Det sier ordfører Harald Furre (H) til Fædrelandsvennen i det han svært fornøyd markerer at Nye Veier AS offisielt er på plass på Tangen. Symbolsk nok flytter det nye veiselskapet inn i lokaler som MHWirth måtte gi opp på grunn av nedbemanninger i oljeindustrien.

— Dette betyr også at byen får mellom 50 og 100 nye arbeidsplasser, konstaterer Furre.

I første omgang blir det nærmere 50 enn 100, og 6. januar starter utvelgelsen av de første 30 som skal bekle oppgaver innen økonomi, logistikk, jus og veiteknikk.

Byggestart til høsten

— Det har vært stor pågang etter at vi lyste ut jobbene, sier administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland.

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland. Foto: Kjartan Bjelland

I 2016 har selskapet fått 1,3 milliarder kroner å rutte med, og i mars starter utlysning av anbudene for bygging av selskapets første strekning — E 18 mellom Arendal og Tvedestrand. Målet er anleggsstart til høsten og ferdigstillelse før jul i 2018.To av de prosjektansvarlige for strekningen ønsket ikke å være med på overflyttingen fra Statens vegvesen til Nye Veier, men Dahl Hovland sier at dette ikke får betydning for framdriften i prosjektet.

— 16 medarbeidere blir med, og de får arbeidssted på Longum, opplyser hun.

Fire regionkontorer

Longum ved Arendal blir et av fire regionkontorer som hver får sin områdedirektør. Et annet skal lokaliseres i Trondheim, et tredje ved Hamar, og det fjerde får tilknytning til E 39 mellom Søgne og Stavanger.

— Akkurat hvor det skal lokaliseres er ikke endelig bestemt, sier Dahl Hovland.

Det var ingen bil, men tvert i mot en båt som var avbildet på gaven ordfører Harald Furre overrakte veiselskapets toppsjef Ingrid Dahl Hovland. Nærmere bestemt fullriggeren Sørlandet. Foto: Kjartan Bjelland

Veibyggingen vil generere langt mer enn kontorarbeidsplasser, og Stavanger Aftenblad har regnet ut at bare strekningen fra Sandnes til Kristiansand kan gi 3000 nye arbeidsplasser årlig i åtte år.— Det er vanskelig å anslå nøyaktig, sier direktør for planprosesser og samfunnskontakt, Finn Aasmund Hobbesland, til Fædrelandsvennen.

Men tallene er regnet ut etter modell fra E 18-utbyggingen mellom Grimstad og Kristiansand, som Hobbesland var ansvarlig for, da de bygget én kilometer vei i måneden mellom 2006 og 2009. ## Servicearbeidsplasser

— Siden den gang er mange prosesser blitt effektivisert, sier han.

— Men vi må også huske på at det i tillegg skapes en rekke arbeidsplasser i servicenæringene, legger han til.

Direktør for planprosesser og samfunnskontakt Finn Aasmund Hobbesland. Foto: Kjartan Bjelland

Det er knyttet stor spenning til når byggingen av E 39 kan starte, og om innsigelsene mot traseen på Ytre Ringvei vil dytte denne strekningen bak i køen. Tidligere er 2017 anslått som oppstartsår.— Om det blir 2017 eller 2018 er for tidlig å si. Det foregår mye planarbeid både her, ved Mjøsa og i Trondheimsregionen. Generelt sett vil jeg si det er viktig å bli ferdig med planprosessene, påpeker Hobbesland.

Bompenger

Først når kommuneplanene er ferdig, blir reguleringsarbeidet og hele byggeprosessen overtatt av veiselskapet. Hobbesland sier det er flere faktorer som avgjør oppstart av de enkelte strekningene.

— Det at man er ivrige med å bidra med bompengefinansiering, vil være positivt. I tillegg må vi se på den samfunnsøkonomiske prioriteringen. Men vi mener det er riktig å ha aktivitet flere steder samtidig, og jeg tror det vil være prosjekter i gang i alle landsdeler i løpet av 2016, sier han.

Allerede i 2017 vil det statlige bidraget til Nye Veier trappes opp til tre milliarder kroner, og fra 2018 vil det årlige beløpet være fem milliarder.