— I fremtiden skal kollektivtrafikken dobles eller tredobles. Da er ikke ett felt hver vei for bussen nok, fordi de må stå og vente på hverandre ved holdeplassene, forklarte planleggingsleder Øystein Aalen fra Statens vegvesen da han torsdag informerte by- og miljøutvalget om innkjøringen til Kvadraturen fra vest.

Veivesenet starter nå å planlegge ny havnegate og Vestre Strandgate, og regner med å legge fram en reguleringsplan for kommunal saksbehandling i september.

- God byutvikling

Vestre Strandgate er i dag tett trafikkert, og privatbilene stanger i kø sammen med bussen. Foto: Kjartan Bjelland

Havnegata bygges samtidig med E 18/E 39 fra Gartnerløkka til meieriet, i perioden 2018-21. Den starter fra den nye rundkjøringen som erstatter dagens kryss ved Samsen.Gata får to felt som forbeholdes biltrafikk til og fra byens vestside. Det innebærer også effektiv atkomst til containerhavna for næringstrafikk.

Kloss inntil anlegges bred sykkelekspressvei med fortau.

Slik plasseres Havnegata, som starter i den nye rundkjøringen ved Arkivet og går i en sving inn mot Kvadraturen. Den blir i to felt med bred sykkelekspressvei og fortau på siden. Foto: RAMBØLL

— Vi skal bidra til god byutvikling, sa Aalen, og utdypet:- Det er om å gjøre å fordele trafikken så den ikke stuer seg opp noen steder. Da må en del av biltrafikken i Vestre Strandgate overføres til Havnegata. Den får to felt, selv om mange mener det er behov for fire. Personbiltrafikken skal ikke øke i fremtiden, da kan vi ikke legge til rette med ny høykapasitetsvei.

Slik ser veivesenet for seg fremtidens Vestre Strandgate mellom Gartnerløkka og Gyldenløves gate/ Rådhusgata. Foto: Statens vegvesen

Dermed blir Vestre Strandgate atskillig roligere enn i dag, og mer fremkommelig for buss og myke trafikanter. For privatbilene innsnevres veien fra fire til to felt.— Vi har ikke tenkt å gjøre det vanskelig for folk å komme til Vestre Strandgate, bedyrer planleggingslederen overfor Fædrelandsvennen.

- Byens verste gate

På spørsmål fra Miljøpartiet de Grønne om enveiskjøring kan bli aktuelt, svarte han at det er et godt innspill de vil vurdere, men som det nok finnes noen haker ved.

- Hva med å legge Havnegata i tunnel under bakken? spurte Petter Benestad (V).

— Det har vi tenkt på før, men løsningen blir så dyr at det er urealistisk. Den må ligge i dagen, ellers blir det ingen havnegate, svarte Aalen.

Planleggingsleder Øystein Aalen fra Statens vegvesen informerte by- og miljøutvalget om at de nå starter planarbeidet for Havnegata. Foto: Vegard Damsgaard

Han anbefalte samtidig å fjerne parkeringsplasser der Havnegata møter Kvadraturen, noe som åpner opp et nytt, sjørettet byrom. — Å flytte trafikk fra Vestre Strandgate over i Havnegata er utelukkende positivt, det må jo være byens verste gate å gå eller sykle i, sier utvalgsleder Stian Storbukås (Frp) til Fædrelandsvennen.

Likevel er han bekymret for å planlegge Havnegata i to felt, ikke fire.

Slik ser Kristiansand havn og Gartnerløkka ut i dag. Foto: Kjartan Bjelland

— Det er lite fremsynt når vi vet at konteinerhavna og Lagmannsholmen skal bygges ut om ti år eller mer. Da sitter vi med vei uten kapasitet til å håndtere trafikken dette vil generere. Bilen er kommet for å bli, i fremtiden vil alle ha nullutslippsmotorer, mener han.

Åpenhet mot sjøen

Teknisk direktør Ragnar Evensen i kommunen deler ikke bekymringen:

— Disse nye byutviklingsområdene vil bestå av mange boliger, det er ikke grunn til å tro at de skal generere veldig mye trafikk. Samtidig ønsker vi ikke å bygge større barrierer mot sjøen enn nødvendig, sier han.

Illustrasjonen viser hvor privatbilene skal ha prioritet (rødt), bussene (blått) og myke trafikanter (gult og grønt). Foto: Statens vegvesen

Foreløpig er Havnegata verken kostnadsberegnet eller finansiert, mens Gartnerløkka til meieriet er prioritert i Nasjonal Transportplan for perioden 2018-2023, foreløpig med 2,5 milliarder kroner av en totalkostnad på 3,5 milliarder. I tillegg kommer en halv milliard for strekningen fra meieriet til Breimyr. Veien blir i fire felt, med fartsgrense 60 km/t.

Både Gartnerløkka-prosjektet og Havnegata må hente midler fra Bymiljøavtalen for Kristiansands-regionen, som skal avløse dagens bompengeordning fra 2018.