— Får vi bygget ut E 18 og E 39 gjennom Nye Veier samtidig som vi får ny Kjevik-vei, sykkelekspressvei i Kristiansand, krysningsspor på Sørlandsbanen og sammenkobling av sistnevnte og Vestfoldbanen, synes jeg vi har et godt utgangspunkt for å si vi har en offensiv samferdselspolitikk for landsdelen, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) til Fædrelandsvennen.

Mandag formiddag overleverte Statens Vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor sine faglige innspill til Nasjonal Transportplan for perioden 2018- 29. Nå venter høring, der fylkeskommunene og de største bykommunene involveres, før planen legges fram for Stortinget neste år.

Ny Kjevik-vei

For Sørlandets del var prioriteringen av ny Kjevik-vei til 1,65 milliarder kroner kanskje den største nyheten i planen.

I fjor høst omtalte Fædrelandsvennen at planleggingen av veien hadde stoppet opp, i påvente av om veiprosjektet skulle være en del av bymiljøpakka for Kristiansandsregionen, eller trekkes ut som eget veiprosjekt under Statens Vegvesen.

Statsminister Erna Solberg kunne under et sørlandsbesøk i februar fortelle at prosjektet blir eget veiprosjekt i NTP.

Selv om både Hans Fredrik Grøvan (KrF) og Åse Michaelsen (Frp) er fornøyde med sørlandsprosjektene som ligger inne i transportetatenes innspill til NTP 2018-29, er de begge klare på at det er nå den politiske kampen om investeringene starter. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Og da planen ble presentert, ble den nye Kjevik-veien også omtalt som et av landets mest samfunnsøkonomisk lønnsomme riksveiprosjekter å bygge.Nytten er ifølge NTP'en blant annet knyttet til sparte trafikantkostnader, kostnader for næringslivet og ulykkeskostnader.

— Dette viser at det var viktig og riktig å ta Kjevik-veien ut av bypakka, hvor den aldri burde ligget i utgangspunktet, sier stortingsrepresentant og transportkomitemedlem Åse Michaelsen.

Hun advarer likevel mot å ta seieren på forskudd.

— NTP'en bankes først gjennom i 2017, og sørlendingene må ikke ta for gitt at innspillet faginstansene kommer med blir den endelige konklusjonen, sier Michaelsen, og oppfordrer lokalmiljø og næringsliv til å komme på banen.

Sykkelekspressvei

Sykkelekspressveien fra E 18 Vollevann via Oddemarka til Tordenskjoldsgate i Kristiansand er blant ni sykkelekspressvei-prosjekter til 7,8 mrd. som ligger inne i forslag til NTP. Deler av denne er allerede bygd ut, som her ved Oddernes. Foto: Torstein Øen

Transportetatene anbefaler også utbygging av av sykkelekspressveger i de ni største byområdene i landet til den nette sum av 7,8 milliarder kroner.Sykkelekspressveien fra E 18 Vollevann via Oddemarka til Tordenskjoldsgate i Kristiansand er blant disse ni prosjektene.

560 millioner statlige kroner foreslås brukt på videre utbygging av riksvei 9 i Setesdal. Her fra Bjørnarå i Bykle, hvor det hentes masse til riksvei 9-parsellen mellom Harstadberg og Sandnes i Valle. Foto: Johs. Bjørkeli

Av allerede vedtatte prosjekter ligger ny Varoddbru til 370 millioner og fortsatt utbedring av riksvei 9 gjennom Setesdal til 640 millioner kroner inne.Dersom nok penger bevilges (såkalt 'høy ramme', red.anm), prioriteres også ny E 39 Gartnerløkka — Kolsdalen til 3 milliarder kroner.

«Prosjektet er viktig for framføringen av alle transportformer til Kristiansand sentrum og for å ivareta gjennomgangstrafikken,» står det å lese i innspillet.

- Kampen begynner nå

Dersom det bevilges mye penger, såkalt 'høy ramme', ønsker transportetatene å bruke 71 millioner på utdyping av innseiling til nytt havneområde ved Kongsgård/Vige. Foto: Reidar Kollstad

— Det er nå kampen begynner, og det vil bli dragkamper både mellom regioner og prosjekter. Det som er litt interessant er at det er samfunnsøkonomiske lønnsomhetsberegninger som ligger til grunn i transportetatenes innspill. Og selv om det er bra at vi får grunnlaget tydeliggjort, trenger ikke dette være fasiten. For min del vil også det å sikre vekst og bomuligheter for hele landsdelen spille inn, sier Grøvan.

Ingenting om sammenkobling av Sørlandsbanen i NTP

— Det har å gjøre med at konseptvalgsutredningen for prosjektet ikke er klar ennå. Uten å vite hvor banen skal gå og hva den vil koste, er det vanskelig å beregne samfunnsøkonomisk lønnsomhet for banen, som var en del av bestillingen til oss sier kommunikasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til Fædrelandsvennen.

En sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil kunne redusere reisetiden mellom Kristiansand (avbildet) og Oslo med inntil 1 time og 20 minutter. Foto: Kjartan Bjelland

Stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) håpte også det var grunnen, for han er klar i beskjeden:

— Må inn i NTP

— Denne strekningen må inn, og vil være en viktig sak for meg fremover, sier Grøvan.

— Den nye forbindelsen bør også være ferdig utbygd innen 2030, samtidig som Intercity til Porsgrunn er klar, fortsetter Grøvan, som også får støtte av Frp-representant Åse Michaelsen.

At Jernbaneverket planlegger godstiltak på Sørlandsbanen til 2,2 milliarder kroner, dersom 'middels ramme' velges, imøteses av KrF-representanten.

— Legger man til rette for utbedringer på Sørlandsbanen mot Stavanger og forlenger krysningssporene, kan godskapasiteten økes mye.

- Fornøyd med at regjeringen viderefører våre tiltak

Stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) Foto: Steinar Vindsland

— Nå har jeg ikke satt meg inn i detaljene ennå, men i hovedtrekk ser det ut til at det som ligger inne av prosjekter for Sørlandets del er videreføring av tiltak som lå inne i NTP-en som forrige regjering la opp til. Det er jeg fornøyd med, sier stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) til Fædrelandsvennen.Som Grøvan, er hun imidlertid også klar på at sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen må inn i den endelige NTP-en.

— Sammenkoblingen lå inne i forrige NTP og har stor betydning for landsdelen. Den må bare inn i transportplanen og finne sin løsning, sier Henriksen, og legger til at hun vil jobbe både med sørlandsbenken og fraksjonene internt i Arbeiderpartiet for at så skal skje.