— Det er et høyt tall, ja, men så skal vi også forvalte 130 milliarder kroner over 20 år, sier direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier, Bjørn Børseth.

Ifølge en oversikt Nye Veier har utarbeidet for Fædrelandsvennen kommer det fram at veiselskapet til nå har inngått avtaler om kjøp av varer og tjenester for 103 millioner kroner for de neste to til fire årene.

Da er kontrakter som omfatter spesifikke veiprosjekter holdt utenfor.

— En meter firefeltsvei koster til sammenligning rundt 250.000 kroner. Kontraktene vi nå inngår legger grunnlaget for måten vi skal jobbe på fremover og blir grunnstrukturen for de enkelte veiprosjektene, fortsetter Børseth.

Omlag 43 av de 103 millionene er inngått med selskaper som helt eller delvis har base i Kristiansand.

Et av disse selskapene er KPMG, som har landet en avtale på 3,2 millioner for regnskaps— og lønnstjenester.

- Fjær i hatten

Bjørn Halvorsen, KPMG. Foto: KPMG

— Det er en fjær i hatten for vår del at Nye Veier tildeler kontrakten til oss. Det er også et veldig spennende selskap å jobbe med, sier leder av KPMGs kontor i Kristiansand, Bjørn Halvorsen, som mener det samferdselsdepartementet har gjort for å effektivisere veibyggingen absolutt har noe for seg.Mesteparten av leveransen vil foregå lokalt fra KPMGs kontorer i Markens, men den tekniske kompetansen fra selskapets Oslo-miljø vil ifølge Hansen også bli benyttet.

— At Nye Veier har etablert seg i Kristiansand har to aspekter: Det bidrar til at vi får bygd opp kompetanse i regionen samtidig som det gir ringvirkninger for de lokale underleverandørene som utgjør mer enn selve kontraktsummene i avtalene, sier Halvorsen.

Lokalt og sentralt

DNB, som har landet en fireårig rammeavtale på bank- og finanstjenester verd drøye 14 millioner kroner, vil bruke ressurser både lokalt og sentralt i arbeidet med Nye Veier.

Helge Hammersbøen, DNB. Foto: Torstein Øen

— Vi er fortsatt i en tidlig fase, så alt er ikke skrudd sammen ennå, men det blir et samarbeid mellom oss i Kristiansand og en sentral avdeling som jobber med samferdsel og offentlige virksomheter, forteller regionbanksjef i DNB, Helge Hammersbøen.Avtalen med Nye Veier omfatter det meste innen bank og finans fra dagligbank til rådgivning og nye behov som måtte oppstå innen finansiering.

— Nye Veier er en signalkunde som vi som bank er glade for å kunne dele vår kompetanse med. At selskapet er lagt til Kristiansand er veldig bra for landsdelen, både grunnet kunnskapen vil bygger opp innen vei, tunnel og broer, men også for de enkelte underleverandørene, mener regionbanksjefen.

Større kunder enn Nye Veier

En annen lokal leverandør som har sikret seg kontrakt med Nye Veier er reisebyrået Berg-Hansen i Kristiansand.

Edith Øslebø, Berg-Hansen. Foto: Nekstad, Vegard

— Alle kontrakter er viktige for oss, og vi har kunder som er mye større enn Nye Veier, men det er selvsagt veldig hyggelig å vinne en kontrakt med et nytt selskap, som også vil bruke mye av teknologien vi har utviklet på online- og beredskapsløsninger, sier daglig leder Edith Øslebø om avtalen som har et estimert kontraktsbeløp på 1,6 millioner kroner.

Lokal tilhørighet intet kriterium

Direktøren for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier kan fortelle at lokal tilhørighet ikke har hatt innvirkning på valg av underleverandører.

— Nei, det har vi ikke lov til, men det er mange lokale selskaper som har levert inn tilbud, forteller Børseth.

Nye kontrakter på vei

Og flere store kontrakter med en total verdi mellom 9 og 14 millioner skal også signeres fremover.

— Vi har større avtaler på kjøp av personell i henhold til byggeforskriften, konsulentbistand på utarbeidelse av veistandarder og tekniske rådgivningstjenester ute på anbud nå. Utover dette har vi også mindre avtaler som skal inngås på vektertjenester, renholdstjenester og leasing av bil, sier Børseth.