utvikle Kvadraturen til et bærekraftig landsdelssenter for befolkningen og en attraktiv sted for turister. Klimasaken bystyret bør konsentrere seg om, er Ytre ringvei rundt byen til vannvittige 8.200 mill. kr for 20 km motorvei. Etter prognose for 2045 fra veivesenet så vil denne vei kun ha 15.000 kjøretøy per døgn, og veien vil som kjent bidra til ødeleggelse av naturområder. Den nye motorveien som vil erstatte dagens E 18/E 39, vil etter samme prognose for 2045 få totalt 70.000 — 75.000 kjøretøy per døgn - henviser til side 16 i høringsdokumentet. Denne motorvei bør heller utvides til 6 kjørefelt, hvorav 2 felt er kollektivfelt eller bybane, og etter min mening realiseres ikke den Ytre ringvei (fremtiden er EL-biler uten forurensing av lufta).