— Vi ønsker å prioritere Håneskrysset svært høyt. Dette har stor trafikksikkerhetsmessig effekt, da man avlaster Ronakrysset så vi unngår oppstuing av biler på E 18 vestover om ettermiddagen. Det er farlig når køen blir stående inn i Haumyrheitunnelen, der fartsgrensen er 70 og 80 km/t, uttalte avdelingsdirektør Johan Mjaaland fra Statens vegvesen i ATP-utvalget fredag.

De sju kommunene i Kristiansands-regionen vedtok fredag å søke staten om å forlenge dagens bompengeperiode med to år.

Perioden ebber ut i slutten av 2017, og går alt på skinner vedtar Stortinget en forlengelse til høsten neste år.

Vurderte to eller fire år

Ved å bygge om E 18-krysset ved Hånes sparer bydelens bilister atskillig tid, samtidig som døgntrafikken i Rona reduseres fra 15.000 til 12.000 biler.

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen forklarte for politikerne. Til venstre sitter utvalgsleder Terje Damman (H) og sekretær Camilla Thomassen. Foto: Vegard Damsgaard

Prosjektet omfatter også ny sykkelekspressvei på egen bro, og såkalt park&ride-anlegg med plass til 123 biler. Ifølge avdelingsdirektør Mjaaland kan krysset stå ferdig i 2019.Den nye bymiljøavtalen, som skal erstatte samferdselspakka, er forsinket og trer neppe i kraft før tidligst i 2018. Uten forlengelse kan det bli stopp i innkrevingen.

— Vi må holde fremdriften i de store samferdselsprosjektene våre. Vi diskuterte om vi skulle søke om fire års forlengelse, men landet på to år for å signalisere overfor departementet at vi holder trykket oppe, forklarer Terje Damman (H), fylkesordfører og leder av ATP-utvalget.

Etter at tidsdifferensierte bompenger ble innført høsten 2013 har departementet tildelt regionen 320 millioner kroner i belønningsmidler for perioden 2013-2016. ## Tiltak for 16 milliarder

Bymiljøavtalen er langt mer ambisiøs, og består av tiltak verdt 16,4 milliarder kroner, tilsvarende rundt én milliard i året i perioden 2018-33. De fire største byene er først i køen til å forhandle med staten i 2016, men Kristiansands-regionen har flere ganger snakket høyt om å snike i køen.

Dagens bompengeperiode løper til slutten av 2017. Foto: Kjartan Bjelland

Om tiltakene skal bli fullfinansiert er regionen avhengig av statlige bidrag på totalt 5,4 til 7,0 milliarder, rundt 400 millioner i året. Men det kreves også solid egeninnsats, så som kraftig økning i bompengeavgiften. Omtrent halve potten er forbeholdt drift og ny infrastruktur for kollektivtrafikken. Blant andre store tiltak er E 39 fra Gartnerløkka til Breimyrkrysset, tallfestet til 3,4 milliarder.

Dagens bompengeinnkreving innbringer netto 225 millioner kroner i året — 450 millioner over to år. I tillegg kommer 80 millioner i tilskudd fra fylkeskommunen - totalt 530 millioner som ATP-utvalget disponerer.

Foruten 120 millioner til Håneskrysset skal sykkel- og kollektivtiltak prioriteres med 215 millioner, og planlegging og grunnerverv med 190 millioner.

I disse to postene gjør E 39 fra Gartnerløkka til Breimyr og sykkelekspressvei fra Vollevannet til Oddemarka det største innhogget.