— Jeg tror den satsingen som er lansert i dag vil føre til større press på å realisere Brokelandsheia-Porsgrunn, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) til Fædrelandsvennen.
Tre timer og ett kvarter. Det er tiden lyngdølen anslår det vil ta med tog fra Kristiansand til Oslo om snaue 15 år.— En intercity-bane mellom Porsgrunn og Oslo er allerede inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Den skal stå ferdig på slutten av 2020-talet. Får vi koblet Sørlandsbanen på reduseres reisetiden kraftig, utdyper Grøvan.
Konkurrent til Kjevik
Både han og Åse Michaelsen (Frp) sitter i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite. Begge var med da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterte jernbanereformen onsdag ettermiddag.
— Dersom man kan ta tog på litt over tre timer blir jernbanen plutselig en god konkurrent til Kjevik. I tillegg skal antall avganger økes. Jeg håper at vi kan få inn strekningen Brokelandsheia-Porsgrunn allerede når NTP skal revideres i 2017, sier Grøvan.
Togtrafikken konkurranseutsettes
Michaelsen er enig med Grøvan i at reformen som ble presentert i dag gir større muligheter for sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, og dermed kraftig redusert reisetid.
— Det gjør det. Uten tvil. Nå skal vi se helheten i jernbaneutbygginga, sier hun. Dag Brekkan, salgs- og markedsansvarlig for Sørlandsbanen, ønsket ikke å kommentere saken ovenfor Fædrelandsvennen.
Et nytt direktorat skal få det overordnede ansvaret for skinnetrafikken i Norge, og togtrafikken skal konkurranseutsettes. Det var de viktigste nyhetene under presentasjonen av jernbanereformen. For flere endringer, sjekk faktaboksen til høyre.