— Jeg tror den satsingen som er lansert i dag vil føre til større press på å realisere Brokelandsheia-Porsgrunn, sier stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF) til Fædrelandsvennen.

Stortingsrepresentant Hans Fredrik Grøvan (KrF). Foto: Torstein Øen

Tre timer og ett kvarter. Det er tiden lyngdølen anslår det vil ta med tog fra Kristiansand til Oslo om snaue 15 år.— En intercity-bane mellom Porsgrunn og Oslo er allerede inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Den skal stå ferdig på slutten av 2020-talet. Får vi koblet Sørlandsbanen på reduseres reisetiden kraftig, utdyper Grøvan.

Konkurrent til Kjevik

Både han og Åse Michaelsen (Frp) sitter i Stortingets Transport- og kommunikasjonskomite. Begge var med da samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterte jernbanereformen onsdag ettermiddag.

— Dersom man kan ta tog på litt over tre timer blir jernbanen plutselig en god konkurrent til Kjevik. I tillegg skal antall avganger økes. Jeg håper at vi kan få inn strekningen Brokelandsheia-Porsgrunn allerede når NTP skal revideres i 2017, sier Grøvan.

Togtrafikken konkurranseutsettes

Michaelsen er enig med Grøvan i at reformen som ble presentert i dag gir større muligheter for sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, og dermed kraftig redusert reisetid.

Stortingsrepresentant Åse Michaensen (Frp). Foto: Tore André Baardsen

— Det gjør det. Uten tvil. Nå skal vi se helheten i jernbaneutbygginga, sier hun. Dag Brekkan, salgs- og markedsansvarlig for Sørlandsbanen, ønsket ikke å kommentere saken ovenfor Fædrelandsvennen.

Et nytt direktorat skal få det overordnede ansvaret for skinnetrafikken i Norge, og togtrafikken skal konkurranseutsettes. Det var de viktigste nyhetene under presentasjonen av jernbanereformen. For flere endringer, sjekk faktaboksen til høyre.