Norsk veipolitikk er full av prosjekter og planer som ikke har blitt noe av. En veikamp vinnes ikke før veien ligger der, fiks ferdig. Derfor kan vi heller ikke være sikre på at en moderne og trafikksikker motorvei mellom Kristiansand og Stavanger blir bygd, før byggingen er i gang.

Det er riktig, som Åse Michaelsen (Frp) sier, at nye E39 allerede ligger inne i porteføljen til det nye veiselskapet. Og takk for det. Men også det selskapet trenger penger. Og vi har ingen garanti for hvilke politiske flertall som kommer til å styre veipolitikken fremover. Vil for eksempel en Ap— dominert regjering fortsette å pumpe milliarder av kroner in i et veiselskap som Frp har kjempet fram?

Kampen om nye veier vil også fremover være en politisk kamp. Og ingen bør være i tvil om at svært tunge krefter vil mobilisere for et prosjekt som omfatter både Oslo, Bergen og Stavanger. For å holde fokus på «vår» vei, trengs fortsatt allianser. Først og fremst med Rogaland.

Fremtredende politikere fra oljefylket forsikrer nå at begge veistrekninger vil være viktige for dem. Og at de fortsatt vil holde trykket på motorveien til Kristiansand. Men hva vil skje hvis det oppstår en situasjon hvor de må velge hvor ny E39 settes opp mot en ny europaveien nordover, som tar dem raskere til Oslo?

Dessverre skal vi ikke langt tilbake i tid for å se hva som da kan skje. For mange rogalendinger har nettopp veien nordover vært det viktigste i mange år. Så sent som sist sommer, da vår landsdel kjempet for en firefelts motorvei mellom Kristiansand og Stavanger, var svaret fra Stavanger Aftenblad et bastant og klokkeklart «nei».

På lederplass advarte avisen på det sterkeste mot det den kalte «elleville» planer. «Politikerne må velge. Da er fire felts E39 feil valg», skrev avisen og harselerte med behovet for «en supermotorvei til Sørlandet». Den gang var frykten at en motorvei sørover skulle gå på bekostning av lokale trafikk- og togprosjekter samt en bedre vei nordover mot Haugesund.

Hvis et nytt valg oppstår, mellom to europaveiprosjekter, må det jobbes knallhardt for at ikke de folkevalgte i Rogaland glemmer veien sørover.