Ordfører Per Sverre Kvinalug (KrF) i Kvinesdal. Foto: Torbjørn Witzøe
Ordfører Jan Sigbjørnsen (H) i Flekkefjord. Foto: Torbjørn Witzøe
Ordfører Per Sverre Kvinalug (KrF) i Kvinesdal. Foto: Torbjørn Witzøe

— Vi mener det er viktig å bidra til en så rask utbygging av ny E 39 som mulig, og det var derfor et enstemmig formannskap som sa ja til statlig plan for kommunedelplan, sier ordfører Per Sverre Kvinlaug i Kvinesdal.

Tidenes utbygging

Samferdselsprosjektet «E 39 Lyngdal vest - Sandnes» blir det største som noen gang har vært planlagt på Sør- og Vestlandet. Planleggingen berører to fylker og elleve kommuner. Den 130 kilometer lange motorveistrekningen er foreløpig beregnet å koste 30 milliarder kroner.

Siden dette planarbeidet vil berøre mange kommuner, er det sannsynlig at det vil oppstå flere konflikter og sprikende interesser.

Statens vegvesen mener det vil være bedre om kommunene blir høringsinstans og overlater vedtaksmyndigheten til staten.

— Ved uenighet ville det uansett blitt Kommunal- og moderniseringsdepartementet som ville fått det avgjørende ordet. Ved å velge statlig plan vil en kunne få en raskere saksgang, sier prosjektleder Torun Lynnebakken i Statens vegvesen.

Prinsipielt imot

— Egentlig ønsker vi å ha styringen med planarbeidet selv, men i dette tilfellet er det bare vestre deler av Lyngdal som er berørt, sier ordfører Jan Kristensen.

Ordføreren i Lyngdal understreker at kommunen bare gir fra seg vedtaksmyndigheten til staten for E 39 lengst vest i kommunen. Arbeidet med kommunedelplan for ny E 39 fra sentrum og fram til kommunegrensen til Lindesnes pågår for fullt i kommunal regi.

Ordfører Jan Sigbjørnsen (H) i Flekkefjord. Foto: Torbjørn Witzøe

Ja fra Flekkefjord— Formannskapet i Flekkefjord forutsetter at det oppnås en god dialog med kommunen, men sier ja til en statlig plan. Det er viktig å sikre god fremdrift på veiprosjektet som er av stor betydning for hele landsdelen, sier ordfører Jan Sigbjørnsen.

Ny modell

Å la staten overta vedtaksmyndigheten for kommunedelplaner i forbindelse med større samferdselsprosjekter er en forholdsvis ny ordning, men er blant annet valgt for «E 39 Stord - Os» i Hordaland, det felles vei og jernbaneprosjektet «E 16 Ringerike» i Buskerud og «E 10 Hålogalandsveien» i Troms.

Foruten Lyngdal, Kvinesdal og Flekkefjord i Vest-Agder, er det kommunene Bjerkreim, Eigersund, Gjesdal, Hå, Lund, Sandnes, Sokndal og Time på den andre siden av fylkesgrensen som er berørt av E 39-prosjektet. Kommunene fikk frist til 4. desember med å komme med en uttalelse til forslaget om statlig plan. Det blir så opp til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, etter eventuell anmodning fra Samferdselsdepartementet å ta stilling til om staten skal overta ansvaret for kommunedelplanene.

Stram tidsplan

— Tidsplanen blir veldig stram. Uavhengig av om det blir staten eller kommunene som får ansvaret for kommunedelplanarbeidet, så må arbeidet være ferdig innen 1. mai 2017, sier Torun Lynnebakken.

Prosessen vil starte bredt med flere alternative korridorer for den nye motorveien. Utpå vårparten 2016 vil de mest aktuelle bli valgt ut. Først på nyåret i 2017 vil det konkluderes med hvor en fremtidig E 39 skal komme. Det nye veiselskapet som får ansvaret for å bygge ny E 39 vil også være involvert i arbeidet med kommunedelplanarbeidet. Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS sier det er altfor tidlig å si noe om når byggearbeidene på europaveien kan starte.