— Sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen er et av de få tiltakene som spesifikt nevnes i en egen merknad, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) til Fædrelandsvennen.

Hans Fredrik Grøvan (KrF) Foto: Tone Sandberg

Onsdag formiddag avga transportkomiteen sin innstilling til statsbudsjettet for 2016, og der fikk KrF og Venstre flertall for å legge trykk på den nye skinnegangen.En slik sammenkobling vil bringe reisen mellom Kristiansand og Oslo ned i knappe 3,5 timer.

— Abid Raja er vår mann i komiteen, og Venstre lokalt har lagt stort trykk både på ham og partiets nestleder, Ola Elvestuen, for å få gjennomslag for dette, sier Vest-Agder-politiker Stein Inge Dahn (V).

Brokelandsheia stasjon

Selv om det ikke ligger penger i 2016-budsjettet, mener han prioriteringen er viktig:

Stein Inge Dahn (V). Foto: Reidar Kollstad

— Slike merknader legger føringer for viktige prosesser framover, og for senere bevilgninger. Derfor er det utrolig gledelig at vi har fått dette inn, sier Dahn.Det nye dobbeltsporet mellom Larvik og Porsgrunn skal stå ferdig i 2018, og både Grøvan og Dahn mener det da vil være naturlig å styre maskinparken inn mot 60 kilometer skinner til den nye Brokelandsheia stasjon.

— Og når Intercityforbindelsen mellom Oslo og Porsgrunn er ferdig utbygd i 2028, bør strekningen mellom Porsgrunn og Brokelandsheia fases inn samtidig, sier Grøvan.

Jernbaneverket legger fram sin konseptvalgutredning (KVU) om Sørlandsbanen til våren.

Rett på ferjene

Men også en kortere skinnegang har fått en egen merknad i budsjettet, nemlig koblingen av jernbane og ferjeterminal med et nytt dobbeltspor i Kristiansand:

Et nytt dobbeltspor vil koble jernbanen direkte til ferjeterminalen i Kristiansand. Foto: Kjartan Bjelland

— Det mangler en investering på om lag 15 millioner kroner, og dette bør påskyndes. Prosjektet er viktig i arbeidet med å overføre godstrafikk fra vei til sjø og bane, sier Grøvan.- Det danske jernbaneverket har lagt til rette for en stor godsterminal i Hirtshals, og på sikt vil vi da kunne sende gods på skinner rett på ferjene og videre til Europa uten omlastninger, sier Grøvan.

— Derfor er det viktig at vi får dette på plass også i Kristiansand, sier han.