Også i fremtiden vil det være slik at det er en begrenset sum penger samfunnet kan bruke på å investere i selv noe så lønnsomt som infrastruktur. Dersom prisen på investeringene blir for høy, så blir ikke investeringene lønnsomme — heller ikke i et samfunnsøkonomisk perspektiv. Dette burde være unødvendig å minne om, men den senere tids regionale samferdselsdebatt tyder på at det er altfor mange som ennå ikke har tatt dette innover seg.

Samfunnsøkonomisk lønnsomhet

Produktivitetskommisjonenpåviste allerede i sin første rapport at prioriteringer av samferdselsprosjekter i Norge tradisjonelt har tatt lite hensyn til samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Kommisjonen har påpekt at det er mulig å få betydelig mer ut av ressursene som investeres på dette området gjennom bedre prioriteringer. Derfor var det også en krystallklar anbefaling at investeringene i samferdsel må prioriteres ut fra sin samfunnsøkonomiske lønnsomhet og at dette bør prege de mål som settes i Nasjonal Transportplan.

De samlede samferdselsinvesteringene må prioriteres av hensyn til hva som tjener nasjonen som helhet, ikke bare være en sum av lokale prosjekter.

I kommisjonens andre rapport, som ble presentert 11. februar, er det igjen understreket at man av hensyn til verdiskapning og vekst må gjøre samferdselsinvesteringer med utgangspunktet i nasjonale krav og mål. De samlede samferdselsinvesteringene må prioriteres av hensyn til hva som tjener nasjonen som helhet, ikke bare være en sum av lokale prosjekter.

Selv om man skulle være uenig i denne anbefalingen fra Produktivitetskommisjonen, så er det neppe noen tvil om at disse prinsippene kommer til å prege prioriteringene i årene fremover. En av de klareste bekreftelsene på dette er etableringen av veiselskapet Nye veier AS.

Raskere planlegging

Nye veier AS har klare føringer for hvordan selskapet skal arbeide. I selskapets vedtekter heter det at «selskapets virksomhet skal være effektiv og helhetlig planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av trafikksikre riksveier, hvor strekningene i selskapets samlede utbyggingsportefølje med høy samfunnsøkonomisk lønnsomhet prioriteres gjennomført foran de med lav/negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet.«

NHO har konsekvent vært tilhenger av raskere planlegging og mer effektiv veiutbygging.

I praksis vil det være slik at dersom man øker kostnadssiden i utbyggingsprosjekter, så svekker man også den samfunnsøkonomiske lønnsomheten.

NHO har konsekvent vært tilhenger av raskere planlegging og mer effektiv veiutbygging. Derfor advarte vi tidlig politikerne i Kristiansand mot å gjøre Ytre ringvei dyrere enn Statens vegvesen anbefaler, fordi dette svekker strekningens samfunnsøkonomiske lønnsomhet. Vi vet allerede i utgangspunktet at det er sterke krefter som mener at det kan stilles spørsmål ved den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i dette prosjektet. Når man lokalt ønsker beslutninger som fordyrer veien ytterligere, så velger man altså selv å svekke sin sak og undergrave det som burde være en felles interesse for hele regionen.

Det er denne politikken vi må komme bort ifra. Selv med et nytt veiselskap som skal ha ansvaret for utbygginger i vår region, så er ikke disse veiene finansiert.

Kostnadseffektive løsninger

Fremover må veiselskapet Nye Veier AS få mulighet til å komme tidligere inn planprosessen slik at de reelt kan være med på å velge de mest kostnadseffektive løsningene.

• Næringslivet er opptatt av å komme raskest mulig fra A til B, og er mest opptatt av når veien er klar til bruk.

• Veier av nasjonal betydning må ikke styres eller forsinkes som følge av dyre løsninger fra lokalpolitikere.

• Lokale krav om tuneller, avkjøringer og kryss fordyrer prosjektene og gir mindre vei for pengene.

Det hviler et stort ansvar på våre lokale folkevalgte når kommunedelplaner og reguleringsplaner skal vedtas.

Innlegget er forkortet. Red