- Vi må få løst denne knuten og fjerne flaskehalsene som hindrer byutvikling, sier regiondirektør Siri Mathisen i NHO Agder. Foto: Kjartan Bjelland

Det var den klare meldingen regiondirektør Siri Mathiesen i NHO Agder ga til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i et dialogmøte om Nasjonal Transportplan på Quality hotell i Sørlandsparken tirsdag.Synspunktet ble varmt støttet av administrerende direktør Tom Chr. Bredesen i Skeie Eiendom. Han leder også infrastrukturutvalget i Kristiansand Næringsforening.

— Skal vi utvikle Sørlandet som region og Kristiansand som by må vi bygge ut jernbaneområdet, Vestre Havn og Lagmannsholmen. Og for å ta hull på de utfordringene må Gartnerløkka på plass, presiserte han.

Da fagetatenes forslag til Nasjonal Transportplan 2018-29 ble lagt fram 28. februar, var ny Kjevik-vei til 1,65 milliarder, sykkelekspressvei i Kristiansand og fortsatt utbygging av riksvei 9 prioritert først, mens bygging av strekningen Gartnerløkka-Kolsdalen først kan komme i gang i 2023-24. ## Lokale prioriteringer

- Jo flinkere dere er til å prioritere lokalt, jo større sjanse er det at Stortinget vil lytte til dere, sa statsråd Ketil Solvik-Olsen. Foto: Kjartan Bjelland

Statsråd Ketil Solvik-Olsen skal nå reise landet rundt for å få innspill til NTP-en, før regjeringen om et års tid legger fram sine politiske prioriteringer. Deretter skal Stortinget gjør de endelige vedtak i juni 2017.— Jo flinkere dere er til å prioritere lokalt, jo større sjanse er det at Stortinget vil lytte til dere, sa Solvik-Olsen til om lag 60 politikere og næringslivsrepresentanter som var samlet til dialogmøte i regi av NHO.

- Vi må få løst denne knuten og fjerne flaskehalsene som hindrer byutvikling, sier regiondirektør Siri Mathisen i NHO Agder. Foto: Kjartan Bjelland

Og selv om mange ønsker seg ny Kjevik-vei, er NHO-direktøren klar på at næringslivet heller ønsker fortgang på Gartnerløkka:— Må vi velge, sier vi Gartnerløkka, sier Siri Mathiesen til Fædrelandsvennen.

— Vi må få løst den knuten og fjerne flaskehalsene som hindrer både byutvikling og flyt i dette viktige logistikkpunktet midt i hjertet av Sørlandet, presiserer hun.

Barcode-løsning

Tom Chr. Bredesen ønsker seg en Barcode-løsning ved havna, og mener utbygging av Gartnerløkka både vil styrke urbaniseringen, ha store miljøgevinster og tiltrekke seg investormiljøer som ønsker å satse i Kristiansand.

Også ordfører Harald Furre (H) har i et brev til samferdselsministeren presisert at Gartnerløkka må prioriteres.

— Jeg tar signalene. Det hjelper oss utrolig når man lokalt sier de vil prioritere A foran B, sier Ketil Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

- Men er det umulig å få satt i gang både Gartnerløkka og Kjevik-vei nokså raskt?

— Det er ikke utenkelig, men det er helt nødvendig å prioritere rekkefølge, sier statsråden som ikke i dag ønsker å antyde oppstartsdato for noen av veiene rundt Kristiansand.

Den 5,1 kilometer lange veien til Kjevik er nå løftet ut av den nye bymiljøavtalen, mens Gartnerløkka-Kolsdalen ligger inne i denne avtalen med staten som ennå ikke er ferdigforhandlet. Den innebærer at veien skal finansieres med både bompenger og statlige midler.

Nye veier

I tillegg er Ytre ringvei rundt Kristiansand nå lagt inn under det statlige selskapet Nye Veier, der planleggingen går sin gang uavhengig av prioriteringer i NTP.

— Ytre ringvei rundt Kristiansand planlegges ut fra helt andre statutter, men det er klart vi må se hva Nye Veier gjør i sammenheng med våre prioriteringer for de andre prosjektene i byen, sier stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp).

— Og det er viktig å huske på at det er fagetatene som nå har lagt fram sitt forslag til NTP. Så skal regjeringen komme med sitt, og til syvende og sist er det vi på Stortinget som bestemmer, sier hun.

Lufthavnsjef på Kjevik, Arne Johan Johnsen, ønsker å starte arbeidet med reguleringsplan for ny Kjevik-vei så snart som mulig. Det synes stortingsrepresentant Åse Michaelsen er fornuftig. Foto: Kjartan Bjelland

Lufthavnsjef på Kjevik, Arne Johan Johnsen, registrerte næringslivets prioritering av Gartnerløkka-Kolsdalen, og har denne kommentaren:— Begge veistrekningene er veldig viktige, og for vår del vil jeg nå invitere til møte med Statens vegvesen. Jeg ønsker at vi kan starte arbeidet med en reguleringsplan så snart som mulig slik at vi har gjort vår del av jobben når de endelige beslutninger skal fattes, sier han.