Oversikten som nå er laget, forutsetter at prisene i bomstasjonene dobles til 42 kroner. Det er først da Kristiansand og nabokommunene kan få råd til en så massiv satsing på kollektiv, sykkel og gange. I tillegg får der råd til å bygge ut Gartnerløkka.
Lavere satser betyr mindre utbygging.
— Portefølgen er laget med utgangspunkt i at man bruker en milliard i året. Da kommer 500 millioner fra bompenger og 500 millioner fra det offentlige. Hvis man reduserer bompengesatsen må man enten redusere portefølgen eller få mer penger fra andre, sier Jan Erik Lindjord, rådgiver i by- og samfunnsenheten i Kristiansand kommune.
Han presiserer at han da uttaler seg på bakgrunn av utregninger gjort til nå. Kommunens administrasjon anbefaler heller ikke noen sats nå. De mener det trengs bedre beregninger først.
Politisk behandling
Kommunens administrasjon har nå sendt et forslag til politikerne om utforming av bymiljøavtale. De anbefaler at politikerne går inn for hovedtrekkene som bymiljøavtalens prosjektgruppe har foreslått. Det betyr blant annet:
Opptil 15 bommer, blant annet Lundsbroa, Oddernesbroa og Sørlandsparken. Det er den mest rettferdige fordelingen, samt at det sikrer inntektene.
Vurdere å ta betalt for elbiler som er fritatt i dag. Disse kan bli ilagt en lavere sats enn andre biler.
Betydelig satsing på buss. Det betyr 1,2 milliarder til utbygging av holdeplasser og kollektivfelt og 730 mill til drift i den første fireårsperioden i bymiljøavtalen.
Lang liste
Bymiljøavtalen vil vare i til sammen 16 år og oppstart kan bli i 2018. Det største enkelttiltaket er fortsatt motorvei mellom Gartnerløkka – Breimyrkrysset.
Det er kun for de fire første årene at det er laget en detaljert liste over tiltak i alle de sju kommunene.
Formannskapet i Kristiansand skal nå si sin mening før saken går tilbake til prosjektgruppa som ordfører Harald Furre (H) leder.
Saken skal senere opp i bystyret og fylkestinget og på høring i nabokommunene. Så skal det forhandles med staten om en bymiljøavtale.
Kollektivutbygging: 1,2 mrd
Kollektivterminal Songdalen: 15 mill
Kollektivterminal Søgne: 15 mill
Kolletivterminal Vennesla: 15 mill
Kollektivterminal Lillesand: 20 mill
Kollektivterminal Birkenes: 15 mill
UiA Ventebu, dobling kapasitet: 3 mill
Eg, dobling holdeplasslengde: 2 mill
Kollektivtiltak i forbindelse med utbygging av Rona: 200 mill
Rutebilstasjonstomten, rive dagens bygg og bygge nytt: 100 mill
Gateterminal Henrik Wergelandsgate (kan bli midlertidig): 20 mill
Tiltak i kryssene Tollbodgata, Elvetagta, Dronningensgate: 5 mill
Rundingen, veg og kollektivtiltak: 200 mill
Bro til Eg, første del: 200 mill
Kollektivtrase Anders Kjærsveg: 80 mill
Bussdepotanlegg, Dalane: 200 mill
Ladestasjon, Sørlandsparken vest : 3 mill
Ladestasjon, Voiebyen: 2 mill
Reguleringsplasser for busser, Hortemo og Grovane: 5 mill
Innfartsparkering med fasiliteter, Songdalen: 15 mill
Innfartsparkering med fasiliteter, Vennesla: 15 mill
Innfartsparkering med fasiliteter, Lillesand (2stk): 20 mill
Innfartsparkering med fasiliteter, Birkenes: 15 mill
Sykkelparkering ved holdeplasser - alle kommuner: 15 mill
Holdeplasser: Voiebyen, Slettheia, Kjos Haveby, Søm: 35 mill
Oppgradering av holdeplasser for leddbusser: 20 mill
Sanntidsskjermer: 5 mill
Sykkel : 300 mill
Sykkelekspressvei Vollevannet – Oddemarka: 160 mill
Sykkelekspressvei Oddemarka-Tordenskjolds gate med ny sykkel og gangbru over Otra, første del: 19 mill
Gang og sykkelvei Sentrum-Kilane, Vennesla: 15 mill
Salemsvegen, Søgne, første etappe: 4 mill
Gang og sykkelvei Torridalsveien: Haus-Kvarstein bru: 36 mill
Sykkelvei langs E39 og kryss ved Brennåsen: 45 mill
Tiltak i Kvadraturen og øvrige kommunesentra, første fase: 13 mill
Informasjons- og adferdstiltak, første fase: 8 mill
Gange: 100 mill
Øvre Slettheia, Rugdeveien: 1 mill
Øvre Ringvei, fortau Hasselbakken – busslomme: 1 mill
Strandpromenaden, fast dekke og lys, Vestre Strandgate – Elvegata: 3 mill
Moneheia, fortau Balchensvei – Båsefjellsvei, første del: 7 mill
Slettheiveien, fortausutvidelse Tranestien – Rugdeveien: 4 mill
Auglandsveien, fortau Kirsten Flagsstadsvei: 8 mill
Snarveier i alle kommunene: 8 mill
Gangakse UiA – Kvadraturen, separering av gående og syklende Marviksveien – Parkveien: 20 mill
Tøane – Valetjønn sør, Birkeland: 1 mill
Helldalslia - Verktøymakeren, Lillesand : 1 mill
Monan – Birkelid, Songdalen: 2 mill
Smååsane – Askedalen, Lomtjønn vest, Lomtjønn – Piningen, Vennesla: 1 mill
Sentrumsområder, trafikksikkerhetstiltak, krysningspunkter, belysning, hvilebenker - alle kommuner: 35 mill
Adkomst til bussholdeplasser - alle kommuner: 4 mill
Motiveringstiltak, informasjon - alle kommuner: 4 mill
Vei: 2,8 mrd
Gartnerløkka - Kolsdalen 2700 mill
Håneskrysset: 122 mill
Kollektiv drift: 730 mill
Pengene skal brukes til å sponse busstilbudet i regionen