Arbeidet med ny E 39 skal starte ved Breimyrkrysset og fortsette vestover mot Søgne og Mandal. Foto: Statens vegesen
Slik har veivesenet sett for seg at motorveien mellom Søgne og Mandal blir. Det skal etter planen bygges en bro over Trysfjorden. Foto: Statens vegvesen
Vedtaket i Nye Veier betyr firefelts vei helt til Stavanger. Slik blir kjempebrua ved Vigeland. Den vil rage 80 meter over bakken. Foto: Statens vegvesen
Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Åse Michaelsen (Frp) ser på vedtaket som en stor seier for landsdelen. De forventer nå at arbeidet fortsetter uavbrutt fram til det er sammenhengende motorvei til Stavanger. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Den nye E 39 skal passere i bro over Rossevannsbekken i Songdalen. Foto: Statens vegesen
Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, sier de er utålmodige etter å komme i gang med utbygging av strekningene de har ansvar for. Foto: Kjartan Bjelland
Styreleder i Nye Veier, Rolf Roverud, sier de ønsket å komme i gang med å bygge ut alle utbyggingsområdene de har ansvaret for.

Det er statens eget veiselskap, Nye Veier, som har bestemt at E 39 skal prioriteres.

  • Strekningen Kristiansand Vest (Breimyrkrysset) – Vigeland skal bygges først. Byggestart for denne 45 km lange motorveien kan bli allerede i 2018. Den kan da være ferdig innen 2022. * Det er usikkert når det blir byggestart på resten av strekningen, det vil si Vigeland til Ålgård og ringveien rundt Kristiansand. Men det kan skje før motorveien mellom Breimyrkrysset og Vigeland er ferdig.

Målet er at når arbeidet først er i gang, skal det ikke være noe opphold før hele strekningen er bygd ut.

Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, sier de er utålmodige etter å komme i gang med utbygging av strekningene de har ansvar for. Foto: Kjartan Bjelland

— For det første har strekningen høy samfunnsnytte, og bidrar til å knytte sammen bo- og arbeidsområder. I første omgang Mandal og Kristiansand. I tillegg var det viktig for oss å starte opp på den lange strekningen mot Stavanger-området. Gjennom de fem strekningene vi prioriterer i første omgang, er vi også i gang med helhetlige utbygginger i alle de fire utbyggingsområdene, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS.

Prioritering

Beslutningen ble tatt i et styremøte i Nye Veier fredag 26. februar og offentliggjort torsdag.

— Vi tror det er fornuftig å komme i gang i alle utbyggingsområdene, og da syntes vi det var rett å starte her. Vi har også rammer for å kunne håndtere en utbygging, sier styreleder Rolf Roverud til Fædrelandsvennen.

Styreleder i Nye Veier, Rolf Roverud, sier de ønsket å komme i gang med å bygge ut alle utbyggingsområdene de har ansvaret for.

Vedtaket i veiselskapet betyr at det skal være en sammenhengende utbygging av Kristiansand — Vigeland. Det er ikke avklart om det blir en stor kontrakt eller om den blir oppdelt i flere ulike delprosjekter.

— Vi skal se på hvor helhetlig vi kan bygge den ut, men må komme tilbake til hvordan kontraktene deles opp. Ellers er det naturlig å starte fra Breimyr i Kristiansand og bygge seg vestover, sier Ingrid Dahl Hovland.

Byggestart

Nye Veier kan heller ikke gi et nøyaktig tidspunkt for når hele strekningen fra Kristiansand til Vigeland vil være ferdig.

— Åpningen vil bli et resultat av fornuftige byggetider, og er noe vi må komme tilbake til, svarer Hovland.

- Motorveien mellom Kristiansand – Grimstad på snaue 40 kilometer tok tre år å bygge. Er det naturlig å sammenligne Kristiansand – Vigeland med denne?

— Tre års byggetid er veldig normaltid ja, særlig om man setter på flere angrepspunkter. Men vi må nesten komme tilbake til det, sier Hovland.

Vedtaket i Nye Veier betyr firefelts vei helt til Stavanger. Slik blir kjempebrua ved Vigeland. Den vil rage 80 meter over bakken. Foto: Statens vegvesen

Ringveien

Veiselskapet vil i løpet av året ha en ny gjennomgang av porteføljen de skal bygge ut. Det kan bety at ringveien rundt Kristiansand kommer inn etter et nytt styrevedtak. Når den ikke ble med i denne omgang, skyldes det at strekningen hadde en usikker planstatus da styret fattet sitt vedtak.

— Der kom vedtaket fra kommunaldepartementet rett før helgen, så det må vi nesten se på konsekvensene av før vi kan anslå oppstart her. Men prosjektet ligger som en del av ny E39 mellom Kristiansand og Stavanger, og er således prioritert i første fase.

Den nye E 39 skal passere i bro over Rossevannsbekken i Songdalen. Foto: Statens vegesen

Seier

Beslutningen i styret kan ikke overprøves av Stortinget, og er i realiteten endelig. Den blir sett på som en stor seier for landsdelen.

— Dette er en av mine største dager i politikken. Vi må være klar over at dette er et syvmilskritt for Sørlandet. Dette er en vei jeg har kjørt på hele min levetid og det er ikke tvil om at dette er både er samfunnsøkonomisk lønnsomt og svært viktig for trafikksikkerheten, sier Åse Michaelsen (Frp) som sitter i transportkomiteen på Stortinget.

Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Åse Michaelsen (Frp) ser på vedtaket som en stor seier for landsdelen. De forventer nå at arbeidet fortsetter uavbrutt fram til det er sammenhengende motorvei til Stavanger. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Hans Fredrik Grøvan (KrF) i samme komite ser på vedtaket som et gjennombrudd for å få bygd ut hele strekningen til Ålgård uten opphold.

— Jeg er veldig glad for den prioriteringen som er gjort, ikke minst at de har fått E 39 i den første puljen og at hele strekningen er med. Det er en veldig rett prioritering når man ser på verdiskaping, trafikkulykker og alle de samfunnsmessige konsekvensene som skulle vektlegges.

Høyt tempo

Rolf Roverud sier de har vært opptatt av å få en helhetlig utbygging der man bygger lange strekninger og ikke stykkevis og delt. Det skal sikre en effektiv utbygging.

Nye Veier har vært operativt i to måneder og ifølge ledelsen har de jobbet under høytrykk for å få klar en prioritering.

Arbeidet med ny E 39 skal starte ved Breimyrkrysset og fortsette vestover mot Søgne og Mandal. Foto: Statens vegesen

I tillegg til E 39 prioriterer veiselskapet disse strekningene:

E18 Tvedestrand – Arendal

E18 Langangen – Dørdal

E6 Kolomoen – Moelv

E6 i Trøndelag

På tre av strekningene kan arbeidet starte umiddelbart: Tvedestrand – Arendal, Langangen – Dørdal og Kolomoen – Moelv.

Samfunnsøkonomisk

Stortinget har bestemt at en rekke veiprosjekter i Norge skal bygges ut av Nye Veier AS. Selskapet får tilført penger over statsbudsjettet i tillegg til at selskapet kan ta opp lån og kreve inn bompenger.

Formålet med selskapet er å få en mer effektiv og sammenhengende utbygging av motorvei i Norge. Det er selskapets styre som bestemmer når de forskjellige strekningene skal bygges ut. De skal prioritere strekninger som er samfunnsøkonomisk lønnsomme.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ble informert om beslutningen i styret denne uka.