Se 3D-animasjon av nye E 18 Tvedestrand-Arendal øverst i artikkelen!

ARENDAL/KRISTIANSAND: — Vi har bevisst begrenset antall tunneler. Det er adskillig dyrere å drifte og vedlikeholde en tunnel kontra et vanlig veistrekk som ligger åpent i dagen, sier Dag Ødegård i Nye Veier, byggeleder for E 18 Tvedestrand-Arendal.

På nye E 18 mellom Arendal og Tvedestrand, en strekning på 23 kilometer, skal det etableres fire tunneler. Den totale lengden på tunnelene er rundt 2,3 kilometer. Det vil si at cirka 10 prosent av veien tilhørende prosjektet til 5,5 milliarder kroner skal legges i tunnel.

Dag Ødegård i Nye Veier, byggeleder for E 18 Tvedestrand-Arendal. Foto: Tormod Flem Vegge

Sikkerhet og økonomi

Det skal sprenges bort 7,3 millioner kubikkmeter fjell for å gi plass til den nye E 18. I praksis kunne større deler av den blitt lagt gjennom fjellet som skal fjernes. Ødegård forteller at en tunnel som er over 500 meter krever store mengder kostbart, teknisk utstyr.

Planleggerne av nye E 18 Tvedestrand-Arendal har forsøkt å legge minst mulig av veien i tunneler. I stedet skal det sprenges ut traseer som skal ligge åpne i dagen. Illustrasjonsbildet er fra området Ringåsen i Arendal. Foto: Nye Veier AS

— En slik tunnel er definert som et særskilt brannobjekt. Det tekniske utstyret må til enhver tid fungere, komponentene er avhengig av strøm og levetiden er begrenset. Det kreves mye penger for å vedlikeholde utstyret. I tillegg vil vedlikeholdet av betongvegger kreve sitt. Vi har begrenset antallet tunneler, for å ivareta aspekter som sikkerhet og økonomi, sier byggelederen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Byggeleder Dag Ødegård ved et 40-50 meter høyt fjell, ved Grenstøl i Tvedestrand, som skal sprenges bort for å gi plass til nye E 18. Steinmassene skal benyttes til å anlegge store næringsområder og et større rasteplassområde i nærheten. Foto: Tormod Flem Vegge

Terrenget hovedårsak

I Kristiansand skal mellom 70 og 80 prosent av Ytre ringvei, som får en lengde på rundt 15 kilometer, legges i tunnel. Den vedtatte korridoren vil koste rundt åtte milliarder kroner.

— Det var terrenget som ble avgjørende for valgene våre, i tillegg til miljøaspektet. Det er mye koller, daler og høye fjell i byen - og store høydeforskjeller. Dermed var spørsmålet hva som var praktisk mulig å gjennomføre. Det eneste området hvor vi kunne ha lagt en veistrekning oppe i dagen er i Jegersberg, men det er jo et av de fineste turområdene i Kristiansand. Derfor bevares dette området ved hjelp av tunnel, forklarer Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for Ytre ringvei.

Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for Ytre ringvei. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi hadde i utgangspunktet samme tankegang som dem som har planlagt E 18 mellom Arendal og Tvedestrand - å unngå dyre tunneler. Men nå har departementet bestemt at det skal bygges tunnel under Kjærrane og en 250 meter lang tunnel gjennom Mjåvannsheia i Vågsbygdmarka - ut over vår anbefaling.

- Binder opp bevilgninger

- Hva tenker du om de fremtidige vedlikeholdsutgiftene knyttet til tunnelene?

— Det er jo det som er negativt med at det bygges tunneler, at det må brukes mye penger til drift og vedlikehold. Utgiftene vil binde opp samferdselsbevilgninger til landsdelen. Dermed vil deler av Stortingets totalbevilgninger gå til drift- og vedlikehold av tunneler, fremfor at det bevilges penger til nye prosjekter, sier Tvedt.

Saken fortsetter under bildet.

Mesteparten av Ytre ringvei i Kristiansand skal legges i tunneler. Ifølge Statens vegvesen er årsaken at det i stor grad ikke var teknisk mulig å velge andre løsninger. Skissen viser broa over Otra, like ved bomstasjonene nord for Sødal. Foto: Statens vegesen

Betydelig dyrere

Harald Buvik, sjefsingeniør i Tunnel— og betongseksjonen i Vegdirektoratet, forteller at forskjellene i vedlikeholdskostnader mellom tunneler og åpne veistrekninger er store.

— Jeg vi tro at vedlikeholdet av et tunnelstrekk koster sju-åtte ganger mer enn en veistrekning som ligger åpen. Kostnadene avhenger av stedlige forhold, dybde på tunnelen, trafikkmengde og liknende, opplyser han.

Ønsket å flytte E 18 eller legge veien i tunnel

Naturvernere ønsket å legge nye E 18 i tunnel for å verne bymarka i Arendal.

— Ting er ganske håpløst. Vi har forsøkt å påvirke prosessen, og vi har hatt utallige møter for å bevare bymarka i Arendal. Men det ble verken tatt hensyn til våre eller andres innspill, sier Bernt Finckenhagen, medlem i interessegruppen «Bevar Arendal Bymark».

Han forteller at interessegrupper først forsøkte å påvirke politikerne til å legge E 18 i en bue rundt bymarka i Arendal. Da de ikke fikk gjennomslag for dette, ble det foreslått å legge veien i tunnel gjennom det samme området.

— Det forrige bystyret uttalte at bymarka var så verdifull at veien måtte legges i tunnel. Men i etterkant har innspill fra en rekke organisasjoner og privatpersoner bare blitt avvist, fortsetter Finckenhagen, som hevder at demokratiske spilleregler er brutt i forbindelse med vedtak rundt hvordan nye E 18 mellom Tvedestrand og Arendal skulle anlegges.

— Men det er mange som ikke har gitt seg ennå, og de vil gjøre nye forsøk på å påvirke Nye Veier gjennom å stille spørsmål med det som er gjort, understreker han.