Det har Kommunal— og moderniseringsdepartementet bestemt.

— Dette er en sak med mange ulike interesser og et sterkt engasjement. Det er et stort og viktig prosjekt for Kristiansand, både for næringsliv og innbyggerne. Vi har vært nødt til å foreta vanskelige avveininger, men har lagt avgjørende vekt på lokaldemokratiet og de sterke friluftsinteressene knyttet til Kjerrane, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H).

Høyres stortingsrepresentant Ingunn Foss, Lyngdal, kaller avgjørelsen "en seier for lokaldemokratiet".

Hun er ikke redd for at veien blir dyrere enn tenkt, og sier departementet med en rask avgjørelse sikrer fremdrift på et viktig prosjekt i Kristiansand.

Tunnel

Statens vegvesen ville legge ringveien oppe i dagen gjennom friluftsområdet ved Kjerrane. De mente en tunnel ble for dyr. Fylkesmannen reiste innsigelse mot dette alternativet.

Også bystyret i Kristiansand ville ha veien i tunnel. De viste til at Kjerrane er et viktig friluftsområde og at det er vanskelig å hindre støy gjennom støyskjerming.

Det som ble avgjørende for Sanner, var at tunnel ville sikre at folk i Kristiansand fortsatt fikk tilgang til Kjerrane.

— Kristiansand er en by i vekst, og da må vi også ta hensyn til nærfriluftsliv og gode bomiljø. Hensyn til byens befolkning og friluftsliv veier mer enn de begrensede kostandene til tunnel, sier Sanner.

Tunnelen under Kjerrane vil gjøre ringveien mellom 70 - 80 millioner kroner dyrere. Ringveien vil få en totalkostnad på mellom 8 - 9 milliarder.

Rossevann

Vedtaket fra departementet innebærer også mer støyskjerming og at det blir bru over Rossevannsbekken.

  • Det blir støyskjerming med høyere nivå enn planlagt for dagsonene ved Breimyr, i Vågsbygdmarka og ved Rossevannsbekken.

  • Ved Rossevannsbekken blir det bru. Endelig plassering blir avklart i arbeidet med reguleringsplan. Plasseringen skal velges ut fra en avveining mellom hva som ivaretar kulturminnene, friluftslivsområdene, drikkevannet og boligbebyggelsen best.

  • Departementet åpner for at kommunen og fylkeskommunen selv kan planlegge og bekoste en ny adkomstveg til Mjåvann industriområde fra Breimyr.

Seier

Ordfører i Kristiansand, Harald Furre (H), mener regionen skal være svært godt fornøyd med løsningen som er valgt.

— Jeg er svært glad for at det blir tunnel ved Kjerrane. Det sikrer viktige naturverdier som betyr mye for folk i Kristiansand og Songdalen. Ekstrakostnaden er uten tvil lavere enn verdien av naturen. Derfor gikk også både bystyret i Kristiansand, kommunestyret i Songdalen og fylkestinget inn for dette. Kommunalministeren har hørt på oss lokalt, og det er veldig gledelig, sier Furre.

Nå skal det lages reguleringsplan for veien før byggingen kan starte. Det er ennå usikkert når det blir byggestart. Veiselskapet Nye Veier har ansvar for utbyggingen.

— Nå ligger alt til rette for at Nye veier kan prioritere dette prosjektet høyt. Å komme igang med veibyggingen er viktig for aktiviteten i næringslivet, ikke minst innen bygg og anlegg.

Nye Veier har styremøte fredag, men det er ikke klart om de der vil bestemme seg for når det blir byggestart på ringveien.

Betenkte i vest

Ordfører i Farsund, Arnt Abrahamsen (Ap), er ikke udelt glad for at Kristiansand får tunnelen sin.

— Vi må gratulere Kristiansand, men jeg frykter nå at det blir vanskeligere for oss i vest å få de helt avgjørende kryssløsningene vi trenger på ny E 39. Det er en pott penger å ta av, og nå går mye til Kristiansand, sier Abrahamsen.

Vest i Vest-Agder er det stor kamp for å få til en rekke kryssløsninger på ny E 39. Listerpakken fra 90-tallet knyttet Flekkefjord, Kvinesdal, Farsund og Lyngdal sammen til en region.

— Ny motorvei kan faktisk ødelegge hvis ikke vi får nok kryss og avkjøringer. Nå går mer penger til Kristiansand, det bekymrer, sier Abrahamsen.

Selskapet Nye Veier AS som skal bygge E 39 jobber med å få færre kryss, for å få ned kostnadene.

NHO-glede

Regiondirektør i NHO, Siri Mathiesen har advart mot alt som kan fordyre utbyggingen av ringveien rundt Kristiansand og ny E 39. Hun sier dette etter regjeringens avgjørelse:

— Vi må juble over at saken er landet. Det viktigste er rask avklaring, for nå trenger vi å komme i gang med store prosjekter innenfor bygg- og anlegg i landsdelen. Samtidig må vi få vekk flaskehalsen med dårlig vei rundt Kristiansand.

Mathiesen er samtidig enig med Farsund-ordføreren.

— Jeg forstår bekymringen i vest. Det er en pott på 20 milliarder kroner til E 39, og alle fordyrende tiltak er utfordrende for fremdrift, sier hun.