KRISTIANSAND: — Jeg har bekymret meg for den evige kostnadsveksten på norske veier fordi man hele tiden pålegger seg selv evig nye krav. Men jeg vil heller ha en funksjonell vei enn stadig nye krav. Trafikksikkerheten kan man sikre på andre måter enn i dag, og gjøre det billigere, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Smalere motorveier, mindre gatelys, færre avkjørsler og kommuner som selv må betale for dyre løsninger. Alt dette er tiltak som selskapet Nye Veier nå vurderer for å kunne gjøre norske motorveier billigere å bygge.

Solvik-Olsen vil ikke avvise noen av dem.

— Noe av poenget med veiselskapet var å finne nye måter å gjøre ting på. Slike tiltak vil vi diskutere med dem fortløpende og så konkludere til slutt, sier han.

Kritikk

Solvik-Olsen har lovet firefelts vei mellom Kristiansand og Stavanger. Det nye veiselskapet Nye Veier skal stå for byggingen.

De har gjort det klart at hvis de skal bygge vei med dagens standard, har de ikke penger til å bygge strekningen Lyngdal - Ålgård innen 20 år, slik målet er for selskapet. De må enten bygge billigere eller få mer penger.

Det har fått opposisjonen til å gå kraftig ut mot Solvik-Olsen og beskylde ham for løftebrudd.

Randi Øverland. Foto: FRANK MERSLAND

— Nå har representanter for regjeringspartiene, og samferdselsministeren, lovet å planlegge og bygge firefelts vei flere ganger. Vi har trodd på dem. Nå må de klargjøre og forsikre. Ellers kan dette ende i tidenes mageplask og løftebrudd, sa opposisjonslederen i fylkestinget i Vest-Agder, Randi Øverland, til Fædrelandsvennen mandag.Les saken:

Lover vei

Men fra Frp blir utspillet tolket som nok et forsøk på å skape usikkerhet rundt E 39. — Vi skal finne billigere og bedre måter å bygge på. Dette selskapet har vært operativt halvannen måned og skal virke i tjue år. Veien skal bygges, det er det ingen tvil om. Ap vil skape usikkerhet, men de tar feil samtlige ganger, sier Solvik-Olsen.

Han vil likevel ikke avvise at det kan bli aktuelt å gå til Stortinget og be om mer penger hvis det viser seg at veiselskapet ikke har nok penger.

- Så det kan altså tenkes at veiselskapet må få mer over statsbudsjettet?

— Det er for tidlig å si. Vi har en horisont på 20 år, og de kan også få utvidet sin portefølje. Da kommer også økonomi inn. Men foreløpig har jeg en god magefølelse, sier samferdselsministeren.

Veikryss

Et av tiltakene som Nye Veier vurderer for å kutte kostnader, er færre veikryss.

Vi må se om det er mer hensiktsmessige steder å ha kryssene på.

— Jeg er ikke fremmed for at det er en måte å gjøre det på. Det skal være fremkommelighet, men vi må se om det er mer hensiktsmessige steder å ha kryssene på. Kryss er veldig fordyrende.

Solvik-Olsen sier at det også kan være aktuelt å bygge tofelts på deler av strekningen for så å utvide til firefelts.

— Men utbyggingen til firefelts vei skal da skje innen 20 år.

- Overselger sin politikk

Kari Henriksen. Foto: FRANK MERSLAND

Kari Henriksen (Ap) vil nå sende spørsmål til statsråden for å få klarhet i saken.— Jeg vil stille ham et skriftlig spørsmål om dette, for dette begynner å bli mye fram og tilbake. Vi overoppfylte vår ntp hvert år, men nå ser vi en samferdselsminister som overselger sin politikk og det er fortsatt helt usikkert hvor denne saken lander, sier hun.

Kari Henriksen stiller spørsmål ved hva som skjer når Nye Veier nå har overtatt mye av styringen i veipolitikken.

— Nå har de gitt fra seg den politiske styringsmakta, og har heller ikke innflytelse på rekkefølgen. Det skaper usikkerhet. Jeg forventer en oppfølging når det gjelder samferdselsmidler i revidert budsjett.