- Det nye rutetilbudet får stor betydning for regionen, fastslår fylkesordfører Terje Damman og ordfører Arvid Grundekjøn (til h.) Foto: Kjartan Bjelland
Til ære for pressen ble det fremskaffet et rødt bånd som ble klippet over som en symbolsk handling av statssekretær Bård Hoksrud (til v.) Ordfører Arvid Grundekjøn assisterte. Foto: Kjartan Bjelland
Fylkesordfører Terje Damman hyllet NSB mens noen reisende forsøkte å få billetter ut av maskinen. Innerst i kroken sitter Mysti Trio som serverte en rekke musikalske innslag. Foto: Kjartan Bjelland

For der står det svart på hvitt at antall togavganger fra Kristiansand til Oslo øker fra fem til åtte på hverdager. Sju av disse kommer fra Stavanger, og er såkalte gjennomgående avganger.

Ruteendringen ble feiret med røde ballonger, innleid musikk, diger marsipankake og en rekke taler — som alle ble grundig og kontinuerlig overdøvet av høyttaleranlegget som brakte informasjon om Oslo-togets ankomst og avgang.

— Dette er den første åpningen av noe denne regjeringen har villet få til, sa statssekretær Bård Hoksrud (Frp) fra Samferdselsdepartementet i sin lille tale ved den splitter nye billettmaskinen i det nyoppussede venterommet.

Flybåren

Hoksrud var kommet flybåren fra Oslo for endelig å sole seg i glansen av et politisk resultat som ikke er etterslep av rødgrønn politikk:

— Det tar litt tid å bygge vei og jernbane, men nå ser vi resultatet av noe denne regjeringen har bestemt, sier en fornøyd Hoksrud til Fædrelandsvennen.

— Og det har vi klart takket være et utrolig godt samarbeid med politikere fra fylkeskommuner og kommuner, legger han til.

  • Selv det mest nøkterne liv har sine feststunder!

Og det glitret i nypussede ordførerkjeder da både fylkesordfører Terje Damman (H) og ordfører Arvid Grundekjøn (H) vitnet om de nye togavgangenes betydning for landsdelen.Damman mener de kan få betydning for befolkningsutviklingen:

— NSB har virkelig lagt seg i selen for å få til et godt tilbud. Nå stopper toget på alle stasjoner i Vest-Agder, og dermed kan folk bli boende i sine hjemkommuner og pendle til jobb i Kristiansand, sier Damman til Fædrelandsvennen.

Befolkningsvekst

— I regionutviklingsperspektiv er det et ypperlig tiltak som bidrar til å opprettholde bosettingen i kommunene, og kanskje også bidra til vekst i folketallet, sier han.

Arvid Grundekjøn minner om at også pendlingen til Oslo er viktig for Kristiansand:

— Oslo er den kommunen som flest fra Kristiansand utpendler til. Det tror jeg ikke mange er klar over, påpeker han.

Det er svært, svært langt mellom høydepunktene for de som jobber med jernbane i Norge, og lederen av Jernbaneforum Sør, fylkesvaraordfører Thore Westermoen (KrF) karakteriserte ruteendringen slik i sin tale:

— Selv det mest nøkterne liv har sine feststunder!

Lys i tunnelen

Han øynet også flere lys i tunnelen når dobbelsporet mellom Oslo og Porsgrunn kommer på plass i 2018, og brøyter rydning for det som kan bli en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

— Det kan forkorte reisetiden mellom Oslo og Kristiansand med over én time, poengterte han.

Strekningsansvarlig i NSB, Dag Petter Helgesen, regner med at det nye togtilbudet vil medføre en trafikkvekst på strekningen Stavanger-Oslo på 25 prosent i løpet av de neste to årene.— I dag ligger vi på ca. 900.000 årlige reiser, og vi anslår en vekst på mellom 150.000 og 200.000, sier Helgesen til Fædrelandsvennen.

Mandag økte antall reisende i alle fall med én, da statssekretær Bård Hoksrud returnerte til hovedstaden på skinner.