Daglig leder Tom Eikså i TT Anlegg tror anleggsentreprenørene på Sørlandet hver for seg blir for små til å vinne de største kontraktene på ny E 18 eller E 39. Foto: Espen Sand

— Selv et stort selskap som Veidekke sier at kontrakten på 2,3 milliarder kroner som selskapet fikk for å bygge firefelts motorvei mellom Bergen og Os er i største laget. Kontrakten for ny E 18 mellom Arendal og Tvedestrand blir til sammenligning på mellom 4 og 5 milliarder. Da sier det seg selv at små og mellomstore selskaper på Sørlandet vil komme til kort, sier konserndirektør Arnstein Repstad i Repstad AS.

Han mener en oppdeling av E 39-strekningen Kristiansand - Vigeland i tre eller fire kontrakter vil kunne gi mer og raskere vei for pengene fordi det da blir flere som kan konkurrere.

LES OGSÅ: Starter bygging av E 39 om to år

Den største anleggsentreprenøren på Sørlandet, TT Anlegg, omsatte i fjor for 500 millioner. Daglig leder Tom Eikså sier selskapet er altfor lite alene, men at de har gått sammen med andre entreprenører i en konstellasjon, og sammen håper å få bli en av de fire som får muligheten til å regne på anbudet på bygging av E 18 Arendal - Tvedestrand.

Store ringvirkninger

— For anleggsbransjen i landsdelen vil ringvirkningene av en ny E 39 vestover fra Kristiansand bli like viktig som selve byggingen. Jeg tror store deler av næringslivet på Sørlandet vil få en oppblomstring når bo- og arbeidsmarkedet utvides. Nyheten om relativt snarlig byggestart for ny E 39 fra Kristiansand til Vigeland var som å få julekvelden og 17. mai på en gang, sier Arnstein Repstad.

Daglig leder Tom Eikså i TT Anlegg tror anleggsentreprenørene på Sørlandet hver for seg blir for små til å vinne de største kontraktene på ny E 18 eller E 39. Foto: Espen Sand

Gunstig kronekursTom Eikså krysser fingrene for at de store veikontraktene på E 18 og E 39 går til norske selskaper.

— Veiprosjektene kommer godt, men dessverre for sent i forhold til den ledige kapasiteten som norske anleggsentreprenører nå har. Svak krone kan bli redningen, da utenlandske konkurrenter nå får 20 prosent mindre betalt enn de gjorde da E 18 ble bygd mellom Kristiansand og Grimstad i 2006, sier toppsjefen i TT Anlegg.

Sosial dumping

Arnstein Repstad sier det for hans selskap ikke vil være attraktivt å være underentreprenør for et stort utenlandsk selskap.

— Maskinene koster omtrent det samme i Norge som i utlandet, men norske entreprenører betaler sine ansatte bedre. Alle i bransjen vet også at det forekommer sosial dumping, og det har vist seg umulig å komme til livs, sier Arnstein Repstad som også er styreleder i Maskinentreprenørenes forbund (MEF).

Lite å gjøre

Konsernsjef Jan A. Hestås i Kruse Smith sier at markedet er stillere og konkurransen i anleggsbransjen hardere enn på lenge.

— Jeg tror norske selskaper uavhengig av størrelsen på veibyggingskontraktene, vil få knallhard konkurranse fra utlandet. Blir kontraktene altfor store favoriseres imidlertid noen få, utenlandske selskaper. Veibyggingen vil uansett gi store ringvirkninger for mange på Sørlandet, sier han.

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier sier de vil komme tilbake til hvordan kontraktene for den 45 kilometer lange motorveien mellom Breimyrkrysset i Kristiansand og Vigeland i Lindesnes skal deles opp.