Befolkningsveksten er beregnet til 30.000 personer.

Det er et tankekors at målsetningen i bymiljøpakken er nullvekst i biltrafikken med unntak av kollektivtrafikken.

12.500 biler per døgn

Den nye ringveien med sine på/avkjørseler ved Mjåvann, Jernstøperiet og Vige vil nesten ikke avlaste noe av trafikken innen Kristiansand. Jeg stiller meg derfor spørrende til behovet for den nye motorveien rundt Kristiansand. Veivesenets prognose for 2045 viser nemlig at kun ca. 12.500 biler per døgn vil benytte den nye veien, mens 70.000 — 75.000 biler vil benytte nåværende veitrasé fornyet med 4-felts motorvei. Høybroen og jernbane-broen i dag skal rives.

Les også :

I 2014 hadde den nåværende vei E 18/E 39 over Kolsdalen (Nikkelverket) — Gartnerløkka kun 39.000 biler i døgnet, og de som kjører mer enn 100 km (altså Mandal - Lillesand) utgjorde kun 5000 biler. All trafikk som skal til Kvadraturen eller er lokaltrafikk innenfor kommunen (unntatt Torridal), vil ikke få glede av den nye veien. Den nye ringveien er kalkulert til ca 7,8 milliarder kr., og selv om oppstarten og finansieringen ikke er avklart, så er det ingen tvil om at bomfinansieringen også vil komme her. Prinsippet er at bompenger skal kun betales av de som benytter veien, men NAF protesterer på at dette prinsippet ser ut til nå å kunne bli brutt på riksprosjekter på Østlandet. Med så liten trafikkmengde på denne nye ringveien blir det problematisk å få inn nok bompenger.Må kristiansandere dekke milliarder i bompenger enda den ikke er tilrettelagt for byens befolkning?

Seks kjørefelt

Mitt forslag er at man benytter dagens utbedrete E 39 fra Kvadraturen til Tangvall i Søgne, men utvidet til 6 kjørefelt, som fremtidig motorveitrasé. Dette ut fra de investeringer som alt er gjort. Det er få hus langs denne veien som eventuelt må rives i forbindelse med en slik motorvei, og med en slik løsning vil man spare mye tid og penger. En motorvei bør ligger nær der folk bor ettersom det er lokalbefolkningen som normalt vil bli den største bruker av en slik vei. I tillegg vil det være fornuftig å bygge en ny vei fra Sødalsiden med bro (inkl. gang/ sykkelvei) over Otra til sydsiden av Eg sykehus og videre på Egsveien langs elva til Elvegaten. Slik slipper man å måtte kjøre inn på E 18 gjennom Baneheiatunnelen for å komme til Kvadraturen. Dette vil også redusere trafikken på Oddernesbroa over elva som i dag er på 40.000 biler i døgnet.

Aktuelle lenker: