Det følger av regjeringens politisk plattform at det må skapes klarere ansvarsforhold og bedre styringssystemer for jernbanen. Regjeringen er med forslaget til jernbanereform som nå fremmes godt i gang med dette arbeidet.

Samles i en enhet

Strukturendringene innebærer at typiske myndighetsoppgaver nå samles i en enhet, jernbanedirektoratet. Samtidig må ansvaret for produksjonsoppgaver som infrastrukturutbygging og vedlikehold samordnes i et nytt infrastrukturforetak. Regjeringen og samarbeidspartiene på stortinget har økt bevilgningene til jernbanen med rundt 50 prosent på de siste to budsjettene. Da må vi også sørge for en jernbanestruktur som sørger for at vi får mer effektiv utbygging av jernbanenettet.

Flere aktører inviteres

En av reformens hovedmålsettinger er å sørge for mer oppmerksomhet til togpassasjerene og at kundeperspektiv skal bli mer styrende for utviklingen. For å realisere dette må flere aktører inviteres med til å bidra gjennom større bruk av konkurranse om å drive persontog transport. Gjøvikbanen er i dag den eneste strekningen der driften er konkurranseutsatt og resultatene her er imponerende. Det er høy punktlighet og kundetilfredshet på strekningen. Antall reisende på Gjøvikbanen har økt med 13 prosent i perioden 2007 — 2013. Disse gode erfaringene ønsker vi også å overføre til andre deler av jernbanenettet. Konkurranse skaper grunnlag for innovasjon og utvikling av nye tilbud til kundenes beste. Vi ønsker å legge opp til en sunn konkurranse på like vilkår.