— Det er jo helt fantastisk og en gledens dag for Sørlandet. Dette må være det viktigste som har skjedd på hundre år, sier Janne Fardal Kristoffersen.

Lindesnes-ordføreren er i ekstase når Fædrelandsvennen ringer, kort tid etter at det ble klart at byggestart for ny E 39 blir allerede i 2018.

— Smilet går helt rundt her, sier hun.

At den 45 kilometer lange strekningen mellom kommunesenteret Vigeland og Breimyrkrysset i Kristiansand ligger først i køen i utbyggingen av ny E 39 mellom Kristiansand og Stavanger, er viktig av flere grunner.

- Landsdelen har vært lammet

— Dette betyr så mye for utviklingen både av landsdelen generelt og næringslivet spesielt. Vi kan ikke ha det slik vi har sett de siste dagene. Sørlandet har jo vært lammet av noen få centimeter med snø, sier ordføreren.

Den 45 kilometer lange strekningen som skal bygges ut fra Kristiansand vest til Vigeland, ender i en kjempebro over Audnedalen. Broa vil rage 80 meter over bakken og gjør at det ikke blir nødvendig med tunnel på andre siden ved Livold. Foto: Statens vegvesen

— Hva med betydningen for din egen kommune?

— Det betyr utrolig mye for både bomiljø og trafikksikkerhet. Med den nye veien kan vi få nye innbyggere som kan bo i Lindesnes og pendle til jobb i Kristiansand. Et annet aspekt er tryggheten. Det har vært altfor mange stygge ulykker på den nåværende europaveien, og vi vet at ny firefeltsvei vil redusere antallet betydelig, svarer Kristoffersen.

- Venter på bulldoserne

Som Fædrelandsvennen tidligere har skrevet stoppet planlegging av delstrekningen Mandal øst- Lindesnes opp i fjor sommer etter kommunedelplanene var banket gjennom i Mandal og Lindesnes.

Nå gjenstår detaljplanlegging og reguleringsplan, og der kommer ikke Lindesnes til å bli noen sinke.

— Vi har gjort alt vi skal. Nå venter vi bare på bulldoserne, avslutter en smørblid ordfører.

- Veldig lettet

En drøy mil lenger øst er ordførerkollega Alf Erik Andersen i Mandal veldig lettet.

Alf Erik Andersen, ordfører i Mandal. Foto: Kjetil Reite

— Det har jo vært en del spekulasjoner og mange som har ment veien ikke ville komme ennå, så nå er jeg veldig lettet på vegne av innbyggerne i Mandal, sier Andersen og fortsetter:- For Mandals del halverer vi kjøretiden til Kristiansand og blir mer attraktive som pendlerby.

Mandalsordføreren vil likevel ikke hvile på laurbærene.

— Nå må vi fortsette å jobbe for at E 39 vest for Vigeland og Ytre Ringvei rundt Kristiansand blir prioritert. Her må hele landsdelen stå samlet, oppfordrer Andersen.

Overlykkelig

I Søgne er ordfører Astrid Margrethe Hilde overlykkelig.

Astrid Hilde, ordfører i Søgne. Foto: Reidar Kollstad

— Dette betyr mye for Søgne og utviklingen av bygda. Både for store planlagte boligområder og ikke minst for næringslivet. Den nye veien vil gjøre Sørlandet mindre, men bo- og arbeidsregionen større, sier Hilde.Hun forteller bekymringen var stor da innspillene til Nasjonal transportplan ble lagt fram og veiprosjektene på Sørlandet enten var usikre eller lå langt fram i tid.

— Det kunne fort bli fem år uten nye veiprosjekter. Nå får vi i stedet stor aktivitet i anleggsbransjen under byggingen og større arbeidsmobilitet når veien er ferdig, sier Hilde.

- En stor dag

Johnny Greibesland, ordfører i Songdalen. Foto: Kjartan Bjelland

Songdalen-ordfører Johnny Greibesland i Songdalen er også en glad mann.— Hipp hipp hurra! Dette var utrolig gøy og utrolig viktig. Det betyr ikke bare mye for Songdalen, men for alle kommunene vestover. Jeg har jobbet for denne veien i mine 14 år som ordfører, og forgjengeren min før meg, så dette er en stor dag for oss som bor vest for Kristiansand, sier Greibesland.

Ingen bekymring

I Sørlandets hovedstad er det heller ingen bekymring å spore, tross at Ytre Ringvei ikke er med når første spadetak tas.

Harald Furre, ordfører i Kristiansand Foto: Kjetil Reite

— De skriver at hele Kristiansand og vestover er prioritet, men at de starter med Kristiansand vest til Vigeland. Så vi skal ikke overdrive betydningen av at de ikke starter med den. Dette er som forventet, og de starter med de strekningene det er mest kritisk å få gjort noe med, sier ordfører Harald Furre.