Ved dette brudd med ekteskapsdogmet, som nå får to motstridende liturgier, driver Dnk samarbeidspartnere inn i en uønsket lojalitetskonflikt. Mange tvinges til et valg mellom å fortsette samarbeidet eller å bryte fellesskapet. For noen er det i realiteten tale om å måtte velge mellom lydighet mot Skriften eller å prioritere samarbeidet som viktigere. Å se bort fra dette faktumet er å neglisjere det vesentligste.

Kompromisse med Guds ord

Oppslag om saken nylig i Fædrelandsvennen viser at den har vært drøftet allerede i september i fjor og tatt foreløpig stilling til i felles pastormøte for menighetene i Randesund. Fra ett hold, forsamlingen i Frikstad bedehus, er det gitt klar beskjed: — Vi våger ikke å kompromisse med Guds ord. - Samarbeid med en prest og menighet som er villig til å velsigne noe Bibelen kaller synd, kunne vi ikke. Det uttaler forsamlingsarbeider og forkynner Ingunn Holm.

Les også :

Les også :

Saken er foreløpig på vent. Den er «lagt på is» og en har «tatt en pause» i samarbeidet, sies det fra noen.

Professorene Hallvard Hagelia og Paul Leer-Salvesen gir begge uttrykk for at konservative kristne må få ha og markere sine standpunkt. Men når en har markert uenigheten, må en ikke la det føre til brudd med fellesskap og samarbeid.

Falsk lære

Altså gjerne hevde sitt syn og betegne sin motstand, men bare ikke ta konsekvensen av det. Men er dette det vi har lært av Guds ord om hvordan vi skal forholde oss til vranglæren? For det er falsk lære vi står overfor og som Dnk nå slipper helt frem til alteret!'

Les også :

Argumentene for fellesskap og samarbeid må om nødvendig vike for troskapen mot åpenbaringen vi har fått i Bibelen også om samlivsetikken. Den skal ha prioritet og største respekt. Da kan det bli nødvendig endog å måtte avstå fra noe så viktig som fellesskap og samarbeid.