LYNGDAL: Frp har ministeren i Samferdselsdepartementet som krever at all trafikkvekst skal komme fra buss, gange eller sykkel og at dette legges til grunn når nye bymiljøavtaler skal signeres.

Vi skal ikke ha en eneste ekstra bom i Kristiansand. Prisen skal ikke opp ei krone. Rushtidsavgiften skal vekk og satsingen på nye kollektivfelt og sykkelekspressveier skal nedprioriteres.

Likevel går Frp i Kristiansand og Vest-Agder til frontalangrep på skissene til ny bymiljøavtale og mener andre partier svikter den bilende delen av befolkningen.

Mot det meste i bypakka

— Vi skal ikke ha en eneste ekstra bom i Kristiansand. Prisen skal ikke opp ei krone. Rushtidsavgiften skal vekk og satsingen på nye kollektivfelt og sykkelekspressveier skal nedprioriteres, sier gruppeleder for Frp i fylkestinget, Christian Eikeland.

Omtrent samme formulering ble enstemmig vedtatt på Vest-Agder Frps fylkesårsmøte i Lyngdal lørdag.

Da blir bompenger en busskatt.

Stian Storbukås, gruppeleder i Kristiansand, vil ikke bruke ei eneste bomkrone til kollektivtrafikk.

— I den siste skissen til bymiljøavtale ligger 8,1 milliarder bomkroner inne som finansiering av buss. Da blir bompenger en busskatt. Det skal ikke skje, sier Storbukås.

I skissen er det lansert ti nye bommer i Kristiansand og dobling av bompengeinntektene.

Her kan du lese mer om bussatsingen.

Her kan du lese om flertall for flere bomstasjoner.

— Men hvorfor i all verden får dere ikke statsråd Ketil Solvik-Olsen til å si dette da, dere styrer jo landet?

— Det ligger ikke der. Både han og andre har sagt at rushtidsavgift og andre ting kan droppes, hvis det kommer lokale initiativ om dette. Men det initiativet vil ikke flertallet i Kristiansand og Vest-Agder ta, sier Storbukås.

— Dere deltar jo i flertallskonstellasjon både i Kristiansand og Vest-Agder fylke?

— Ja, men vi har ikke flertall. Vi setter ikke samarbeidet på spill. Vi får andre saker gjennom, forsvarer Storbukås seg.

- Tullete retorikk

Aps Mette Gundersen bruker ordet tull når hun hører om Frps kampsak fra årsmøtet.

— Dette er tullete retorikk, ikke politikk. Igjen skal Frp melde seg ut slik at de slipper å ta ansvar. Andre må løse byens problemer. For det første må Frp ta inn over seg klimaendringer og forurensing. For det andre må partiet huske at det er med og styrer byen. Da må det tas ansvar, sier hun.

— Norge innfører bompenger i rekordfart under Frp. Det må snart partiet vedkjenne seg, sier Gundersen.

KrFs varaordfører Jørgen Kristiansen sier han ikke ønsker å uttale seg for sterkt. Men han sier:

— Den som sier det kan bygges nye veier i Kristiansand, uten bompenger, snakker ikke sant, sier Kristiansen.

Eikeland og Storbukås mener de ikke driver et politisk spill i denne saken, men at de kjemper for å vinne fram med sin politikk.

— Ta sykkel. Kristiansand er Norges ledende sykkelby fordi vi har brukt gulrot og ikke pisk, sier Eikeland.

Kollektivkort

Stortingsrepresentant Åse Michaelsen og leder av Frps samferdselsfraksjon på Stortinget mener det er fullt mulig å få ned biltrafikken uten å bruke rushtidsavgift. Hun fikk årsmøtet med på forslag om innføring av arbeidsgiverbetalt kollektivkort.

— Biltrafikken kan gå ned med 15 prosent med en slik positiv løsning, sa hun.

— Rushtidsavgiften i Kristiansand har ikke effekt. Den skal avvikles i 2017, påstår Christian Eikeland.