KRISTIANSAND: — Jeg er rundt og snakker med ganske mange av våre entreprenører, og jeg opplever markedet som varierende og ustabilt. Det de har av oppdrag er kortsiktig, og bransjen er på vent, sier regionsjef Oskar Tore Åsen i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

I en undersøkelse bransjeorganisasjonen har gjort blant 750 av sine medlemmer, kommer det fram at bedriftene i Midt-Norge og på Sørlandet oppgir å ha mest ledig kapasitet det neste halvåret. Mens 76 prosent av bedriftene på landsbasis oppgir å ha ledig kapasitet til nye oppdrag, er tallet 84 prosent for den midterste og sørligste landsdelen.

Venter på vei

Regionsjef i MEF, Oskar Tore Åsen. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi håper jo at byggingen av ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand kommer i gang i løpet av året, og ellers er det store veiprosjekter på gang på sikt. Det vil få lokale ringvirkninger for entreprenørene uavhengig av hvem som vinner kontraktene, sier Åsen.For nettopp vei er en viktig inntektskilde for bransjen.

— Snakker du med veivesenet, sier de at bevilgningene som kommer er store. Derfor venter vi i spenning på prioriteringene til Nye Veier, og hvilke veiprosjekter man starter med først. Den nye E 39 mellom Kristiansand og Stavanger vil bety enormt mye, forteller regionsjefen.

- Er det kritisk for bransjen?

— Blant de små og mellomstore entreprenørene er det lite å gjøre og dermed god kapasitet, men jeg vil ikke betegne det som kritisk. Men de som har basert seg på boligtomter sliter nok, nå som det lokale byggmarkedet er dårlig, svarer Åsen.

Lysest i øst

Tross mye ledig kapasitet, viser likevel prognosene for 2016 at den prosentvise veksten i omsetning vil være størst på Sørlandet med en økning på 50 prosent, tilsvarende 1,6 milliarder kroner.

— Det skyldes nok delvis at 2015 var et dårlig år og at ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand starter opp i år, sier Åsen.

Grunnet samme veien ser det også lysere ut i Aust- enn Vest-Agder i nærmeste framtid. I Sør-Rogaland, som også hører under Åsens distrikt, ser det mørkt ut.

— I Rogaland ser det mørkt ut. Det er helt stille på privatmarkedet, og flere permitteringer og konkurser.

- Laber aktivitet

Daglig leder i TT Anlegg, Tom Eikså. Foto: Espen Sand

Daglig leder Tom Eikså i TT Anlegg, Sørlandets største maskinentreprenør, kan også berette om laber aktivitet.— Det er for lite som skjer i landsdelen i forhold til kapasiteten. Vi har permittert noen ganske få, og har ellers måtte sende ansatte til andre steder. Blant annet har vi folk i Bergen, Mo i Rana og på Østlandet, forteller Eikså.

Men selv utenfor landsdelen er det tøffe tider.

— Det er ikke lett å finne noe andre steder heller, da det ikke er underkapasitet noe sted. Og når vi må sende folk bort, medfører det ekstra kostnader som gjør oss mindre konkurransedyktig, sier anleggssjefen.

Som Åsen venter også Eikså på nye veiprosjekter.

— Det blir neppe noen oppstart før i 2017, senest mot slutten av 2016 på E 18-prosjektene i Aust-Agder og i Bamble. 2016 kan bli et rolig år der bransjen lokalt blir bygd ned, mens den heller burde blitt bygd opp, sier Eikså, som forteller at markedet for boliger, hytter og næringsmarked har stoppet opp, mens det heldigvis er noe på kraftverkssiden.

Les også:

— Trenger noen store jobber

Mona Mortensen, direktør i Repstad Anlegg. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Vi slutter oss til Åsens beskrivelse. Bransjen er på vent og vi venter alle på at det snart må brake løs, sier direktør i Repstad Anlegg, Mona Mortensen.Hun kan fortelle at det er i overkant mye småjobber for tiden.

— Det er ikke noe som drar noe, og hadde det vært noen nuller bak verdien på oppdragene vi har, ville det hjulpet. Vi trenger noen store jobber, forteller Mortensen.

Repstad Anlegg, en av landsdelens største maskinentreprenører, har for tiden alle sine ansatte på Sørlandet.

— Det er stille ellers i markedet også. I Rogaland er lysene skrudd av, som en sa det. Det er rett og slett for lite oppdrag, noe det har vært i lang tid nå, avslutter Repstad-direktøren.