Oversikten som nå er laget, forutsetter at prisene i bomstasjonene dobles til 42 kroner. Det er først da Kristiansand og nabokommunene kan få råd til en så massiv satsing på kollektiv, sykkel og gange. I tillegg får der råd til å bygge ut Gartnerløkka.

Lavere satser betyr mindre utbygging.

— Portefølgen er laget med utgangspunkt i at man bruker en milliard i året. Da kommer 500 millioner fra bompenger og 500 millioner fra det offentlige. Hvis man reduserer bompengesatsen må man enten redusere portefølgen eller få mer penger fra andre, sier Jan Erik Lindjord, rådgiver i by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.

Han presiserer at han da uttaler seg på bakgrunn av utregninger gjort til nå. Kommunens administrasjon anbefaler heller ikke noen sats nå. De mener det trengs bedre beregninger først.

Politisk behandling

Kommunens administrasjon har nå sendt et forslag til politikerne om utforming av bymiljøavtale. De anbefaler at politikerne går inn for hovedtrekkene som bymiljøavtalens prosjektgruppe har foreslått. Det betyr blant annet:

  • Opptil 15 bommer, blant annet Lundsbroa, Oddernesbroa og Sørlandsparken. Det er den mest rettferdige fordelingen, samt at det sikrer inntektene.

  • Vurdere å ta betalt for elbiler som er fritatt i dag. Disse kan bli ilagt en lavere sats enn andre biler.

  • Betydelig satsing på buss. Det betyr 1,2 milliarder til utbygging av holdeplasser og kollektivfelt og 730 mill til drift i den første fireårsperioden i bymiljøavtalen.

Lang liste

Bymiljøavtalen vil vare i til sammen 16 år og oppstart kan bli i 2018. Det største enkelttiltaket er fortsatt motorvei mellom Gartnerløkka – Breimyrkrysset.

Det er kun for de fire første årene at det er laget en detaljert liste over tiltak i alle de sju kommunene.

Formannskapet i Kristiansand skal nå si sin mening før saken går tilbake til prosjektgruppa som ordfører Harald Furre (H) leder.

Saken skal senere opp i bystyret og fylkestinget og på høring i nabokommunene. Så skal det forhandles med staten om en bymiljøavtale.

Kollektivutbygging: 1,2 mrd

Kollektivterminal Songdalen: 15 mill

Kollektivterminal Søgne: 15 mill

Kolletivterminal Vennesla: 15 mill

Kollektivterminal Lillesand: 20 mill

Kollektivterminal Birkenes: 15 mill

UiA Ventebu, dobling kapasitet: 3 mill

Eg, dobling holdeplasslengde: 2 mill

Kollektivtiltak i forbindelse med utbygging av Rona: 200 mill

Rutebilstasjonstomten, rive dagens bygg og bygge nytt: 100 mill

Gateterminal Henrik Wergelandsgate (kan bli midlertidig): 20 mill

Tiltak i kryssene Tollbodgata, Elvetagta, Dronningensgate: 5 mill

Rundingen, veg og kollektivtiltak: 200 mill

Bro til Eg, første del: 200 mill

Kollektivtrase Anders Kjærsveg: 80 mill

Bussdepotanlegg, Dalane: 200 mill

Ladestasjon, Sørlandsparken vest : 3 mill

Ladestasjon, Voiebyen: 2 mill

Reguleringsplasser for busser, Hortemo og Grovane: 5 mill

Innfartsparkering med fasiliteter, Songdalen: 15 mill

Innfartsparkering med fasiliteter, Vennesla: 15 mill

Innfartsparkering med fasiliteter, Lillesand (2stk): 20 mill

Innfartsparkering med fasiliteter, Birkenes: 15 mill

Sykkelparkering ved holdeplasser - alle kommuner: 15 mill

Holdeplasser: Voiebyen, Slettheia, Kjos Haveby, Søm: 35 mill

Oppgradering av holdeplasser for leddbusser: 20 mill

Sanntidsskjermer: 5 mill

Sykkel : 300 mill

Sykkelekspressvei Vollevannet – Oddemarka: 160 mill

Sykkelekspressvei Oddemarka-Tordenskjolds gate med ny sykkel og gangbru over Otra, første del: 19 mill

Gang og sykkelvei Sentrum-Kilane, Vennesla: 15 mill

Salemsvegen, Søgne, første etappe: 4 mill

Gang og sykkelvei Torridalsveien: Haus-Kvarstein bru: 36 mill

Sykkelvei langs E39 og kryss ved Brennåsen: 45 mill

Tiltak i Kvadraturen og øvrige kommunesentra, første fase: 13 mill

Informasjons- og adferdstiltak, første fase: 8 mill

Gange: 100 mill

Øvre Slettheia, Rugdeveien: 1 mill

Øvre Ringvei, fortau Hasselbakken – busslomme: 1 mill

Strandpromenaden, fast dekke og lys, Vestre Strandgate – Elvegata: 3 mill

Moneheia, fortau Balchensvei – Båsefjellsvei, første del: 7 mill

Slettheiveien, fortausutvidelse Tranestien – Rugdeveien: 4 mill

Auglandsveien, fortau Kirsten Flagsstadsvei: 8 mill

Snarveier i alle kommunene: 8 mill

Gangakse UiA – Kvadraturen, separering av gående og syklende Marviksveien – Parkveien: 20 mill

Tøane – Valetjønn sør, Birkeland: 1 mill

Helldalslia - Verktøymakeren, Lillesand : 1 mill

Monan – Birkelid, Songdalen: 2 mill

Smååsane – Askedalen, Lomtjønn vest, Lomtjønn – Piningen, Vennesla: 1 mill

Sentrumsområder, trafikksikkerhetstiltak, krysningspunkter, belysning, hvilebenker - alle kommuner: 35 mill

Adkomst til bussholdeplasser - alle kommuner: 4 mill

Motiveringstiltak, informasjon - alle kommuner: 4 mill

Vei: 2,8 mrd

Gartnerløkka - Kolsdalen 2700 mill

Håneskrysset: 122 mill

Kollektiv drift: 730 mill

Pengene skal brukes til å sponse busstilbudet i regionen