På strekningen har det vært 65 trafikkulykker fra 2000 og fram til i dag. 38 personer har omkommet og 46 personer har blitt hardt skadet mellom Breimyrkrysset og Vigeland.

Dette er også den første strekningen som skal bygges ut på E 39 og arbeidet kan være i gang fra 2018.

Planen for den nye veien er å starte utbyggingen ved Breimyrkrysset og jobbe seg vestover. Foto: STATENS VEGVESEN

— Da jeg hørte nyheten om den nye veien i går, var det som om tunge steiner ble løftet fra skuldrene mine. Jeg sier ikke at kampen for E 39 er vunnet, men jeg liker måten dette prosjektet blir utført på og at trafikksikkerhet blir prioritert så høyt, sier Geirr Tangstad-Holdal, en av flere som har jobbet for ny vei.Han mistet en søster, svoger og niese i en trafikkulykke på E 39 i Rogaland i 2006. Året etter var han med å starte organisasjonen Nei til Frontkollisjoner som jobber for møtefrie veier.

Stor effekt

Veien mellom Kristiansand og Vigeland er første del av utbyggingen av E 39 som skal gå helt fram til Ålgård i

Slik ønsker veivesenet E 39 gjennom Søgne. Det blir ny bro over Trysfjorden. Den gamle veien skimtes i bakgrunnen. Foto: STATENS VEGVESEN

Rogaland. Veien fram til Vigeland kan være ferdig allerede i 2022. Da styret valgte å sette i gang arbeidet i 2018, var trafikksikkerhet en av grunnene som talte for at denne måtte prioriteres.

— Vi ser på samfunnsøkonomisk nytte, og det som da blir vurdert er kostnad, tidsbruk og ulykker. Så trafikksikkerhet ligger tungt inne, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier.

Administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland. Foto: Kjartan Bjelland

I fjor var antall dødsulykker i Norge nede i 123, det laveste siden 1947. Bare de ti siste årene er antall dødsulykker på norske veier halvert. I perioden 1995 til 2004 lå antall ulykker på rundt 300 i året.— Det har vært en fantastisk utvikling. Det er først og fremst møteulykker man har hatt tiltak på, så statistikken viser at tiltak for å hindre møteulykker er riktig, sier Hovland.

Kostbart

Den nye veien fra Breimyrkrysset til Vigeland vil være i underkant av 45 km. Det som ligger i planene i dag er sju avkjøringer på strekningen.

Mye er fortsatt uklart, siden strekningen består av flere ulike delprosjekter. Blant annet er kostnaden ikke helt fastslått. Hvis man regner med ringveien rundt Kristiansand, er man oppe i nærmere 25 milliarder, men foreløpig er ikke denne prioritert.

— Vi er midt oppe i dette nå og om noen uker kan vi si mer både om strekning og kostnad, sier Anette Aanesland, direktør for teknologi og utbygging i Nye Veier.

Det er heller ikke avklart hvor stor andel som skal finansieres ved hjelp av bompenger. Det normale for norske veier er at 30-50 prosent kommer fra bompenger.

Sammenhengende

Illustrasjonen viser Reibakken med Mandal sentrum i bakgrunnen. Til høyre går veien ned mot Hogganvik. Det blir sju avkjøringer på strekningen Breimyr - Vigeland. Foto: STATENS VEGVESEN

I tillegg til trafikksikkerhet har Nye Veier lagt vekt på at man skal få en sterkere forbindelse mellom regionene, i dette tilfellet Kristiansand, Mandal og Lindesnes.— Det blir viktig for oss å bygge fra by til by for å utvikle sammenhengende bo- og arbeidsregioner. Det blir lange strekninger og helhetlig utbygging, sier Ingrid Dahl Hovland.

Styret i veiselskapet går gjennom hele porteføljen to ganger i året. Da kan veiprosjektene bli forskjøvet og nye kan komme inn. Det er ennå ikke avgjort når hele strekningen fram til Ålgård skal bygges.

Slik blir kjempebrua ved Vigeland. Den vil rage 80 meter over bakken og gjør at det ikke blir nødvendig med tunnel på andre siden ved Livold. Foto: STATENS VEGVESEN

— Det pågår korridorplanlegging og planprogram for strekningen vest for Vigeland nå. Når vi går gjennom porteføljen på nytt til høsten, er målet å ha klar en tidsplan for når hele strekket er ferdig, sier Hovland.- Er målet å bli ferdig før 20 år, som er tidsfristen satt av departementet?

— Ja, det er helt klart et mål.