— Som en person som har kjørt veien mellom Kristiansand og Stavanger i 40 år, har jeg lenge ønsket en ny, helhetlig vei. Og selv om det er gjort noe, tror jeg alle er enige om at det ikke har vært helhetlig. Nå har vi en plan klar for hele strekket, og det vil jeg kalle en milepæl, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

- Når tror du en sammenhengende motorvei mellom Kristiansand og Stavanger kan stå ferdig?

— Jeg har selv sagt så fort som mulig, men vil respektere veiselskapets beslutninger og ikke legge føringer. Slik jeg oppfatter pressemeldingen og samtalene mine med Nye Veier er målsettingen å bygge én del mens man planlegger den neste for å kunne bygge sammenhengende, svarer Solvik-Olsen.

Les også:

Beroliget av helhetlig strategi

Samferdselsministeren har tidligere uttalt at det kunne være aktuelt å bygge tofelts på deler av strekningen for så å utvide til firefelts innen 20 år, ettersom Nye Veier under Lister-konferansen opplyste at det ikke lå nok penger inne til å bygge E 39 som firefelts motorvei.

Om strekningen nå skal bygges som sammenhengende firefelts fra starten av, ettersom den er prioritert i første fase, overlater han til Nye Veier å bestemme.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) var besøkte Vest-Agder i februar 2014 der han møtte en rekke politikere som krevde rask utbygging av E 39. Ordfører i Lindesnes, Janne Fardal Kristoffersen (H) fortalte om belastningen ved stadig å lese om ulykker på nettet. Foto: Tore-André Baardsen

— Det er ingen grunn til å frykte at deler av porteføljen må utelates som følge av pengemangel. Jeg er beroliget av den helhetlige strategien selskapet har lagt fram, hvor det er brukt mye tid på hvordan man kan gjøre prosjektet billigere og redusere planperiodene. Skulle man etter en tid se at kostnadsreduksjonene ikke er nok, får man heller komme til Stortinget. Men det blir meningsløst å si til noen som har fått i oppdrag å kutte penger at det bare er å komme løpende til Stortinget å be om mer.

Les også:

— Et stortingsflertall kan alltid endre

- Hvor sikkert er det at veien nå blir bygget? Kan et nytt stortingsflertall neste høst gjøre om på vedtaket?

— Det kan selvsagt et stortingsflertall alltid gjøre, og det er deres privilegium. Bare se på det som skjer på Stord, hvor de nå vil bytte ut firefelts motorvei med 110 som fartsgrense med tofeltsvei og 90 km, eller i Oslo der de plutselig ikke vil ha en meter vei lenger. Alle vedtak gjelder fram til neste tas, så mitt råd til dem som vil ha vei, er å sørge for at de stemmer på partier som også vil ha vei.