— Jeg mener det er fornuftig å planlegge en firefelts motorvei på hele strekningen mellom Kristiansand og Stavanger. De neste 20 årene er vi blitt forespeilet å få disponere til sammen 130 milliarder kroner til å bygge flere større veiprosjekter i Norge. Det vil ikke være tilstrekkelig for å bygge E 39 som firefelts motorvei på denne strekningen, sier direktør for planprosesser og samfunnskontakt Finn Aasmund Hobbesland i Nye veier AS.

Mandag deltok han sammen med 160 andre på Listerkonferansen på Utsikten i Kvinesdal, der planene for ny E 39 gjennom landsdelen var eneste tema.

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt Finn Aasmund Hobbesland i Nye veier AS mener alle steiner må snus for å kunne bygge ny E 39 mellom Kristiansand og Søgne rimeligere. Foto: Torbjørn Witzøe

Halv pris i SverigeFinn Aasmund Hobbesland mener en må spørre seg hvordan det er mulig å bygge motorveier i Sverige til halve prisen av i Norge. Det statlige veiselskapet som han representerer har et klart mål om å planlegge og bygge vesentlig billigere enn det som har vært gjort i Norge fram til i dag.

— For å få ned kostnadene må vi se på alt fra kryssløsninger, veibredde og entrepriseform. Vi må flytte kompetansen lengre fram i planprosessen, sier Finn Aasmund Hobbesland.

- Gullalderen er forbi

Regiondirektør Siri Mathiesen i NHO Agder sier de har vær en av pådriverne for at ny E 39 mellom Kristiansand og Stavanger blir bygd som firefelts motorvei. Hun innser likevel at oljens gullalder er forbi, og at det derfor må bygges rimeligere.

Hun viser til at det neppe kan bygges like mange toplanskryss til en stykkpris på hundre millioner kroner som det blant annet ble gjort på E 18 i Lillesand. Hun er også skeptisk til at det lokalt stadig oftere stilles krav til at veien må legges i tunnel for å skjerme natur og bebyggelse.

— Vår region vil komme langt bak i køen dersom vi presenterer de dyreste løsningene for en ny motorvei, sier Siri Mathiesen.

Prosessveileder Torunn Lynnebakken i Statens vegvesen tror det innen sommeren 2017 vil bli klart hvor korridorene for ny E 39 mellom Lyngdal vest og Sandnes vil gå. Foto: Torbjørn Witzøe

Uavklart veivalg— Vi har i dag ikke svaret på hvor veien mellom Lyngdal vest og Sandnes skal gå. Dersom det blir gjennomført en statlig plan vil valg av korridor være klart til sommeren 2017, sier prosessveileder Torunn Lynnebakken i Statens vegvesen.

Strekningen fra vest i Lyngdal til Sandnes er foreløpig kostnadsberegnet til 30 milliarder kroner. Dette blir en kostbar og komplisert veiprosjekt, med flere dype daler og brede fjordkrysninger. Målet er at det på den nye veien skal redusere kjøretiden mellom Lyngdal og Sandnes med 41 minutter.