Et av de viktigste argumentene for å velge E 134 som hovedvei er at den er kortest.

— Vi må sette inn pengene der vi får redusert reisetiden mest, sa Ketil Solvik - Olsen da han presenterte forslaget på en pressekonferanse fredag.

Han sa at det gjenstår mye arbeid og at den endelige beslutningen vil bli tatt i forbindelse med nasjonal transportplan. E 134 vil være den sørligste av to hovedforbindelser mellom øst og vest.

Bekymret

Flere politikere i Agder, blant andre Hans Fredrik Grøvan (KrF), har vært bekymret for at resultatet av avgjørelsen er at E 39 mellom Kristiansand og Stavanger skyves ut i tid. Han frykter at sterkt press fra Vestlandet for å få realisert E 134 kan føre til at E 39 taper.

Da Fædrelandsvennen var i kontakt med Ketil Solvik-Olsen tidligere denne uka, sa han at det ikke var noen grunn til bekymring.

— Noen ser spøkelser på høylys dag, sa han til Fædrelandsvennen.

Han utdypet dette på pressekonferansen:

— Det er ikke snakk om å kun prioritere noen veier og så glemme alle andre, sa Solvik-Olsen.

E 39 har heller ikke vært noe alternativ for hovedvei mellom øst og vest.

- Ingen konkurranse

Åse Michaelsen (Frp) er oppgitt over at de to prosjektene har blitt satt opp mot hverandre.

— E 39 er en del av et hovednett som vi har løftet inn i veiselskapet, og det er levert maks med planleggingsmidler. E 134 er mye lenger framme og valget er gjort for å vise hva som vil være en av to hovedfartsårer mellom øst og vest. Regjeringen vil vise hvor man skal prioritere utbedringer, så man ikke holder på med flere strekninger samtidig, sier hun.

Michaelsen legger til at E 134 blir en del av Nasjonal transportplan hvis den til slutt blir valgt. E 39 er en del av veiselskapet Nye Veier som stortingsflertallet har bestemt skal bygge ut en rekke veistrekninger de kommende 20 årene.

Selskapet skal tilføres egenkapital, kan ta opp lån og får i tillegg inntekter fra bompenger.

- Naivt

Hans Fredrik Grøvan er likevel ikke beroliget.

— Mitt budskap har vært at vi er fornøyde med at E 39 ligger inne i veiselskapet, men vi vet at de rødgrønne har nullet dette ut i sitt forslag til budsjett. Da kan man risikere at det som så trygt og sikkert ut, blir satt i spill igjen. Så de som tror at dette ikke har noen innvirkning, er naive og har nok trukket nisselua litt langt nedover øynene før jul.

Han sier at KrF ikke har konkludert i spørsmålet om E 134. Grøvan mener at dette prosjektet uansett dreier seg om å binde landets største byer sammen.

— Da må man regne med et sterkt press fra politikere og næringsliv på Vestlandet for å få det ferdig så raskt som mulig.